Melisma Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Nå mener jeg ikke når barn eller tenåringer tar livet sitt, men voksne folk.. I de tilfellene hvor voksne mennesker tar livet sitt, så er mange raske til å skylde på ditten eller datten eller andre personer. Men jeg føler liksom det at når man er voksen så har man faktisk ansvar for eget liv og for å holde seg i live selv (dramatisk sagt men er jo sant) Om man tar selvmord pga. kjærlighetssorg, pengeproblemer osv.. er ingen andre sitt ansvar enn ens eget. Det er nå min mening.. Lenke til kommentar
gyt6 Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 (endret) må si meg enig med deg ja. du setter det godt på spissen, men du har et poeng er lissom litt egoistisk å ta selvmord mener eg. tenker ikke på de man etterlater (hvis man har noen da) Endret 16. april 2008 av gyt6 Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Litt vel forenklet. Hva om personen er mental syk? Er egentlig metal sykdom, hvor en ikke er til skade for andre, virkelig et argument for å begrense folks rettigheter? Lenke til kommentar
gyt6 Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 eg tenkte eg skulle nevne mentalt syke mennesker ,men då hadde blitt for innvikla for meg hehe...er man mentalt syk så stilles det i et helt annet lys ja Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Faktisk en svært vanskelig problemstilling som hører best hjemme under Filosofi. Selv når man setter inn mental sykdom som et unntak blir det også ganske vanskelig, siden man kan argumentere for at selvmordtanker/-forsøk i seg selv som en metal sykdom. Lenke til kommentar
Badon Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 (endret) Jeg mener at i noen tilfeller kan man skylde på andre. Jeg regner med dette kommer opp i forbinndelse med saken i media i det siste. I denne saken mener jeg at det er meget kritikkverdig å bruke denne testen på mennesker man ikke veit bakgrunnen til. Folk som har slitt lenge, også får man en nedsabling, det er ofte det ikke skal så mye til. dessverre. Endret 16. april 2008 av Badon Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 16. april 2008 Forfatter Del Skrevet 16. april 2008 Men jeg tenker liksom, selvom folk er mentalt syke så kan man ikke skylde på noen andre.. Unntatt hvis man har vært innesperret på ett hjem og de slipper deg for tidlig i viten om at du ikke er helt fresk.. Ps. Hvis denne er feilpostet så får det være opp til en moderator å flytte den hvis det er veldig nødvendig.. Lenke til kommentar
gyt6 Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 har selv to kompiser som e helt oppegående i toppen og normale mennesker med unger og familie som har prøvd på selvmord. den ene pga spillegalskap som han holdt skjult og han andre rett pga skilsmisse og mistet litt kontakt med guttene sine og sleit fryktelig økonomisk. det gjekk jo heldigvis bra, men hadde de tatt selvmord så hadde det i deres situasjon vert en egoistisk handling mener no eg Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Hvis man prøvde etter beste evne å klare seg i livet men utenforstående hendelser førte til at hele livet gikk i dass, skal man da fortsatt skylde på personen som valgte å ende sitt liv? Og hvis ja, hvordan kan andre enn personen som valgte å ta sitt eget liv vite helt sikkert hva den endelige årsaken var? Jeg mener vel egentlig at man ikke skal rette skyld i det hele tatt når noen tar selvmord. Når man legger skyld på noe eller noen i en slik situasjon tar man seg i samme slengen en ganske stor frihet. Verden er ikke så svart/hvitt at noe alltid har bestemt årsak. Et annet spørsmål er jo om det er mulig å ta selvmord når man som en mentalt frisk person tenker klart, objektivt og rasjonellt om ens egen situasjon? Hvis nei, så er man vel ikke i stand til å vite ens eget beste, og man burde dermed ikke kunne ta en slik beslutning? Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Jim Jones var lederen for sekten "Peoples Temple" som i 1978 begikk et massivt masseselvmord hvor over 900 mennesker var involvert. Alle forgiftet seg selv frivilig med cyanid på ordre av Jones. Er man flink nok kan man manipulere mennesker til å gjøre hva som helst, at han klarte å orkestere en slik hendelse er for meg en gåte. Jeg mener at å ikke gi Jones skyldene for denne hendelsen blir feil, så ja i noen tilfeller kan man skylde på andre som begår selvmord. http://en.wikipedia.org/wiki/Jim_Jones Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Den dagen jeg tar selvmord kommer jeg til å skylde på arbeidsgiverne som ikke vil ansette meg. Faen ta dem. Arbeidskraft vil dem ha ja - kravstore vil de også være i samme slengen. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 17. april 2008 Forfatter Del Skrevet 17. april 2008 Når det gjelder folk som blir med i sekter og deretter lar seg utsette for overgrep, flerkoneri og masseselvmord. Ja da er det faen meg deres egen feil.. voksne mennesker som lar seg utnytte er noe av det mest irriterende jeg vet om.. Det er ikke sektlederen sin skyld at andre folk blir med på det idiotiske opplegget han har rabla sammen i hue sitt, det får da være grenser på hvor dust det går an å bli! Man er selv ansvarlig for å holde ut, uansett hvor vondt man har det... Klarer man ikke det, nei da er jo det veldig synd og tragisk, men ingen kan i ettertid komme og peke på hverandre.. det mener nå jeg ihvertfall.. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Ja det er ubegripelig at mennesker kan finne på å tilknytte seg til sånne sekter. Men tenk over at mange av disse har hatt en veldig traumatisk oppvekst og er allerede sinnsvake. Når de får en hjelpende hand av en mann som lover dem gull og glitter og en bilett vekk fra der dem bor, blir det litt for masse for noen. Når man har klart det er det så enkelt å putte ord i hjernen på disse menneskene, at dem vil gjøre hva som helst for han. Når denne personen da bevist hjernvasker stakkern til å drepe seg selv blir det helt feil å ikke gi noen av skylden til denne personen! Charlie Manson drepte heller ingen, men hjernvasket unge og fortapte ungdommer til å gjøre jobben for seg. Han ble likevel skyldig i delaktig drap og sitter i fengsel idag 40 år senere. Han kunne like gjerne fått disse til å rette pistolen mot seg selv istedet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå