r2d290 Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Hallo. fikk følgende spørsmål på en teoriside på internett for bil: spm: 219 Du skal parkere bilen i en bratt nedoverbakke. Hva vil du gjøre for å sikre at bilen ikke ruller? Stanse motoren, gir i første, kobling ut, fotbrems ut, parkbrems på. Parkbrems på, stanse motor, gir i første, kobling ut. Stanse motor, parkbrems på, gir til første, kobling ut. Parkbrems på, stanse motor, gir i fri, kopling ut. Jeg tenker umiddelbart på alternativ 1, siden det er det eneste som inkluderer fotbrems Deretter tenker jeg at hvis man tar ut fotbremsen før man drar i håndbrekket, vil bilen begynne å rulle (legg merke til bratt nedoverbakke) Så eliminerer jeg fort vekk de to nederste alternativene Så ser jeg på alternativ 2, men er litt i tvil, siden det ikke er vanlig å stoppe en bil med håndbrekket (tar gjerne inn fotbremsen først) Så sjekket jeg fasiten, og vil fortelle den etterpå. Vil bare vite hva dere tenker er svaret, og hvorfor... Lenke til kommentar
trra Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 (endret) Jeg gjør alltid nr 1, fordi da får bilen stoppet på giret før jeg drar i brekket, om den i det heletatt stopper på giret. Er det for bratt hjelper det ikke og da ville jeg brukt nr 3. Endret 16. april 2008 av trra Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 16. april 2008 Forfatter Del Skrevet 16. april 2008 hvorfor skal den stoppe på giret før man drar i brekket? (det var det fasiten også sa) Lenke til kommentar
trra Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Fordi da har den stoppet på giret og du slipper å tenke på at den ikke skal gjøre hvis brekket svikter av en eller annen grunn mens bilen står der. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 16. april 2008 Forfatter Del Skrevet 16. april 2008 Fordi da har den stoppet på giret og du slipper å tenke på at den ikke skal gjøre hvis brekket svikter av en eller annen grunn mens bilen står der. thats a point... Lenke til kommentar
trra Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Har man brekk som begynner å bli dårlig gjelder jo det samme, uansett så er vel poenget at du skal sikre deg på flest mulig måter. Lenke til kommentar
PacAnimal Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Jeg bruker alltid revers når jeg står med nesa nedover, jeg... Tenkte vel at det på en eller annen måte er vanskeligere å dra bilen i feil retning (altså at den stritter mer imot forover når den står i revers). Stemmer sikkert ikke, men er det noe galt i å gjøre det? Forøvrig vil jeg trykke inn clutchenm, stoppe bilen med fotbremsen, holde denne inne mens jeg trekker i brekket, slippe fotbremsen, gire til 1. eller revers avhengig av helning på underlaget, stoppe motoren og slippe clutchen. Veldig feil? Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Jeg bruker alltid revers når jeg står med nesa nedover, jeg... Tenkte vel at det på en eller annen måte er vanskeligere å dra bilen i feil retning (altså at den stritter mer imot forover når den står i revers). Stemmer sikkert ikke, men er det noe galt i å gjøre det? Det er nok ikke noe i veien med å gjøre det slik, da noen bilder blir levert med nøkkelsperre som gjør at bilen må stå i revers for å få ut nøkkelen (Saab blant annet). Lenke til kommentar
O_K Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Jeg bruker alltid revers når jeg står med nesa nedover, jeg... Tenkte vel at det på en eller annen måte er vanskeligere å dra bilen i feil retning (altså at den stritter mer imot forover når den står i revers). Stemmer sikkert ikke, men er det noe galt i å gjøre det? Forøvrig vil jeg trykke inn clutchenm, stoppe bilen med fotbremsen, holde denne inne mens jeg trekker i brekket, slippe fotbremsen, gire til 1. eller revers avhengig av helning på underlaget, stoppe motoren og slippe clutchen. Veldig feil? Jeg tror tanken er at bilen skal "hvile" på giret og ikke på brekket. Jeg har hørt noe si det er fordi da er det mindre sjanse for at den "hopper ut av gir". Det kan enten skje ved at man kommer borti girspaen, eller det kan (særlig med en litt dårlig kasse) skje hvis brekke skulle løsne, og bilen får litt fart (ruller 5cm) før den "bråtreffer" ett gir. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå