Gå til innhold

Best å brenne på høy eller lav hastighet?

Anbefalte innlegg

Noe jeg egentlig alltid har lurt på, er om hvorvidt det er "best" å brenne på høy eller lav hastighet?

På CD for eksempel har jeg alltid brent på 4x, men jeg har jo muligheten for alt fra 1x - 52x.

På DVD (+/-) blir det ofte 2x, men jeg har jo muligheten for 2x - 16x?

Jeg har egentlig alltid tenkt slik at jo lavere jo bedre, selv brenningen vil jo gå tregere men da blir det vell både lettere å lese av disken (kompatibilitet?) og kanskje også raskere å lese av den?

Kompatibiliteten har jeg funnet ut at er et "non-issue" siden disken stort sett i 90% av tilfellene bare skal leses av på min maskin uansett.. Og får jeg brent disken, så får jeg jo mest sannsynlig lest den og uavhengig av hvilken hastighet jeg brenner på.

Om selve brenne prosessen tar meg 10min eller 30min spiller som oftest ingen stor rolle, det er jo det at ting går fortest mulig når jeg faktisk skal bruke disken etterpå som er viktig. Som at når jeg oppretter min egen nLite versjon av Windows XP, eller vLite versjon av Vista så ønsker jeg jo at det skal gå raskest mulig å lese fra disken slik at installasjonen går fortest mulig..

Eller når jeg brenner ut en backup, da ønsker jeg jo at det skal ta kortest mulig tid å få kopiert tingene inn på maskinen igjen.

Men hvilken hastighet er da som faktisk er best?

Er det noen forskjell på lese hastigheten om jeg brenner på høyest eller lavest hastighet i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du har jo mindre sannsynlighet for å feil brenne ved lavere hastighet.

Ikke alltid på 16X plater er som oftes det beste resultatet brenne på 12X litt avhengi av hvilken brenner man har osv.

men det er ikke noe fasit svar på dette men scann en plate i nero cd dvd speed etter du har brent og på den hastigheten som din brenner gir det beste resultatet er den speeden som er bestfor deg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...