Gå til innhold

Praktisk løsning på bruk av HD kamera med NTSC som kan resultere i PAL format?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har lest øyet stort og vått og skjønner at det er forskjell på NTSC og PAL. Videre at det er mulig å lappe det hele sammen, men jeg er en enkel bruker....

 

Går det greit å?

1) kjøpe Sony High Definition kamera med HDV format i USA med NTSC modulator (f.eks Sony HDR-HC9)

2) kjøpe et amatør videoredigeringsprogram, Adobe Premiere 4 eller Pinnacle Studio 11

3) importere fra kamera og redigere i et av nevnte programvare

4) brenne av DVD som har stadard PAL format rett fra videoredigeringsprogram og som leses uten tull på standard norsk DVD spiller

 

Samme spørsmål men med et videokamera som bruker annen "codec" slik jeg har forstått at f.eks JVC og Panasonic gjør.

 

Endring i fps , og fargespekter med mulig marginalt kvalitestap er ikke viktig. Med HD regner jeg med at det for en amatør er mer enn bra nok, bare det fungerer enkelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den eneste grunnen til at man bruker NTSC når man omtaler PAL er for å skille at det er forskjellig Fps, ellers er det ingen forskjeller feks. på kvalitet som med SD.

 

Men skal du gå fra SD NTSC til PAL må du konvertere okke som, du kan evnt brenne en NTSC dvd da de fleste dvdspillere og tver takler det.

 

Jeg ser ikke helt poenget med å kjøpe NTSC kamera i utgangspunktet....

Lenke til kommentar
Den eneste grunnen til at man bruker NTSC når man omtaler PAL er for å skille at det er forskjellig Fps, ellers er det ingen forskjeller feks. på kvalitet som med SD.

 

Men skal du gå fra SD NTSC til PAL må du konvertere okke som, du kan evnt brenne en NTSC dvd da de fleste dvdspillere og tver takler det.

 

Jeg ser ikke helt poenget med å kjøpe NTSC kamera i utgangspunktet....

 

Muuuuuligens det kan være at F.eks Sony HDR-CX7 NTSC koster ca 4000.- kroner i Usa, mens ett Pal koster 9500 her i Norge..... :nei:

Lenke til kommentar
Den eneste grunnen til at man bruker NTSC når man omtaler PAL er for å skille at det er forskjellig Fps, ellers er det ingen forskjeller feks. på kvalitet som med SD.

 

Men skal du gå fra SD NTSC til PAL må du konvertere okke som, du kan evnt brenne en NTSC dvd da de fleste dvdspillere og tver takler det.

 

Jeg ser ikke helt poenget med å kjøpe NTSC kamera i utgangspunktet....

 

Muuuuuligens det kan være at F.eks Sony HDR-CX7 NTSC koster ca 4000.- kroner i Usa, mens ett Pal koster 9500 her i Norge..... :nei:

 

hva med å sjekke sjapper i fjerne østen? på ebay f.eks

Kina bruker PAL såvidt det er meg bekjent.

Lenke til kommentar

Om du tar opp film i HD-oppløsninger er ikke denne PAL eller NTSC. HD-oppløsningene er felles over hele verden. Om du skal ha dette over på en DVD må det uansett nedskaleres til en DVD-oppløsning, og da kan du velge hva du vil.

 

Om videoene blir tatt opp i Standard Definition (SD) NTSC skal det heller ikke være noe stort problem å gjøre dette om til PAL. Alle skikkelige authoring-programvarer kan gjøre dette.

 

Og uansett om du skulle brenne DVDene dine i NTSC-format så vil 99% av nyere dvd-spillere takle det.

 

Så jeg tror ikke du skal bekymre deg så mye for det. Noen får rette meg hvis jeg er helt på jordet.

Lenke til kommentar

Det finnes fleste måter å konvertere til PAL på om man feks. skal redigere inn bildene fra sitt kamera med andres videotaper.

Men tenker man tanken å redigere i det hele tatt så DROPP NTSC!

 

Jeg fikk en NTSC tape og det er irriterende, stygt og helt unødvendig å kjøpe NTSC kameraer. Software, selv relativt bra og dyr software gir synlig kvalitets tap om man jobber med SD og skal til PAL fargespekter.

I HD blir det litt "enklere" med "bare" framerate konvertering, men fremdeles så blir det så bra man har råd til. Om man bruker noen tusenlapper på software så var det vel ikke så mye vits å spare penger i utgangspunktet.

Men man kan gjøre dette med alt fra gratis programmer som Virtual Dub som gir dårligst resultat eller NRK style med hardware som gjør slikt realtime med prislapp på ca en million. Sistnevnte sørger feks. for at tv sendinger fra USA blir pene også her i europa.

 

Ja jeg er frustrert over å måtte kjøre følgende workflow; Avid-> Quciktime reference->Ukomprimert RGB i en avi kontainer->Virtual Dub-> Ukomprimert RGB Avi->Avid. Ca 200gb med temp lagring trengtes for å få til det for en drøy times tape....

Lenke til kommentar
Muuuuuligens det kan være at F.eks Sony HDR-CX7 NTSC koster ca 4000.- kroner i Usa, mens ett Pal koster 9500 her i Norge..... :nei:

 

Kjøp Vegas Pro 8 samtidig, koster 2500 i USA, "en del mer" i Norge.

Takler NTSC - pPAL helt fint.

 

Måtte bare se hva det lå på her i norge......fra 5300 kroner og oppover.....skremmendes.....vaffal når jeg logga meg på nettet og så at programmet lå der ute.....tar nok 5 min å laste ned (slapp av....gjorde ikke det....) Er ikke rart at det er mange som laster ned da.....5000 kroner....er jo bedre å kjøpe ett PAL-kamera da.... :yes:

Lenke til kommentar
Muuuuuligens det kan være at F.eks Sony HDR-CX7 NTSC koster ca 4000.- kroner i Usa, mens ett Pal koster 9500 her i Norge..... :nei:

 

Kjøp Vegas Pro 8 samtidig, koster 2500 i USA, "en del mer" i Norge.

Takler NTSC - pPAL helt fint.

 

Måtte bare se hva det lå på her i norge......fra 5300 kroner og oppover.....skremmendes.....vaffal når jeg logga meg på nettet og så at programmet lå der ute.....tar nok 5 min å laste ned (slapp av....gjorde ikke det....) Er ikke rart at det er mange som laster ned da.....5000 kroner....er jo bedre å kjøpe ett PAL-kamera da.... :yes:

 

Bare å laste ned, 30 dager trial, deretter kan du dra VISA-kortet.....

 

Kanskje det beste redigeringsprogram å få kjøpt. Takler oxo AVCHD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...