Gå til innhold

Er Scientologi Bedrageri?

Anbefalte innlegg

Scientologi"kirken" er et firma som er ute etter å tjene penger.

Religionene vi har i dag startet vel med det utgangspunkt at man ønsket å forklare ting, og det var gratis, og man prøvde å få med så mange som mulig. Så var det jo de høye herrer som fant på morsomme ting som f.eks. å betale for å fri seg for synd og slikt, men det er likevel ganske stor forskjell fra scientologi, som kun er der for å tjene penger på folks ulykke.

Hva hvis jesus startet som healer og andre forsøkte å tjene penger på det?

"Trollmenn" ble jo slaktet på den tiden, så han måtte helbrede ved "hjelp av gud" -- da er det ikke så langt unna at man kan si at man har kreftene fordi man er guds sønn, framfor at man sier man er profet... noe som sikkert også var dødsstraff for å kalle seg (med mindre presteskapet tror ham -- noe presteskapet tydeligvis ikke ville gjort i Jesus' tilfelle).

Jeg har lest at falske profeter blir drept i bibelen, men at guds sønn ble drept har jeg bare funnet på ett sted.

Om 200 år, dersom scientologi slår an, vil nok religiøse scientologer gjøre opprør mot "kirken" som tar pengene deres... eller kanskje de vil ha noe som vatikanet hvor høyerestående ledere får leve i sus og dus?

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen tro på at Scientologien vil overleve særlig lenge.

Så på dagsrevyen i dag faktisk (lørdag 19. april) at de i Tyskland jobber med å forby all Scientologi-virksomhet i landet! Jeg ønsker dem hell og lykke! :yes:

Endret av MrJones123
Lenke til kommentar
Lite igjen å tilby alternativ forklaring på i dag, skjønner at man henvender seg til markedet på en annen måte. :)

Ja... noen er vel så desperate at de vil tro på hva som helst, bare det gir dem trøst i hverdagen.

Allikevel skjønner jeg ikke hvordan noen velger Scientologi - ikke bare har de den mest idiotiske forklaringen på menneskenes opprinnelse, men koster massevis av penger. Jeg mener, det finnes jo tusenvis av bedre alternativer! :hmm:

Fordi kjente idoler som Tom "I'M NOT GAY, I'M IN LOVE WITH KATIE HOLMES!" Cruise og John Travolta er tilhengere? Gudene vet.

Lenke til kommentar

Ytringsfrihet såvel som religionsfrihet er gitt innenfor visse rammer (lov og menneskerettigheter), og scientologi har for lengst brutt ut av disse rammene. De er på ingen måte ubegrenset. Men det er i grunn sant som man sier: Skal vi gå til angrep på scientologi med loven i lomma, må vi gjøre det samme overfor andre religioner. Forskjellsbehandling kan vi ikke ha noe av i demokratiske og evig tolerante Norge. Det tradisjonelle islam bryter også både norsk lov samt menneskerettighetene; aktuelt i Norge er hovedsaklig omskjæring og tvangsekteskap. Nettopp fordi man påberoper seg religionsfrihet får disse lov til å fortsette. Spørs om vi må ha dom mot ekstrem religionsutøvelse før noe skjer.

Lenke til kommentar
Nettopp fordi man påberoper seg religionsfrihet får disse lov til å fortsette.

Omskjæring av jenter er forbudt, ifølge lov om forbud mot kjønns-lemlestelse av 15. desember 1995, og tvangsekteskap kan annuleres lovlig i opp til fem år etter inngåelsen, ifølge ekteskapslovens §16.

Omskjæring av gutter er fortsatt lov, og det er ingen lov som sier det er ulovlig å begå tvangsgifting av mennesker. Men ubegrenset tolerante er vi ikke. ;)

Edit: Ops! Det var jo off topic. Jaja. :)

Endret av kjetil02
Lenke til kommentar
Omskjæring av jenter er forbudt, ifølge lov om forbud mot kjønns-lemlestelse av 15. desember 1995, og tvangsekteskap kan annuleres lovlig i opp til fem år etter inngåelsen, ifølge ekteskapslovens §16.

Omskjæring av gutter er fortsatt lov, og det er ingen lov som sier det er ulovlig å begå tvangsgifting av mennesker. Men ubegrenset tolerante er vi ikke. ;)

Edit: Ops! Det var jo off topic. Jaja. :)

Da så, så bra. Funker det, eller er tilstandene stort sett de samme? Hva med (tvangs)ekteskap som ikke er inngått i Norge? Er de i det hele tatt gyldige i Norge?

Vi tåler forøvrig littegrann off-topic. ;)

Lenke til kommentar

Kjønnslemlestelse fikk masse medieomtale ved hjelp av Kadra i 2000, da hun gikk med skjult kamera for å avdekke norske somaliske muslimers holdninger til omskjæring av jenter, og i 2007, da hun ble banket opp for å foreslå at Islam burde gjentolkes. Nå går debatten, dersom det er noen, for det meste om omskjæring av gutter, så jeg antar at det har vært en endring... Statistikk har jeg ikke, men jeg regner med at det er mer mørketall enn noe annet.

Ifølge Ekteskapsloven kan ekteskap kjennes ugyldige (annuleres) ved dom innen en viss tid etter at det ble inngått. Jeg er ingen jurist, men ser at ekteskapsloven sier at det skal være en prest eller tilsvarende, samt to vitner, tilstede (§11, §12). Dersom dette kravet ikke er oppfylt, er ikke ekteskapsinngåelsen gyldig. Jeg fant ingen unntak eller andre opplysninger. Videre sier loven dette: Hver av ektefellene kan reise søksmål for å få kjent ekteskapet ugyldig dersom han eller hun er blitt tvunget til å inngå ekteskapet ved rettsstridig atferd. Dette gjelder uavhengig av hvem som har utøvd tvangen.

Adgangen til å reise søksmål bortfaller hvis sak ikke er reist innen seks måneder etter at ektefellen er blitt fri for tvangen. Søksmål kan ikke i noe tilfelle reises senere enn fem år etter ekteskapets inngåelse.

Er vigsel foretatt til tross for at den ene eller begge parter var uten rettslig handleevne, kan søksmål for å få kjent ekteskapet ugyldig reises innen seks måneder etter vigselen.

Igjen har jeg ingen statistikk på hva dette har ført til.

Endret av kjetil02
Lenke til kommentar

har jeg sakt det er ulovlig, jeg har bare sakt at det de gjør ikke kommer under religions frihet.

de er en bedrift som tjener penger på å lure folk, testene dems er ikke laget for å hjelpe, de er laget for at de skal tjene penger på folk som er usikkre på seg selv. om det ikke er rent ulovlig er det i hvertfall moralsk forkastlig

Lenke til kommentar
Hvorfor er alle imot Scientologi men ikke andre religioner.

Jeg er mot alle religioner, men kulten er i en særstilling på grunn av dens metoder den dag i dag, og den sentraliserte strukturen som gjør at det faktisk er noe det går an å protestere mot.

Skal vi ha religionsfrihet, skal vi scientologi få eksistere!

Ingen vil hindre dem i å tro hva de vil. Det man vil til livs er den onde organisasjonen som ødelegger menneskeliv.

Lenke til kommentar

Som folk har sagt et par ganger før i liknende diskusjoner; det finnes en gjeng som kaller seg "Free zoners", som følger scientologenes livssyn uten å være en del av den store svindelen. Jeg har ikke sett noen som helst slags fientlighet mot dem (ihvertfall ikke etter krigen forflyttet seg fra /b/ til andre, mer seriøse internett) siden det eneste de gjør er å følge en religion.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...