PixelImp Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 Sikkert maaange som har spurt om dette før, men jeg gidder ikke å gå igjennom forumet... Kan noen gi meg ett CAT.5 koblingskjema??? Lenke til kommentar
pbns1979 Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 www.duxcw.com/digest/Howto/network/cable/cable1.htm Lenke til kommentar
Chief Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 Straitthrough 1 - lys orange - 1 2 - orange - 2 3 - lys grønn - 3 4 - blå - 4 5 - lys blå - 5 6 - grønn - 6 7 - lys brun -7 8 - brun - 8 Crossover 1 - 3 2 - 6 3 - 1 4 - 7 5 - 8 6 - 2 7 - 4 8 - 5 Rollover 1 - 8 2 - 7 3 - 6 4 - 5 5 - 4 6 - 3 7 - 2 8 - 1 Bare hyggelig -Chief- Lenke til kommentar
kholand Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 skal du koble rj-45 kontakten eller hva? par 1: Hvit-blå/blå par 2: hvit-oransj/oransj par 3: hvit-grønn/grønn par 4: hvit-brun/brun Lenke til kommentar
Chief Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 skal du koble rj-45 kontakten eller hva? par 1: Hvit-blå/blå par 2: hvit-oransj/oransj par 3: hvit-grønn/grønn par 4: hvit-brun/brun Hvor har du lært å mekke kabel?? Det fungerer ikke som en Twisted Pair kabel sånn som du kabler iallfall! Se mitt innlegg over! Der er et koblingskjema! Ikke det du har! -Chief- Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 skal du koble rj-45 kontakten eller hva? par 1: Hvit-blå/blå par 2: hvit-oransj/oransj par 3: hvit-grønn/grønn par 4: hvit-brun/brun Hvor har du lært å mekke kabel?? Det fungerer ikke som en Twisted Pair kabel sånn som du kabler iallfall! Se mitt innlegg over! Der er et koblingskjema! Ikke det du har! -Chief- Hehe.... Pass deg litt, Chief... Du er ikke så dyktig som du tror.. Som kholand sier.. "skal du koble kontakten". Kontakt er ikke det samme som plugg, og kontakten skal kobles i henhold til kholands post.. Ikke spill tøff, chief. Lenke til kommentar
Chief Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 OK, preiker han om wall outlet! Kontakt i mine øyne er det samme som "pluggen". Men OK! Finner ikke noe koblingsskjema på denne delen! Men kan ikke se at det bør være annerledes enn selve "pluggen". Grunnen til at man kobler pluggen som man gjør er for å bruke twisted pair kabelen som man skal! Når to ledere er tvinnet utligner de hverandre og hverandres støy! Det vil jo ikke bli gjort om man kobler kontakten annerledes! Da er jo hele poenget med TP borte! Så lenge man kobler annerledes enn standarden vil ikke kabelen fungere optimalt, og man kan ikke sende data 100m! Gi meg en link der koblingskjemaet for et "wall outlet" er definert, sånn at dere har noen bevis! For meg er det helt ulogisk med den måten kholand beskriver koblingen! Er du sikker på at det du snakker om ikke er en "elektrikervariant" av det som burde vært! Par 1, lys orange, orange Par 2, lys grønn, blå Par 3, lys blå, grønn Par 4, lys brun, brun -Chief- Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 Så lenge man kopler 1:1 så skal det fungere. Har koplet opp kontakter i alle rom, funker fett... Se : Lenke til kommentar
Wotan Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 På de veggkontaktene jeg har satt opp er det merket hvilke leder som skal hvor. Chief har rett med skjemaet sitt. Det vil nok virke med 1:1 kobling men da er det IKKE Cat.5 kabel. Lenke til kommentar
Chief Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 Det funker om man kobler 1:1, men det er over kortere avstander og man kunne likegodt ha lagt 4 kobberledninger bortover gulvet! For skjermingen er lik 0, om man bruker riktig måte å koble på så vil man få svært redusert støy på kabelen! Selvsagt får du kontakt i andre enden, men du vil ikke vite når maskinen din må sende pakkene den sendte på nytt fordi mottaker ikke kunne finne ut hva som var innholdet av pakken på grunn av at Checksum ikke stemte, grunnet støy på kabelen! Mye som funker "nesten", men som vil funke mye mye bedre om man gjør det som man skal! Det er jo ikke verre enn å bruke det som er standard å unngå å belaste nettet unødvendig! Det er usedvanlig mye trafikk på et nettverk! Folk flest har rellativ lite greie på nettverk og dets oppbygging. Det er derfor bedrifter ansetter nettverkskompetent personell til å ta seg av de oppgavene, og ikke la de andre annsatte putle på med det! -Chief- Lenke til kommentar
Wotan Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 Chief, hvor bruker man Rollover? Lenke til kommentar
Chief Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 Chief, hvor bruker man Rollover? Rollover bruker du for eksempel mellom en router og et modem, mellom en PC og en router (console kabel). -Chief- Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 1:1 funker bra det, lengste strekket jeg har kjørt er på 40m + patching. En ting som er veldig viktig er at tvinningen i Cat5 kabelen holdes så langt frem til som mulig. Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 OK, preiker han om wall outlet! Kontakt i mine øyne er det samme som "pluggen". Men OK! Finner ikke noe koblingsskjema på denne delen! Men kan ikke se at det bør være annerledes enn selve "pluggen". Er du sikker på at det du snakker om ikke er en "elektrikervariant" av det som burde vært! En kontakt = plugg? Jaha.. Hva med stikkontakt? Er det det samme som støpselet? Og nei! Du skal IKKE koble i kontakten som i pluggen. Det blir dessverre helt feil. Par 1 i kontakten= pinne 1 og 2, mens i pluggen er den 4 og 5 Par 2 i kontakten= pinne 3 og 4, mens i pluggen er den 3 og 6 Par 3 i kontakten= pinne 5 og 6, mens i pluggen er den 1 og 2 Par 4 i kontakten= pinne 7 og 8, mens i pluggen er den 7 og 8 *tror jeg* Tar forbehold om skrivefeil.. Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 1:1 funker bra det, lengste strekket jeg har kjørt er på 40m + patching.En ting som er veldig viktig er at tvinningen i Cat5 kabelen holdes så langt frem til som mulig. Vel.. Kobler du 1:1 som dere kaller det, kan du bare drite i tvinningen. Tvinningen er der for at det skal sendes på riktige par, nemlig ledninger som er tvinnet, kobler du bare 1:1, risikerer du å sende signalet på ledere som ikke er tvunnet, ergo tvinningen er bortkastet... Hvilket vil si at du ikke lenger kjører cat-5 Lenke til kommentar
Chief Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 Par 1 i kontakten= pinne 1 og 2, mens i pluggen er den 4 og 5Par 2 i kontakten= pinne 3 og 4, mens i pluggen er den 3 og 6 Par 3 i kontakten= pinne 5 og 6, mens i pluggen er den 1 og 2 Par 4 i kontakten= pinne 7 og 8, mens i pluggen er den 7 og 8 *tror jeg* Tar forbehold om skrivefeil.. Denne må jeg finne mer ut av! Finner ikke helt logikken i dette! Men jeg må vri hjernen litt! pin 1 i pluggen må nødvendigvis treffe pin 1 i kontakten? Og da er det vel naturlig at lederen som er koblet til pin 1 i pluggen er samme som den som er koblet til leder 1 i kontakten! Skal se om jeg kan få opnet en kontakt å se på greiene! Men pluggen skal iallfall kobles som jeg sa! Og det ser iallafall ut som om du ikke er helt på jordet Jimmy, du vet iallfall hvorfor det er en Twisted Pair og hvordan den fungerer! Så da antar jeg du er inne på noe når det gjelder kontakten også! Skal se om jeg finner noe om det! -Chief- Lenke til kommentar
OBServer Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 Kan noen si meg hvorfor ledningen er tvunnet slik den er hvis det gjør koblingen mindre logisk? Har dette noe å gjøre med andre bruksområder? Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 Kan noen si meg hvorfor ledningen er tvunnet slik den er hvis det gjør koblingen mindre logisk? Har dette noe å gjøre med andre bruksområder? Den er tvunnet på grunn av at da blir det mindre støy (FEXT og NEXT)... Det er noe som heter Cross Talk, og det er hvor mye støy som "smitter" over på de andre parene.. Vanskelig å forklare, så jeg overlater det til noen andre... Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 Og det ser iallafall ut som om du ikke er helt på jordet Jimmy... Hehe.. Takker.. Seriøst: Når du omsider får åpnet en slik kontakt, så kan du se på baksiden av den. Da pleier det vanligvis å gå baner som er synlige for det blotte øye. Følg de, men det er et lite prosjekt. Det må også sies at jeg kobler slike ca. 5-6 ganger for dagen her, så jeg tror jeg vet hvordan man bruker de ekle kroneplintene der, ja... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå