Gå til innhold

Er Scientologi Bedrageri?

Anbefalte innlegg

En global svindel, hjernevasking i storskala, livstruende skremselspropaganda, samt et hinder for selvstendig tenkning og ytringsfrihet. Vi hører stadig slike negative nyheter om Scientologi. Min personlige oppfatning ser på Scientologi som en latterlig parodi av en religion, og har ingen forståelse av hvorfor dette ikke har blitt bannlyst verden over for lengst. :ermm:

Jeg har bestemt meg for å finne frem en rekke uavhengige nyhetssaker, og samle dem på et sted. Dermed kan folk lese selv, og gjøre opp sin egen mening. Skriv gjerne din konklusjon på dette forumet, så kan jeg se om det er flere som deler min mening. Hva mener DU?

http://www.kjendis.no/2008/04/16/532727.html (Nyeste nyhetssak)

http://www.p4.no/story.aspx?id=268915 (Tragedien om Kaja som tok selvmord etter Scientologi-test)

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2369894.ece (Farlig personlighets-test

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/04/15/532643.html (Advarer mot Scientologi-tester)

http://www.xenu.net/ (Den største anti-scientologi-organisasjonen)

http://www.abcnyheter.no/node/64865 (Scientologene fjernet personlighetstesten)

(Gale Scientologer)

(Anonymous)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bra at vi lager flere poster, men hadde vært greit vis vi fikk alt i våre andre tråder https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=703548

og planlegging om demo https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=925717

det er søppel ikke noe mer ikke noe mindre, de bare gale etter makt og penger

Takk for tilbakemeldingen!

Jeg var klar over de eksisterende Scientologi-trådene, men jeg synes disse hadde en annen vinkling enn jeg hadde tenkt til denne tråden. I den største Scientologi-tråden er det utrolig mange som har svar, og for å unngå at denne posten "drukner" i de andre kommentarene, så jeg det som mest praktisk å starte en ny.

Endret av MrJones123
Lenke til kommentar

Kristendom = bedrageri? :sleep2:

Hadde kristendom blitt grunnlagt i dag, hadde det garantert vært tilsvarende opptøyer mot den. Forestill deg at Scientologi overlever i 2000 år, og vi har mer eller mindre de samme tilstandene som for kristendom eller islam i dag. Scientologi-troen er bare ikke like inngrodd ennå, og vi får gjøre det vi kan for at den ikke blir det.

Lenke til kommentar
Kristendom = bedrageri? :sleep2:

Hadde kristendom blitt grunnlagt i dag, hadde det garantert vært tilsvarende opptøyer mot den. Forestill deg at Scientologi overlever i 2000 år, og vi har mer eller mindre de samme tilstandene som for kristendom eller islam i dag. Scientologi-troen er bare ikke like inngrodd ennå, og vi får gjøre det vi kan for at den ikke blir det.

Du har et godt poeng! :thumbup:

Historisk sett har ikke kristendommen akkurat vært den snilleste gutten i klassen, og har drevet med både pengeutpressing i form av avlat, og skremselspropaganda ved å skape forestillinger om himmel for de troende og helvete for syndere. For å ikke snakke om alle de "hellige" krigene og korstogene.

Men, vi må huske på at dette fant sted for århunderer siden - i en nokså brutal tidsperiode - og kirken har siden utviklet seg betraktelig. Dagens kristne trossamfunn driver ikke med pengeutpressing og skremselspropaganda lenger. Dette gjør derimot Scientologien, og det på det groveste.

Jeg fordømmer på ingen måte troen til hverken Kristendommen eller Scientologien, men måten den blir praktisert på. Og det jeg synes er så foraktelig med Scientologien, er måten de lurer, svindler, pengeutpresser og truer - ikke bare kritikere, men også egne medlemer. De er KUN interisert i pengene dine, og skyr ingen midler for å hyre nye medlemer og holde på de eksisterende. :thumbdown:

Endret av MrJones123
Lenke til kommentar
vi må huske på at dette[korstogene og avlat] fant sted for århunderer siden - i en nokså brutal tidsperiode - og kirken har siden utviklet seg betraktelig. Dagens kristne trossamfunn driver ikke med pengeutpressing og skremselspropaganda lenger. Dette gjør derimot Scientologien, og det på det groveste.

Jeg fordømmer på ingen måte troen til hverken Kristendommen eller Scientologien, men måten den blir praktisert på. Og det jeg synes er så foraktelig med Scientologien, er måten de lurer, svindler, pengeutpresser og truer - ikke bare kritikere, men også egne medlemer. De er KUN interisert i pengene dine, og skyr ingen midler for å hyre nye medlemer og holde på de eksisterende.

Dagens kristne trossamfunn driver ikke med pengeutpressing og skremselspropaganda lenger.

Det er noen igjen som gjør det, enda -- blant annet de fleste kristne i verden utenfor skandinavia:

Over halvparten av alle kristne i USA tror de vil oppleve bibelsk dommedag i løpet av sitt liv.

De er KUN interisert i pengene dine, og skyr ingen midler for å hyre nye medlemer og holde på de eksisterende.

Hehe...

Hvem er det som gjør mennesker til medlemmer av deres religiøse fellesskap mot deres viten og/eller vilje?

Lenke til kommentar
En global svindel, hjernevasking i storskala, livstruende skremselspropaganda, samt et hinder for selvstendig tenkning og ytringsfrihet. Vi hører stadig slike negative nyheter om Scientologi. Min personlige oppfatning ser på Scientologi som en latterlig parodi av en religion, og har ingen forståelse av hvorfor dette ikke har blitt bannlyst verden over for lengst. :ermm:

.

Gjelder ikke dette for alle religioner? Hvorfor ikke bannlyst, de har da like rett til å eksistere hvis kristne og muslimer også får det.

ps: jeg hater scientologi, og religioner.

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar

her er det faktisk en Norsk mann som har vunnet mot scintlogoene i retten.

Lånte 300 000

Berge tok det ene kurset etter det andre, og ble oppfordret av sektens ledere til å ta opp lån for å få råd til å ta "utdanningspakkene" de tilbød ham.

- Først ville jeg ikke dette, men de maste så mye at jeg til slutt gav meg. De truet med å kaste meg ut av kirken, hvis jeg ikke tok opp lånene.

Til sammen lånte han 300 000 kroner for å ta kursene. Med en rente på 18 prosent vokste gjelda snart Berge over hodet.

- Til slutt nærmet jeg meg en million i gjeld.

Matthias Fosse benekter at Berge ble presset til å ta opp lån.

- Det oppfordres kun til at folk skal utdanne seg og bli mer åndelig bevisst, hvordan de løser dette er opp til dem. Noen velger å ta lån, noen skaffer til veie midlene etterhvert for å gjøre dette, sier Fosse.

Lenke til kommentar

Den katolske kirke prøvdte å stjele penger før med sine tilgivelses brev (som ikke husker navn på. noen som husker) da betalte de for å få tilgivelse. mye av det som står i bibelen er basert på er historiskt korekt. det gjelder så klart ikke alt, de som tror på religionen får selv lov til å velge hva de vil tro på. det er en stor forkjell mellom scientologi og kristendom, selv om før vi fikk vite hva scientologi trode på sa de at hadde en lignende tro av kristendommen. det fortjener en LOL.

Lenke til kommentar
I mitt syn er ikke Scientologi en religion, men heller en destruktiv mafia som har fått tillatelse til å kalle seg et trosamfunn. (en tillatelse som de garantert har kjøpt)

Er ikke det like sant for opptil flere av verdensreligionene også? Forskjellen er at de andre startet for 1500-2000 år siden eller mer, under andre samfunnsforhold, med et helt annet opplysnings-, kunnskaps- og utdanningsnivå blant folk.

Lenke til kommentar

Scientologi"kirken" er et firma som er ute etter å tjene penger.

Religionene vi har i dag startet vel med det utgangspunkt at man ønsket å forklare ting, og det var gratis, og man prøvde å få med så mange som mulig. Så var det jo de høye herrer som fant på morsomme ting som f.eks. å betale for å fri seg for synd og slikt, men det er likevel ganske stor forskjell fra scientologi, som kun er der for å tjene penger på folks ulykke.

Endret av Pricks
Lenke til kommentar
Scientologi"kirken" er et firma som er ute etter å tjene penger.

Religionene vi har i dag startet vel med det utgangspunkt at man ønsket å forklare ting, og det var gratis, og man prøvde å få med så mange som mulig. Så var det jo de høye herrer som fant på morsomme ting som f.eks. å betale for å fri seg for synd og slikt, men det er likevel ganske stor forskjell fra scientologi, som kun er der for å tjene penger på folks ulykke.

AMEN til det! ;)

Lenke til kommentar
Lite igjen å tilby alternativ forklaring på i dag, skjønner at man henvender seg til markedet på en annen måte. :)

Ja... noen er vel så desperate at de vil tro på hva som helst, bare det gir dem trøst i hverdagen.

Allikevel skjønner jeg ikke hvordan noen velger Scientologi - ikke bare har de den mest idiotiske forklaringen på menneskenes opprinnelse, men koster massevis av penger. Jeg mener, det finnes jo tusenvis av bedre alternativer! :hmm:

Endret av MrJones123
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...