Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

merklig spørsmål på en teori-side

r2d290

Anbefalte innlegg

Hallo.

fikk følgende spørsmål på en teoriside på internett for bil:

spm: 219

Du skal parkere bilen i en bratt nedoverbakke. Hva vil du gjøre for å sikre at bilen ikke ruller?

Stanse motoren, gir i første, kobling ut, fotbrems ut, parkbrems på.

Parkbrems på, stanse motor, gir i første, kobling ut.

Stanse motor, parkbrems på, gir til første, kobling ut.

Parkbrems på, stanse motor, gir i fri, kopling ut.

Jeg tenker umiddelbart på alternativ 1, siden det er det eneste som inkluderer fotbrems

Deretter tenker jeg at hvis man tar ut fotbremsen før man drar i håndbrekket, vil bilen begynne å rulle (legg merke til bratt nedoverbakke)

Så eliminerer jeg fort vekk de to nederste alternativene

Så ser jeg på alternativ 2, men er litt i tvil, siden det ikke er vanlig å stoppe en bil med håndbrekket (tar gjerne inn fotbremsen først)

Så sjekket jeg fasiten, og vil fortelle den etterpå. Vil bare vite hva dere tenker er svaret, og hvorfor...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gjør alltid nr 1, fordi da får bilen stoppet på giret før jeg drar i brekket, om den i det heletatt stopper på giret. Er det for bratt hjelper det ikke og da ville jeg brukt nr 3.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Jeg bruker alltid revers når jeg står med nesa nedover, jeg... Tenkte vel at det på en eller annen måte er vanskeligere å dra bilen i feil retning (altså at den stritter mer imot forover når den står i revers). Stemmer sikkert ikke, men er det noe galt i å gjøre det?

Forøvrig vil jeg trykke inn clutchenm, stoppe bilen med fotbremsen, holde denne inne mens jeg trekker i brekket, slippe fotbremsen, gire til 1. eller revers avhengig av helning på underlaget, stoppe motoren og slippe clutchen.

Veldig feil?

Lenke til kommentar
Jeg bruker alltid revers når jeg står med nesa nedover, jeg... Tenkte vel at det på en eller annen måte er vanskeligere å dra bilen i feil retning (altså at den stritter mer imot forover når den står i revers). Stemmer sikkert ikke, men er det noe galt i å gjøre det?

Det er nok ikke noe i veien med å gjøre det slik, da noen bilder blir levert med nøkkelsperre som gjør at bilen må stå i revers for å få ut nøkkelen (Saab blant annet).

Lenke til kommentar

Forøvrig vil jeg trykke inn clutchenm, stoppe bilen med fotbremsen, holde denne inne mens jeg trekker i brekket, slippe fotbremsen, gire til 1. eller revers avhengig av helning på underlaget, stoppe motoren og slippe clutchen.

Veldig feil?

Jeg tror tanken er at bilen skal "hvile" på giret og ikke på brekket. Jeg har hørt noe si det er fordi da er det mindre sjanse for at den "hopper ut av gir". Det kan enten skje ved at man kommer borti girspaen, eller det kan (særlig med en litt dårlig kasse) skje hvis brekke skulle løsne, og bilen får litt fart (ruller 5cm) før den "bråtreffer" ett gir.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...