aksjetrading Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 hei. var å tok bilder for en lokal fotball klubb, og følgede problem skjer. Setter kamera på Manuell, og alle bildene er veldig hvite. Overeksponert så kraftig som jeg noen gang har sett. Har 1/500 lukketid, og F2,8 blender. Iso normalt. Så setter jeg den på A og S på hjulet og bildene er helt fint. Dette skjedde helt til det var 10 min, og alt var normalt. Samtidig oppførte objektivet seg veldig merkelig på manuell, jeg fikk ikkje satt den til 1/640 den gikk direkte til 1/750. Noen som vet ka som er årsaken til dette? Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 hei. var å tok bilder for en lokal fotball klubb, og følgede problem skjer. Setter kamera på Manuell, og alle bildene er veldig hvite. Overeksponert så kraftig som jeg noen gang har sett. Har 1/500 lukketid, og F2,8 blender. Iso normalt. Så setter jeg den på A og S på hjulet og bildene er helt fint. Dette skjedde helt til det var 10 min, og alt var normalt. Samtidig oppførte objektivet seg veldig merkelig på manuell, jeg fikk ikkje satt den til 1/640 den gikk direkte til 1/750. Noen som vet ka som er årsaken til dette? Legg opp et bilde eller to slik at vi kan studere det mot exif Lenke til kommentar
aksjetrading Skrevet 16. april 2008 Forfatter Del Skrevet 16. april 2008 hei. var å tok bilder for en lokal fotball klubb, og følgede problem skjer. Setter kamera på Manuell, og alle bildene er veldig hvite. Overeksponert så kraftig som jeg noen gang har sett. Har 1/500 lukketid, og F2,8 blender. Iso normalt. Så setter jeg den på A og S på hjulet og bildene er helt fint. Dette skjedde helt til det var 10 min, og alt var normalt. Samtidig oppførte objektivet seg veldig merkelig på manuell, jeg fikk ikkje satt den til 1/640 den gikk direkte til 1/750. Noen som vet ka som er årsaken til dette? Legg opp et bilde eller to slik at vi kan studere det mot exif eg slettet dessverre alt får å slippe å redigere 500 bilder i ettertid, men er det noen som vet råd om dette? ble ganske satt ut av en slik feil! Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 (endret) Greit å eksperimentere med manuell av og til, men på fotballkamp eller hva det er ville jeg heller satt kamera på blenderprioritet og gjerne så stor blender som mulig. Da velger kamera lukkerhastighet Husk også på at Nikon har Autoiso som vil holde isoen så lav som mulig, men øker på etterhvert som lyset svinner. Bedre med høy iso og litt støy enn lav iso og uskarpe bilder. En annen ting er at D80 overeksponerer i utgangspunktet. Jeg setter mitt på ca -0.7 ute i godt lys og 0.0 i innebelysning. Endret 16. april 2008 av Petteram Lenke til kommentar
aksjetrading Skrevet 16. april 2008 Forfatter Del Skrevet 16. april 2008 Greit å eksperimentere med manuell av og til, men på fotballkamp eller hva det er ville jeg heller satt kamera på blenderprioritet og gjerne så stor blender som mulig. Da velger kamera lukkerhastighet Husk også på at Nikon har Autoiso som vil holde isoen så lav som mulig, men øker på etterhvert som lyset svinner. Bedre med høy iso og litt støy enn lav iso og uskarpe bilder. En annen ting er at D80 overeksponerer i utgangspunktet. Jeg setter mitt på ca -0.7 ute i godt lys og 0.0 i innebelysning. takk for dine svar, det siste du skriver er jeg klar over. men dette forklarer ikkje at bildene så ut som det hadde blitt sprengt en atom bombe og alt var utryddet på bildene. Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Greit å eksperimentere med manuell av og til, men på fotballkamp eller hva det er ville jeg heller satt kamera på blenderprioritet og gjerne så stor blender som mulig. Da velger kamera lukkerhastighet Husk også på at Nikon har Autoiso som vil holde isoen så lav som mulig, men øker på etterhvert som lyset svinner. Bedre med høy iso og litt støy enn lav iso og uskarpe bilder. En annen ting er at D80 overeksponerer i utgangspunktet. Jeg setter mitt på ca -0.7 ute i godt lys og 0.0 i innebelysning. takk for dine svar, det siste du skriver er jeg klar over. men dette forklarer ikkje at bildene så ut som det hadde blitt sprengt en atom bombe og alt var utryddet på bildene. Hvordan var belysningen der du var? Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 "merkeligste feil" er nok en stor overdrivelse. Det er slik manuell virker, nemlig at du setter alle innstillinger selv. På A og S justerer kameraet lukker hhv blender for å få best mulig eksponerte bilder. På M kan du godt få helt svarte eller helt hvite bilder dersom du eksponerer feil. Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 "merkeligste feil" er nok en stor overdrivelse. Det er slik manuell virker, nemlig at du setter alle innstillinger selv. På A og S justerer kameraet lukker hhv blender for å få best mulig eksponerte bilder. På M kan du godt få helt svarte eller helt hvite bilder dersom du eksponerer feil. Jeg tenker det samme som deg her. Lenke til kommentar
aksjetrading Skrevet 16. april 2008 Forfatter Del Skrevet 16. april 2008 "merkeligste feil" er nok en stor overdrivelse. Det er slik manuell virker, nemlig at du setter alle innstillinger selv. På A og S justerer kameraet lukker hhv blender for å få best mulig eksponerte bilder. På M kan du godt få helt svarte eller helt hvite bilder dersom du eksponerer feil. vel, hør no her. he he.. jeg har tatt sikkert 50k bilder, og noe lignende har aldri før skjedd. så helt vanlig er det neppe? jeg skulle vært enig med deg om innstilligene varierte veldig fra A og S til manuell, men de gjorde de heller ikkje. Hadde det vært smart å trykke på nødreset knappen? På slutten var derimot solen lavere og lyset mer behangelig, men dette forklarer vel ikkje problemmet? så på lysmåleren når eg tok bilder på M, og inngenting overhode tilsa slike bilder eg fikk! Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Tror nok du har bommet på innstillingene her. Hvis du tar bilder i dagslys med 1/500 sek og ISO 100 så burde blenderen være på f8.0. Det skal være en skala i søkeren som viser om kamera vil over eller undereksponere utifra de innstillingene du har valgt. Den er ikke alltid 100% riktig, men skal være en god indikasjon på om bildet vil bli riktig eksponert. Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 På slutten var derimot solen lavere og lyset mer behangelig, men dette forklarer vel ikkje problemmet? så på lysmåleren når eg tok bilder på M, og inngenting overhode tilsa slike bilder eg fikk! Du forklarer det jo selv; På slutten stemte eksponeringen bedre da lyset var svakere. I starten overeksponerte du. Ja, det er du som overeksponerte (d.v.s. bildene blir for lyse) og ikke kameraet. Rett og slett brukerfeil. Lenke til kommentar
aksjetrading Skrevet 16. april 2008 Forfatter Del Skrevet 16. april 2008 Tror nok du har bommet på innstillingene her.Hvis du tar bilder i dagslys med 1/500 sek og ISO 100 så burde blenderen være på f8.0. Det skal være en skala i søkeren som viser om kamera vil over eller undereksponere utifra de innstillingene du har valgt. Den er ikke alltid 100% riktig, men skal være en god indikasjon på om bildet vil bli riktig eksponert. hadde nok ikkje ISO på 100. Jeg satt nøyaktig de samme innstillinger på M og som S og A hjulet ga meg!! På slutten var derimot solen lavere og lyset mer behangelig, men dette forklarer vel ikkje problemmet? så på lysmåleren når eg tok bilder på M, og inngenting overhode tilsa slike bilder eg fikk! Du forklarer det jo selv; På slutten stemte eksponeringen bedre da lyset var svakere. I starten overeksponerte du. Ja, det er du som overeksponerte (d.v.s. bildene blir for lyse) og ikke kameraet. Rett og slett brukerfeil. hei. problemmene ga seg ikke får rett før, og lyset var helt likt 10 min før. Så dette forklarer nok ikkje problemmet slik jeg ser det. Når jeg tenker etter, så har dette skjedd engang før. Da skjedde det midt i sentrum mindt på dagen. Beklager om jeg roter det til, men hadde jeg trodd at det jeg skrev var forklaringen, hadde jeg nok ikkje plaget dere. For å nevne en ting til av verdi. Ved siden stod en lokalavis fotograf, og brukte også manuell med samme innstillinger, og han hadde overhode ingen problemmer! Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 (endret) Gi oss noen bilder, så kan vi se på det. Hvis du ikke klarer å reprodusere problemet er det vel heller ikke lenger noe problem? Endret 16. april 2008 av k-ryeng Lenke til kommentar
aksjetrading Skrevet 16. april 2008 Forfatter Del Skrevet 16. april 2008 Gi oss noen bilder, så kan vi se på det. Hvis du ikke klarer å reprodusere problemet er det vel heller ikke lenger noe problem? hei, bilder kan jeg ikkje gi som skrevet. med mindre jeg kan finne bilder på et formatert kort? Det er ikkje noe problem lengre siden jeg bare måtte bruke S og A hjulet, men det terget meg såpass at jeg mistet masse fokus! Lenke til kommentar
PerB Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 ...vel, hør no her. he he.. jeg har tatt sikkert 50k bilder, og noe lignende har aldri før skjedd. så helt vanlig er det neppe? Også for meg synes konklusjonen klar. Manuell innstilling med overeksponerte bilder. Da må innstaillingene være feilaktig slik at for mye lys slipper inn. Uten Exif-data er dette den mest sannsynlihe årsaken. Dette uansett om du har tatt "50k bilder". Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 hei, bilder kan jeg ikkje gi som skrevet. med mindre jeg kan finne bilder på et formatert kort? Det er ikkje noe problem lengre siden jeg bare måtte bruke S og A hjulet, men det terget meg såpass at jeg mistet masse fokus!Det er selvfølgelig mulig å gjenopprette bilder fra et formattert kort, men du må da klare å reprodusere "problemet" i manuell modus nå også? Hvis du ikke får det til nå, er det jo ikke noe som er feil - da _må_ det ha vært brukerfeil i innstillinger. At du har tatt mange bilder har jo ikke noe å si - Michael Schumacher har kjørt flere kilometer enn de fleste, men kan allikevel kjøre av veien... Lenke til kommentar
chris300 Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Har hørt om dette problemet en gang før da en kamerat hadde d80 og fikk helt ut i natta resultater av helt ok innstillinger. han endte opp med å sende kameraet inn på service som tok 3uker. husker ikke helt hva feilen var, men noe inni kameraet ble byttet. han unnlot å fortelle at han var en ivrig "renser" av sitt kamera, noe jeg tro kan ha vært medvirkende til problemene han hadde. Vil tro man ikke trenger å rense kameraet etter hvert 100 bilde heller.... men ta kontakt med camera og videoteknikk så mulig de kan hjelpe deg. det var de som fikset kameraet hans. Håper du får skikk på det uansett... Lenke til kommentar
Ivar_Schiager Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 (endret) hei. var å tok bilder for en lokal fotball klubb, og følgede problem skjer. Setter kamera på Manuell, og alle bildene er veldig hvite. Overeksponert så kraftig som jeg noen gang har sett. Har 1/500 lukketid, og F2,8 blender. Iso normalt. Så setter jeg den på A og S på hjulet og bildene er helt fint. Dette skjedde helt til det var 10 min, og alt var normalt. Samtidig oppførte objektivet seg veldig merkelig på manuell, jeg fikk ikkje satt den til 1/640 den gikk direkte til 1/750. Noen som vet ka som er årsaken til dette? Hva mener du med å sette objektivet på 1/640 eller 1/750? Som påpekt flere ganger: Dagslys ISO 100 1/500 sek og bl 2,8 gir overeksponering med 2-3 blendere. (ISO 100 er laveste følsomhet, og medfører "mørkeste bilde" med samme innstilling) Dersom du i tillegg bruker høyere ISO-verdi, blir overeksponeringen enda kraftigere. Bare hvitt. Neste gang må du starte opp med å se hva kameraet foreslår av autoamtiske innstillinger og bruke det som utgangspunkt for manuelle innstillinger. Endret 17. april 2008 av Ivar_Schiager Lenke til kommentar
aksjetrading Skrevet 17. april 2008 Forfatter Del Skrevet 17. april 2008 hei. var å tok bilder for en lokal fotball klubb, og følgede problem skjer. Setter kamera på Manuell, og alle bildene er veldig hvite. Overeksponert så kraftig som jeg noen gang har sett. Har 1/500 lukketid, og F2,8 blender. Iso normalt. Så setter jeg den på A og S på hjulet og bildene er helt fint. Dette skjedde helt til det var 10 min, og alt var normalt. Samtidig oppførte objektivet seg veldig merkelig på manuell, jeg fikk ikkje satt den til 1/640 den gikk direkte til 1/750. Noen som vet ka som er årsaken til dette? Hva mener du med å sette objektivet på 1/640 eller 1/750? Som påpekt flere ganger: Dagslys ISO 100 1/500 sek og bl 2,8 gir overeksponering med 2-3 blendere. (ISO 100 er laveste følsomhet, og medfører "mørkeste bilde" med samme innstilling) Dersom du i tillegg bruker høyere ISO-verdi, blir overeksponeringen enda kraftigere. Bare hvitt. Neste gang må du starte opp med å se hva kameraet foreslår av autoamtiske innstillinger og bruke det som utgangspunkt for manuelle innstillinger. for forklare igjen. jeg fikk ikkje satt manuell til lukketider 1/640. den gikk direkte til 1/750. for det andre. jeg satt ikkje iso til 100. jeg sier det en gang til. Jeg kopierte alle innstillinger fra blenderprioritet og shutterspeed, i manuell, men problemmet ble slik jeg har skrevet en haug med ganger. Dette er en syk feil om dere tenker etter. Det er ikkje noe galt med objektivet når dette skjer, og heller ikkje støv eller noe annet. Lenke til kommentar
aksjetrading Skrevet 17. april 2008 Forfatter Del Skrevet 17. april 2008 hei, bilder kan jeg ikkje gi som skrevet. med mindre jeg kan finne bilder på et formatert kort? Det er ikkje noe problem lengre siden jeg bare måtte bruke S og A hjulet, men det terget meg såpass at jeg mistet masse fokus!Det er selvfølgelig mulig å gjenopprette bilder fra et formattert kort, men du må da klare å reprodusere "problemet" i manuell modus nå også? Hvis du ikke får det til nå, er det jo ikke noe som er feil - da _må_ det ha vært brukerfeil i innstillinger. At du har tatt mange bilder har jo ikke noe å si - Michael Schumacher har kjørt flere kilometer enn de fleste, men kan allikevel kjøre av veien... jeg brukte kun saken om mange bilder for å si at dette aldri har skjedd før. selv under de merkligste forhold. hvorfor skjer ikkje dette under konsert? Vet knapt om mer krevende lysforhold enn innendørs, eller sport i hall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå