Gå til innhold

MSI NEO gått heden. Erstatning?

Anbefalte innlegg

Hei.

Etter problemer med å få installert Windows på ny maskin har jeg funnet ut at det var minnet som fusket. Av 4 brikker var det kun 1 som lot meg komme omtrent halv-vis i installasjonen.

Etter å ha sjekket MSI sine sider etter en ny BIOS fant jeg fram til at 1.6 hadde fått forbedringer på minne-kompatibiliteten.

Jeg lastet da ned 1.7 og la den på en bootbar floppy.

Bootet den og satt i gang flashinga. Nå har den kommet så langt at den skriver ny BIOS. Problemet er at nå står den fast på 72%

Er dette normalt, eller skal jeg se meg om etter et nytt kort?

Endret av Tordenflesk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ok, kortet har gått heden. Er Asus P5N et bedre valg sammen med en Q6600 og 2x Corsair Dominator TWIN2X8500C5D 2048MB?

Trist melding der Tordenflesk. :(

Til spørsmålet. Umulig å si uten å vite hvilket neo-kort som feilet... (er vel 80-90 av dem ;) )

Er bios-chipet i socket (?) så kan du jo evt. ta ut og sende inn brikken for reprogrammering. Siden du nevner Q6600 i fbm. kortet, da er den kanskje soldered og bootblock er korrupt?

Lenke til kommentar

Jeg har bedt Komplett om å få sendt den i retur. Forhåpentligvis får jeg pengene tilbake/bytte til et kort som tåler litt mer tøff behandling :p

Kortet var et NEO-FI. Et kort jeg ikke fant på MSI sine sider :dontgetit: . Jeg sjekket at jeg hadde et 1760-kort før jeg valgte BIOSen for et vanlig NEO(1760). Sikkert dumt av meg, men kortet var ikke særlig å samle på likevel. BIOSen hadde en lei tendens til å glemme innstilingene sine(CMOS Checksum BAD), så omtrent hver tredje boot måtte jeg inn å sette opp volten på minnet så jeg skulle få boote i det hele tatt.

Endret av Tordenflesk
Lenke til kommentar
Kortet var et NEO-FI. Et kort jeg ikke fant på MSI sine sider :dontgetit: . Jeg sjekket at jeg hadde et 1760-kort før jeg valgte BIOSen for et vanlig NEO(1760).

Tipper det gjelder P35 Neo med Firewire (P35 Neo-FI), dvs. MS-7360 (ikke MS-1760... evt. er det et kort fra "steinalderen" ;) )

Sikkert dumt av meg, men kortet var ikke særlig å samle på likevel. BIOSen hadde en lei tendens til å glemme innstilingene sine(CMOS Checksum BAD), så omtrent hver tredje boot måtte jeg inn å sette opp volten på minnet så jeg skulle få boote i det hele tatt.

Jepp, det problemet har jeg også hatt fra andre produsenter (inkl. Asus o.a.). Da er det svært risikabelt å oppdatere BIOS samme hvor robust eller crashproof den måtte være.

Kortet bør kunne kjøre RAM stabilt, fordi det er et poeng å sette bios default/ optimized deaults før den oppdateres.

Lenke til kommentar

7360 ja. Hadde det ikke helt i hukommelsen.

Hadde ikke helt hodet med meg når jeg flashet BIOSen. Jeg hadde jobbet omtrent 10 timer med å få den stabil før jeg gjorde det, så det var nok delvis min skyld. Jeg får bare håpe dens erstatning er mer velvillig. :)

"Kortet bør kunne kjøre RAM stabilt, fordi det er et poeng å sette bios default/ optimized deaults før den oppdateres."

Du mener jeg ikke skulle hatt minne-problemer hvis jeg satt optimized dafaults? Når jeg gjorde det ble RAMen kraftig under-voltet(1.8V på brikker som skal ha 2.1V), og da var maskinen enda mindre stabil, startet ofte ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar
"Kortet bør kunne kjøre RAM stabilt, fordi det er et poeng å sette bios default/ optimized deaults før den oppdateres."

Du mener jeg ikke skulle hatt minne-problemer hvis jeg satt optimized dafaults? Når jeg gjorde det ble RAMen kraftig under-voltet(1.8V på brikker som skal ha 2.1V), og da var maskinen enda mindre stabil, startet ofte ikke i det hele tatt.

Nei, jeg mener at hvis kortet har en BIOS som er så ustabil at den ikke beholder manuelle innstillinger, da har brukeren krav på erstatning hvis oppdateringen feiler.

I motsatt fall måtte butikkene slutte å selge ddr2-brikker med høyere volt enn 1,8v, eller legge ut en klar advarsel om evt. kompatibelitetsproblemer. Minnebrikkene er ført opp som tilbehør til det enkelte hovedkort.

Da har ikke brukeren ansvaret men butikken eller produsenten av hk/bios. Vi kan jo ikke godta at folk må ha flere utgaver av samme ram liggende, for å være sikret mot slike feil.

Lenke til kommentar

Så hvilket kort bør jeg gå for hvis Komplett går med på et bytte? et Asus P5* av noe slag?

Hva jeg har ellers av hardware:

Zalman CNPS9700LED

2 sett Corsair Dominator TWIN2X8500C5D(altså 4x1GB)

Core 2 Quad Q6600

ATI Radeon X1950PRO 512MB

Endret av Tordenflesk
Lenke til kommentar

Ikke Asus med mindre du er villig til å bla opp en del, Gigabyte EP35-DS3 f.eks, Abit iP35/iP35 PRO er ikke dårlige valg.

Som sagt har Asus bra toppmodeller, men så fort du går ned litt i modellutvalget er sparekniven VIRKELIG tatt i bruk både på komponenter og bios, selvsagt er det sånn hos alle, men hos Asus er det ekstremt til kastrering.

Lenke til kommentar

Ikke gjør det! Er det noe jeg har lært av dette er det å IKKE flashe hvis maskinen er ustabil. Av de 4 HK jeg har flashet i min tid er det kun et som har overlevd. Flashing av BIOS gjør du kun som et absolutt siste alternativ.

Endret av Tordenflesk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...