Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Speilbilde av speilbilde

Anbefalte innlegg

Hei, er ny på forumet, og jeg trenger hjelp med litt natur og miljø-lekse.

Hvis man teiper sammen to planspeil, til å bli en vinkel på 90 grader, og stirrer inn i hjørnet, slik at du ser halve deg på en side, og halve deg på den andre siden, hvorfor ser det ut til at speilbildet inne i vinkelen sitter fast når speilvinkelen vippes fra side til side?

På forhånd takk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først: Dette er min gjetting. Jeg er for lat til å lese leksene dine, men jeg er ganske interessert i om jeg retter riktig.

Slik jeg forstod spørsmålet så var det "Hvorfor ser man seg selv i mitten hele tiden når man går forbi to speil som står i 90 graders vinkel på hverandre."

Det som skjer er at når du står 45 grader ut fra hjørnet er at du ser like mye av deg selv i begge speilene.

Jo mer du beveger deg mot en side jo mer av det ene speilet bruker du og mindre av det andre speilet bruker du.

Når du står ved normalen til det ene speilet så ser du deg selv kun i dette.

I det du går forbi speilet så vil øyet oppfatte det som at speilflaten vris etter deg slik at du alltid vil være midt i bildet.

Jeg har prøvd å tegne dette. Jeg er ingen mester med KPaint, men jeg tror jeg fikk det sånn passe til.

post-18197-1208365538_thumb.png

La meg vite om jeg har rett på dette. ;)

Lenke til kommentar

Takk for svar, men jeg tror du misforstod spørsmålet:

Hvis jeg holder to speil, som står slik at de laget en 90grader, hvorfor snur speilbildet mitt seg når jeg snur speilene opp-ned? Hvis du holder et helt normalt speil fremfor deg, og du snur det, snur ikke speilbildet seg.

Det er med andre ord som om speilet er blitt et slags bilde.

Endret av Huston
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...