Gå til innhold

Oppgradere pc eller kjøpe ny?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg kjøpte meg en ny pc for snart 2 år siden. Har brukt denne mye til gaming, men nå begynner den å bli litt for dårlig til å kjøre de spillene jeg spiller. Spiller for det meste CS:S og jeg har begynt å få ganske så dårlig fps (frames per second) i det siste. Jeg ligger på rundt 40-50 fps og dette fører til lagg. Derfor tenkte jeg å oppgradere pcen litt. Jeg vet ikke helt om det er verdt å bruke penger på å oppgradere en så gammel pc, eller om jeg skal spare til en ny. Her er i alle fall komponentene i pcen jeg har nå:

RAM: Corsair Value PC4200 DDR2 1024mb

Skjermkort: Gainward GeForce 7950GT 256mb

Hovedkort: MSI P956 NEO-F

CPU: Intel Core 2 Duo E6300

Hva bør jeg oppgradere? Hva er det som gjør at jeg lagger? Har bare 1gb RAM, så det er kanskje det. Eller kanskje CPUen? Ikke vet jeg. Det er nettopp det jeg trenger hjelp av dere til :)Alle forslag tas imot med takk! :D

-mgnus

Endret av mgnus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm.... Tviler på at det har noe med ram'en å gjøre, ram gjør bare så PC-en din jobber raskere. Hvis jeg hadde vært deg så hadde jeg bare oppgradert den. Hvis du skal ha en relativt god og ny pc er prisene ganske høye, og da er det jo mye billigere å bare oppgradere den smått. Hva med å bare kjøpe, tja... et 8800GTX kort på finn.no eller noe? De synker jo stadig i pris. Eller kanskje et 8800GTS kort for under 1000 kr. Dette er ihvertfall mitt råd til deg ;)

Lenke til kommentar

er egentlig ingen vits å kjøpe et GTXkort siden resten av systemet ikke henger med. Du kommer bedre ut av det med et 8800GTkort faktisk. Og kanskje spander på deg 400kr på ny ram.

Du får 2gb DDR2 800mhz-ram for under 400 tenker jeg. CPU holder i massevis, kan kanskje vurdere å klokke den litt. e6300 er glad i å kjøre raskere enn spesifisert.

du kan også vurdere å kjøpe en boks med trykkluft slik at du får renset vifter og kjøleribber for støv...

og formatere harddisken, slik at du får en ren windows igjen

Lenke til kommentar

spørs nå hva du har og bruke på evt opgradering da:P hehe

nja, hva med denne ramen:

https://prisguiden.no/product.php?productId=80576

cpu trenger du ikke egentlig oppgradere, kjenner du noen som driver med overclocking så kan du f.eks. overclocke og kjøpe denne:

https://prisguiden.no/product.php?productId=87148

og f.eks. denne GPU'en:

https://prisguiden.no/product.php?productId=90859

vis du har større budjett er det bare og si ifra:P si hvor mye du har og bruke

Lenke til kommentar

njaaa...

fin cpu-kjøler, men tviler på at det er fornuftig å bruke 500spenn på en cpu-kjøler...

men må sia t det er en fantastisk kjøler da, har samme selv (u9f), og den kjøler utrolig bra og er så nærme lydløs som mulig.

ikke vits å betale 400kr for geil-ram (som ikke er spektakulær) når du får billigste til 250kr. Skal du overklokke systemet?

8800GT er bedre enn 9600, så kjøp heller det kortet. koster ikke allverdens mer, men det kicker ass faktisk

Lenke til kommentar
da kan man jo overclocke en del og spare penger:P hehe

billigste til 250kr?

apacer 2gb-brikker til 249.. det er da ganske nærme 250kr.

ellers kan man jo vurdere 4gb mushkin redline 8000ram til 750kr sånn ca på netshop. det er utrolig bra brikker som går langt.

Haha, har sett feil. den Geil-brikken det var linket til var 4gb, så det først nå. var så billig at jeg regnet med at det var 2gb... jaja. de er sikkert helt kurrante de.

Endret av newman221
Lenke til kommentar
det systemet du sitter på skulle da dra mere enn 40-50 fps i cs. tror litt formatering, nye drivere osv skulle ordne mye

Helt enig.

Som trådstarter sier: CS:S har _begynt_ å gå dårligere. Ren install av windows, med riktige drivere = Samme spillopplevelsen som du hadde i starten.

EDIT:

Når det er sagt, du kan jo godt gå til innkjøp av mer ram, men ville latt det være med det. Feks 2GB ram, samt skrudd opp hastigheten på prosessoren litt. Maskinvaren er mer enn bra nok til CS:S så ingen vits å oppgradere til nytt skjermkort/prosessor.

billig oppgradering.

Endret av lperik
Lenke til kommentar

Jeg har vel i utgangspunktet ikke tenkt å overklokke noe, da jeg aldri har gjort det før. Hvis jeg ikke trenger noen ny vifte eller noe sånt, så kan jeg sikkert sette opp hastigheten litt hvis det ikke er fare for at noe av hardwaren går føyken. Når det gjelder penger, hadde jeg tenkt å bruke rundt 1000-2000,-.

Hvis jeg f.eks. kjøper RAMen et par av dere har foreslått, vil denne passe sammen med den jeg har fra før?

Lenke til kommentar
da kan man jo overclocke en del og spare penger:P hehe

billigste til 250kr?

apacer 2gb-brikker til 249.. det er da ganske nærme 250kr.

ellers kan man jo vurdere 4gb mushkin redline 8000ram til 750kr sånn ca på netshop. det er utrolig bra brikker som går langt.

Haha, har sett feil. den Geil-brikken det var linket til var 4gb, så det først nå. var så billig at jeg regnet med at det var 2gb... jaja. de er sikkert helt kurrante de.

haha, netopp:P burde nesten ha 2x2 gb ram nå for tiden ass:P

Lenke til kommentar
Hmm.... jeg trooor ikke det går an, tipper du bare kan bruke de nye du kjøper i såfall. :hmm:

Kan brukes sammen med rammen han har fra før, men da vil all rammen kjøre på PC4200 hastighet. Til trådstarter: prøv en kjapp reinstall og se hva som skjer før du bestemmer deg så kanskje du sparer deg for noen kroner :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...