Gå til innhold

Merkligste feil på D80 nikon noen gang?

Anbefalte innlegg

jeg brukte kun saken om mange bilder for å si at dette aldri har skjedd før. selv under de merkligste forhold. hvorfor skjer ikkje dette under konsert? Vet knapt om mer krevende lysforhold enn innendørs, eller sport i hall.
Hvis du ikke klarer å reprodusere feilen, er det ingen konsekvent feil, og det vil være nærmest umulig for et verksted å finne ut av det. Sett kameraet på manuell, og prøv å gjenskape det. Dersom du klarer det, kan du ta noen bilder på A, og legg ut bildene her. Merk at jeg ikke har utelukket at det er noe feil - men hvis du ikke kan gjenskape den ville jeg heller ikke brydd meg noe mer med det...
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
for det andre. jeg satt ikkje iso til 100. jeg sier det en gang til. Jeg kopierte alle innstillinger fra blenderprioritet og shutterspeed, i manuell, men problemmet ble slik jeg har skrevet en haug med ganger.
Så hva stod ISO på, da?

Som nevnt tidligere, hvis du brukte høyere ISO enn 100 så blir lysfølsomheten desto høyere, og da er det lett å overeksponere i dagslys.

Lenke til kommentar
for det andre. jeg satt ikkje iso til 100. jeg sier det en gang til. Jeg kopierte alle innstillinger fra blenderprioritet og shutterspeed, i manuell, men problemmet ble slik jeg har skrevet en haug med ganger.
Så hva stod ISO på, da?

Som nevnt tidligere, hvis du brukte høyere ISO enn 100 så blir lysfølsomheten desto høyere, og da er det lett å overeksponere i dagslys.

iso var auto endel av tiden, mens den var 640 andre ganger. begge gangene var det problemmer manuelt vs A og S på hjulet!

Lenke til kommentar
Hvis iso var 650 og blender 2.8 med en lukkertid på 1/500 så vil det bli overeksponert på en lys dag, helt normalt, tror nok det var en uheldig kombinasjon av innstillinger fremfor en faktisk feil..

jeg gir meg ikkje så lett skjønner du. som jeg skrev. iso var i perioder bestemt av kameraet, mens andre ganger kopierte jeg den jeg brukte på A og S. så problemmet er ikkje løst i mine øyner.

Lenke til kommentar
jeg gir meg ikkje så lett skjønner du. som jeg skrev. iso var i perioder bestemt av kameraet, mens andre ganger kopierte jeg den jeg brukte på A og S. så problemmet er ikkje løst i mine øyner.
Ærlig talt, når du ikke selv kan huske hvilken ISO-rating du brukte på de mislykkede bildene og ikke klarer å reprodusere problemet, så er det mest sannsynlig at dette er et resultat av god gammeldags brukerfeil.
Lenke til kommentar
Ærlig talt, når du ikke selv kan huske hvilken ISO-rating du brukte på de mislykkede bildene og ikke klarer å reprodusere problemet, så er det mest sannsynlig at dette er et resultat av god gammeldags brukerfeil.

les det jeg har skrevet, føler selv at jeg har beskrevet problemet greit.

legger ballen død til det skjer igjen, men som sagt, merkelig i mitt småtekniske hode.

Lenke til kommentar
Det er jo vits, for da kan han følge med selv, om det står på A kan jo kamera plutselig bomme helt pga han har spotten på en mørkting eller noe.

Men sikker på at den ikke hopper mellom lukkertider osv pga du har satt det på bracketing eller noe sånt?

Bare jeg som ikke skjønte problemet heeelt?

brack er brukt kun 2 ganger til HDR bilder. ellers ikkje. Men bilde så ut som om den var brukt. og bilde +2/3 på EV

Lenke til kommentar
Oppdaget du dette først når du kom hjem? Du drar altså ut og fyrer løs i manuelt uten å sjekke hverken bildet eller histogram? Digitale kameraer har enkelte fordeler forran filmbaserte kameraer, hvorfor ikke bruke dem?

lær deg å lese, før du deltar i en debatt. skrev jo at jeg slettet alle bildene med problemmer før jeg dro derfra for å slippe å editerer meg ihjel når jeg kom hjem. ellers hadde jeg vel hatt bilder å vise frem?

Lenke til kommentar

At du sa at du hadde slettet bildene så jeg, men at du slettet dem før du dro fra stedet er så vidt jeg kan se en ny påstand...

Men uansett, om du ser at bildet er overeksponert, hvorfor prøver du ikke igjen med f.eks kortere lukkertid?

Endret av JohnMerrick
Lenke til kommentar

Hele problemet her høres litt ut som mitt...

Når jeg kommer hjem fra jobb så har ikke kameraet mitt vært ute for å ta bilder på egenhånd.. Kan noen forklare hvorfor?

Det lukter brukerfeil laaaaang vei.

Beklager at jeg hakker litt på deg aksjetrading, men er som noen sier tidligere i tråden at får du et hvitt bilde er det rart du ikke skrude ned lukkertiden med en gang.

Lenke til kommentar
Hele problemet her høres litt ut som mitt...

Når jeg kommer hjem fra jobb så har ikke kameraet mitt vært ute for å ta bilder på egenhånd.. Kan noen forklare hvorfor?

Det lukter brukerfeil laaaaang vei.

Beklager at jeg hakker litt på deg aksjetrading, men er som noen sier tidligere i tråden at får du et hvitt bilde er det rart du ikke skrude ned lukkertiden med en gang.

fortsett hakkigen du. ingen bortsett fra meg legger merke til ka du skriver alikevel. prøv å lage noen tråder, og se kor mange treff du får.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...