Gå til innhold

Hvor høy FSB?

Capo

Anbefalte innlegg

Har forsøkt litt frem og tilbake hva FSB'en angår, men maskinen går ustabilt dersom denne overstiger 144 MHz. Jeg er N00b på dette området, men jeg ser at enkelte greier å skyte FSB'en opp i over 180Mhz... hvorfor funker ikke dette hos meg? Jeg har en Athlon XP 2000+ Palomino prosessor som opprinnelig går på 1,66 GHz, men som jeg har klokket til 1825 Mhz pga FSB'en. Samtidig virker det som om multiplieren ikke er helt funksjonibel... Kommer dette av at prosessoren min er låst av noe slag? Hva skal til for at jeg evt. kan øke FSB'en uten at maskinen henger?

Dessuten: Den greia som bestemmer frekvensen på AGP-bussen og PCI-bussen i forhold til FSB frekvensen; den funker tydeligvis ikke slik den er ment å funke. Hos meg står den på 4:2:1 som default, noe som betyr at AGP-frekvensen = FSB/4*2... Stemmer dette? Med andre ord nå når jeg kjører FSB'en på 144, vil AGP-frekvensen bli 144/4*2 = 72 Mhz. Hvorfor henger maskinen min når jeg da tester med f.eks FSB på 170 og "sekvens-innstilleren" på 5:2:1, noe som burde gi tilsvarende lav AGP-frekvens? Dette vil gi 170/5*2 = 68, nesten det samme som ovenfor...

Dette er litt hodebry for meg, og det hadde vært kult om noen tok seg tid til å lese gjennom alt dette og kanskje gi meg noen tips selv om det er mye å skumme gjennom. Takker på forhånd:)

PS: Jeg har heller ingen probs med kjølingen. Har satt ei bordvifte på 30cm diameter pekt inn i kabinettet, så tempen ligger på ca 50 grader på hovedkortet, 64 grader CPU-kjerne og 50 grader CPU-overflatetemp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk som klarer og få FSB'en opp mot 180-220 MHz kjøper de dyreste minnbrikkene som tåler 200MHz +(DDR400 ++)... Hvis du kjører unbrand minne kan det godt være god nok grunn til at du ikke kommer noe særlig over 140 MHz FSB..

RAM timinger er også veldig (les kjempeoverhoved- viktig) viktig og få satt rett opp for og komme lengst mulig og få et best mulig resultat. Prøv å leit på nettet etter BIOS guider til ditt spesifikke hovedkort.

Håper dette hjelper. ;)

Lenke til kommentar

vill bare si at du har problemer med kjølingen, 64 grader på cpu kjerne, jiiiiisus, AMD cpu'er har tatt kveld på rundt 70 før, så jeg ville ikke følt meg for trygg.

ja hvis du vill ha multiplyer må du låse opp cpu'en

180Mhz fsb uten å sette ned multiplyer er så vidt jeg vet umulig(kanskje med vappo)

144mhz overklokking er ikke så gærnt med tanke på at du ikke har låst opp cpu.

grunnen til at maskinen din ikke booter med 170Mhz fsb er pga at den ikke greier så høy fsb uten å sette ned multiplyern.

og for å gjøre det må du låse opp cpu'en.

hmmm var det no mere da?

Lenke til kommentar

Heisann..grunnentil at du ikke kan kjøre FSB høyere er at prosessoren din er låst! Jeg har også xp 2000 med palmino kjernen, og kom heller ikke høyt med FSB før jeg låste op prosessoren! Her er en fin video som viser hvordan det gjøres!

http://www12.tomshardware.com/images/thg_v...d2_ocing_xp.zip

Divideren som bestemmer agp og pci bussen fyngerer slik:

eksmpel på 4:2:1

pci-bussen skal ha 33 mHz 133/4 = 33.25

agp-bussen skal ha 66 mHz 133/2 = 66.5

prosessoren får da 133 mHz 133/1 = 133

Lenke til kommentar
Heisann..grunnentil at du ikke kan kjøre FSB høyere er at prosessoren din er låst! Jeg har også xp 2000 med palmino kjernen, og kom heller ikke høyt med FSB før jeg låste op prosessoren! Her er en fin video som viser hvordan det gjøres!

http://www12.tomshardware.com/images/thg_v...d2_ocing_xp.zip

Divideren som bestemmer agp og pci bussen fyngerer slik:

eksmpel på 4:2:1

pci-bussen skal ha 33 mHz 133/4 = 33.25

agp-bussen skal ha 66 mHz 133/2 = 66.5

prosessoren får da 133 mHz 133/1 = 133

Takker:) DET var nyttig informasjon som jeg svært gjerne tar med meg!

Lenke til kommentar
vill bare si at du har problemer med kjølingen, 64 grader på cpu kjerne, jiiiiisus, AMD cpu'er har tatt kveld på rundt 70 før, så jeg ville ikke følt meg for trygg.

ja hvis du vill ha multiplyer må du låse opp cpu'en

180Mhz fsb uten å sette ned multiplyer er så vidt jeg vet umulig(kanskje med vappo)

144mhz overklokking er ikke så gærnt med tanke på at du ikke har låst opp cpu.

grunnen til at maskinen din ikke booter med 170Mhz fsb er pga at den ikke greier så høy fsb uten å sette ned multiplyern.

og for å gjøre det må du låse opp cpu'en.

hmmm var det no mere da?

Nei.. I grunn ikke. Tror faktisk jeg har fått svar på det jeg lurte på. Takk skal dere ha. Men når det gjelder varmen, så tror jeg det i såfall refereres til overflatetemp på 70 grader der cpu'en tar kvelden. Core-tempen beregnes, gjør den ikke?

Lenke til kommentar

På Palomino er cpu core temperature målt under CPU vhja. en termistor som klemmes mot undersiden av CPU. Den nyere Thoroughbred har innebyggd termistor, sammt at den som ligger under CPU fortsatt er operasjonell.

Og sist jeg sjekket var die-temp på AMD Athlon XP på 85 grader celcius ;)

Lenke til kommentar
hket ditt va SINNSYKT varmt!! skaff deg noen kab vifter! hva er ram divideren din på? det kan være at det er rammen som stopper deg hvis divideren står på 3:4

Kjører uten kabinett, dvs uten kabinett-deksel, og med bordvifte på 30cm blåsende rett på hovedkortet... Setter jeg på kabinettdekselset, kutter hovedkortet er jeg redd;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...