Holmez Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Hei, fikk mitt nye Nikon D80 for ett par uker siden. HAdde nikon d50 tidligere. Har tatt med meg denne linsen her over til nye cammen: Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG MACRO. Har også kit linsen til Nikon d80 på 18-70mm. Om to måneder skal jeg til USA, og tenkte jeg skulle kjøe litt ojektiver, siden d så å si er halv pris der borte Noen som har en vidvinkel linse og en macro linse å anbefale til mitt kamera? Lenke til kommentar
arela Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Du ser vel best hvilken vidvinkel du "ønsker" deg ved å bruke kit-linsa di. Likeledes kan jo den Sigmaen gi deg en pekepinne på hvilken brennvidde du ønsker deg på en ny macro. Lenke til kommentar
Holmez Skrevet 17. april 2008 Forfatter Del Skrevet 17. april 2008 Du ser vel best hvilken vidvinkel du "ønsker" deg ved å bruke kit-linsa di. Likeledes kan jo den Sigmaen gi deg en pekepinne på hvilken brennvidde du ønsker deg på en ny macro. takk for svar. men jeg er fortsatt litt i "begynner" gruppa. Sigmaen er en zoom linse. Så jeg skal ikke ha en linse som erstatter denne, men en som kun er macro. Skal passe til å ta bilder av blomster, insekter osv... Hvor lav brennvidde vil jeg trenge på vidvinkelen? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 (endret) takk for svar. men jeg er fortsatt litt i "begynner" gruppa. Sigmaen er en zoom linse. Så jeg skal ikke ha en linse som erstatter denne, men en som kun er macro. Skal passe til å ta bilder av blomster, insekter osv...Hvor lav brennvidde vil jeg trenge på vidvinkelen? Du sier lite om hva slags budsjett du har til dette, men kjøper du et ekte makroobjektiv (1:1) kan du være trygg på at det er bra uansett. Jeg ville ikke vurdert så nøye før du kom til butikken, men det er greit å vite hva som finnes. Du merker fort i butikken når du får ta og føle på objektivene hva du liker best, hva som gir den beste magefølelsen. Skal du fotografere mye insekter må du ha en del brennvidde, gjerne 150mm. Det egner seg på sin side ikke like godt til blomster, så det kan være området 90-105mm er det beste for deg. Har du pengene, vil en Micro-Nikkor 105mm f/2.8VR for mange være det "beste" valget, integrert fokus, bildestabilisering og svært god bildekvalitet. Sigma har også en 105mm, Tamron har 90mm f/2.8 og Tokina har 100mm f/2.8. Bildekvaliteten er ekstremt god på alle disse, du vil neppe klare å skille bildene fra hverandre. Da er det mer hvordan de oppleves i bruk som har noe si. Personlig tror jeg nok at Micro-Nikkoren ville stått høyest på min ønskeliste, men den er jo utvilsomt mest kostbar også. Det er dog den du nok vil få mest igjen for om du skulle selge den en gang også, verditapet vil nok være betydelig mindre på denne enn på de tre andre. Når det gjelder vidvinkel, tror jeg de fleste vil være enige om at Tokina 12-24 er et ganske bombesikkert valg. God byggekvalitet, nokså lite feil på objektivene, og meget god bildekvalitet. Har du pengene, vil selvfølgelig Nikon sin egen 12-24 ikke være noe bomskudd heller - men den koster, og du vil nok ikke føle at du får _så_ mye igjen for kronene. Men du vil fort finne ut om du egentlig trenger mer vidvinkel, hvis du føler at du hele tiden "stanger" mot 18mm med kit-objektivet. Gjør du ikke det, trenger du nok egentlig ikke dette objektivet. Endret 17. april 2008 av k-ryeng Lenke til kommentar
Holmez Skrevet 17. april 2008 Forfatter Del Skrevet 17. april 2008 (endret) Takk for et veldig bra svar. jeg burde kansej nevne prisklasse ja. ser for meg å bruke mellom 2000-3000 kr på hver linse. Så etter norske priser vil det vell ca si at linsa ville kostet mellom 5-6 tusen. noen å anbefale i dette prissegmentet? for amerikanske priser bruker jeg amazon.com Endret 17. april 2008 av Holmez Lenke til kommentar
pederk Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Jeg mener du bør ta en titt på Tokina 11-16mm. Tror ikke det er noen her på forumet som har erfaring med den enda siden den er splitter ny, men den høres jævlig bra ut om man skal tro Ken Rockwell (det er ikke alle som tror han). Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Takk for et veldig bra svar. jeg burde kansej nevne prisklasse ja. ser for meg å bruke mellom 2000-3000 kr på hver linse. Så etter norske priser vil det vell ca si at linsa ville kostet mellom 5-6 tusen. noen å anbefale i dette prissegmentet? for amerikanske priser bruker jeg amazon.com Jeg synes det er greiest å forholde seg til B&H Photo Video, men prisnivået er nokså likt. Alle tredjeparts-objektivene ligger godt innenfor prisrammen, både Tokina 12-24 og makroobjektivene. Micro-Nikkor 105mm f/2.8VR kommer på ca 3800 kr + sales tax eller frakt internt i USA. Jeg ville vurdert den i hvert fall, selv om den ligger litt over budsjettet. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Jeg mener du bør ta en titt på Tokina 11-16mm. Tror ikke det er noen her på forumet som har erfaring med den enda siden den er splitter ny, men den høres jævlig bra ut om man skal tro Ken Rockwell (det er ikke alle som tror han).Den er dessverre skrekkelig vanskelig å få tak i ennå, leveringen har blitt utsatt så vidt jeg har fått med meg. Den var tilgjengelig i Japan, men hørte noe snakk om at den var stoppet der også. Ellers er den et alternativ som bør vurderes, dersom den er tilgjengelig når trådstarter er i butikken. Lenke til kommentar
Holmez Skrevet 17. april 2008 Forfatter Del Skrevet 17. april 2008 Jeg mener du bør ta en titt på Tokina 11-16mm. Tror ikke det er noen her på forumet som har erfaring med den enda siden den er splitter ny, men den høres jævlig bra ut om man skal tro Ken Rockwell (det er ikke alle som tror han).Den er dessverre skrekkelig vanskelig å få tak i ennå, leveringen har blitt utsatt så vidt jeg har fått med meg. Den var tilgjengelig i Japan, men hørte noe snakk om at den var stoppet der også. Ellers er den et alternativ som bør vurderes, dersom den er tilgjengelig når trådstarter er i butikken. Las litt om Tokina 11-16mm nå, å den hørtes veldig bra ut. ser også at bildene tatt med Tokina er mye skarpere en nikon linsa. http://www.kenrockwell.com/tokina/11-16mm.htm så jeg får bare håpe denne er i butikkene når jeg kommer bort til statene. Skal være der til 27.juni. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Håper virkelig at den kommer snart jeg også. Skal på fototur til Vestlandet i starten av juli, og trenger virkelig en vidvinkel til den tid. Synes det er synd å måtte gå for Tokina 12-24mm eller Nikkor 12-24mm, når jeg egentlig har lyst på 11-16mm, kun fordi jeg trenger vidvinkel til akkurat da. Nå er det viktig å huske at 11-16mm og 12-24 har litt forskjellige bruksområder da. 11-16 er pure vidvinkel og har veldig begrenset bruksområdet, men 24mm begynner å nærme seg normalområdet. Mao. et mye mer allsidig zoomområde. I midlertidig er hverken Tokina eller Nikkor 12-24mm like god optisk som 11-16mm (i følge Rockwell). Ta dette i betraktning før du går for 11-16mm. Er selv i samme klemma, men tror jeg går for 11-16mm (så sant den er tilgjengelig da), ettersom jeg prioriterer kvalitet fremfor allsidighet. Har en Tamron 17-50mm i tillegg som overlapper fint, så. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Håper virkelig at den kommer snart jeg også. Skal på fototur til Vestlandet i starten av juli, og trenger virkelig en vidvinkel til den tid. Synes det er synd å måtte gå for Tokina 12-24mm eller Nikkor 12-24mm, når jeg egentlig har lyst på 11-16mm, kun fordi jeg trenger vidvinkel til akkurat da.Du har jo muligheten til å kjøpe noe brukt da, og selge den etter turen når 11-16 er på markedet. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Godt poeng k-ryeng, men føler ikke for å "sløse" bort penger kun for å ha vidvinkel i én uke. Men takk for tipset forsåvidt, for kan jo hende det er sånn det faktisk hender. Får heller håpe på at 11-16mm er ute til den tid. Adorama sier at den kommer i mai, right? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Godt poeng k-ryeng, men føler ikke for å "sløse" bort penger kun for å ha vidvinkel i én uke.Kjøper du brukt, kan du nesten garantert selge objektivet uten tap etter én uke. Har du griseflaks, tjener du penger på affæren også, i hvert fall hvis du har mulighet til å følge med på bruktmarkedet allerede nå og legge ut pengene straks det dukker opp noe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå