sofTest Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 Hmm, tror spørsmålsstiller ble mer forvirret enn opplyst av dette. Mye synsing. Dere kan jo studere info'en på linkene under som viser hvordan man kabler i henhold til industristandarder, så kan resten av diskusjonen være om hvem som var på hvilket jorde. http://www.aptcommunications.com/ncode.htm http://netman.cit.buffalo.edu/FAQs/10T-Wire.txt Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 1:1 funker bra det, lengste strekket jeg har kjørt er på 40m + patching.En ting som er veldig viktig er at tvinningen i Cat5 kabelen holdes så langt frem til som mulig. Vel.. Kobler du 1:1 som dere kaller det, kan du bare drite i tvinningen. Tvinningen er der for at det skal sendes på riktige par, nemlig ledninger som er tvinnet, kobler du bare 1:1, risikerer du å sende signalet på ledere som ikke er tvunnet, ergo tvinningen er bortkastet... Hvilket vil si at du ikke lenger kjører cat-5 Tror ikke du er helt med på tanken min, selv så har jeg holdt på med dette, men du kan skrive flere kapittler på dette hvis man skal forklare dette. Selv så har jeg testet kontaktene med FLUKE, og de var gode for CAT5, 100Mbit. Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 1:1 funker bra det, lengste strekket jeg har kjørt er på 40m + patching.En ting som er veldig viktig er at tvinningen i Cat5 kabelen holdes så langt frem til som mulig. Vel.. Kobler du 1:1 som dere kaller det, kan du bare drite i tvinningen. Tvinningen er der for at det skal sendes på riktige par, nemlig ledninger som er tvinnet, kobler du bare 1:1, risikerer du å sende signalet på ledere som ikke er tvunnet, ergo tvinningen er bortkastet... Hvilket vil si at du ikke lenger kjører cat-5 Tror ikke du er helt med på tanken min, selv så har jeg holdt på med dette, men du kan skrive flere kapittler på dette hvis man skal forklare dette. Selv så har jeg testet kontaktene med FLUKE, og de var gode for CAT5, 100Mbit. Det ble en lang quote, men måtte ha det med for å få med helheten.. Nettverkskortet sender informasjon ut på pinne 1 og 2, og mottar på pinne 3 og 6 /eller omvendt). Motsier du det, gidder jeg ikke å diskutere det med deg da du viser din uvitenhet. Kobler du i pluggen et og et par (eks: blå/hvit-blå, oransje/hvit-oransje, grønn/hvit-grønn og brun/hvit-brun) så vil du motta på oransje og hvit-grønn (som ikke er tvunnet sammen, tro det eller ei) Da blir tvinningen bortkastet. Hva var det du ikke forstod? Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 1:1 funker bra det, lengste strekket jeg har kjørt er på 40m + patching.En ting som er veldig viktig er at tvinningen i Cat5 kabelen holdes så langt frem til som mulig. Vel.. Kobler du 1:1 som dere kaller det, kan du bare drite i tvinningen. Tvinningen er der for at det skal sendes på riktige par, nemlig ledninger som er tvinnet, kobler du bare 1:1, risikerer du å sende signalet på ledere som ikke er tvunnet, ergo tvinningen er bortkastet... Hvilket vil si at du ikke lenger kjører cat-5 Tror ikke du er helt med på tanken min, selv så har jeg holdt på med dette, men du kan skrive flere kapittler på dette hvis man skal forklare dette. Selv så har jeg testet kontaktene med FLUKE, og de var gode for CAT5, 100Mbit. Det ble en lang quote, men måtte ha det med for å få med helheten.. Nettverkskortet sender informasjon ut på pinne 1 og 2, og mottar på pinne 3 og 6 /eller omvendt). Motsier du det, gidder jeg ikke å diskutere det med deg da du viser din uvitenhet. Kobler du i pluggen et og et par (eks: blå/hvit-blå, oransje/hvit-oransje, grønn/hvit-grønn og brun/hvit-brun) så vil du motta på oransje og hvit-grønn (som ikke er tvunnet sammen, tro det eller ei) Da blir tvinningen bortkastet. Hva var det du ikke forstod? Blir denna Quote'n lang så vet ikke jeg :smile: Seff er jeg med på den. Men igjen jeg hadde ikke tenkt å sitte å skrive et kappittel på dette Lenke til kommentar
nusse Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 RJ45 HANN KONTAKT til nettverkskort). RJ45 HANN KONTAKT til hub). Name Pin CableColor Pin Name TX+ 1 Hvit/Grønn 1 TX+ TX- 2 Grønn 2 TX- RX+ 3 Hvit/Orange 3 RX+ 4 Blå 4 5 Hvit/Blå 5 RX- 6 Orange 6 RX- 7 Hvit/Brun 7 8 Brun 8 Note: Alle "par" må beholdes som "par". TX+ & TX- må være i samme par, og RX+ & RX- må være sammen i et annet "par". (Som tabellen over voser). Parene er navngitt som følger: 4 & 5 Blå 3 & 6 Orange 1 & 2 Grønn 7 & 8 Brun + siden av hvert par kalles "tip" og - siden kalles "ring", slik som i gamle telefonkontakter. Lenke til kommentar
OBServer Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 Kan noen si meg hvorfor ledningen er tvunnet slik den er hvis det gjør koblingen mindre logisk? Har dette noe å gjøre med andre bruksområder? Den er tvunnet på grunn av at da blir det mindre støy (FEXT og NEXT)... Det er noe som heter Cross Talk, og det er hvor mye støy som "smitter" over på de andre parene.. Vanskelig å forklare, så jeg overlater det til noen andre... Det var ikke det jeg ikke forsto. Vet hva Cross Talk er, men har aldri koblet TP-kabler. Fikk inntrykk av at koblingen var ulogisk i støpselet sett ut fra hvordan det er i kontakten. Altså at for å minimere Cross Talk må koblingen gjøres på en annen måte enn man først ville tro. Vet ikke om det var noen bedre forklaring, men hvis det er slik jeg har forstått det, hvorfor er da ikke kablene tvunnet slik at koblingen blir logisk? Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 Nå vet jeg ikke helt hvorfor ting er koblet slik som det er, men jeg har alltid en evne til å tvile på patenter som senere viser seg å være geniale. Jeg har ingen anelse om hvorfor en pc sender og mottar på pinne 1 og 2 og 3 og 6 istedenfor pinne 1, 2, 3 og 4, noe som kanskje hadde vært like greit. Det er mest sannsynlig en meget god grunn til at det er gjort slik... Koblingen i veggkontakten er jo grei, med par en på pinne 1 og 2, par to på pinne 3 og 4, osv... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå