Gå til innhold

Bruke gamle Canon-objektiv fra analogt kamera?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis kameraet er veldig gammelt, så bruker det objektiver med FD fatning. De kan du ikke bruke.

Er kameraet en EOS, så er det som Gissan og Snekker'n sier. EF objetkiver går greit. Det er ikke alltid optimalt, men det er en annen diskusjon.

Hva heter kameraet til faren din ?

Tom

Lenke til kommentar
Pappa har noen gamle objektiver til et analogt Canon-kamera. Kan disse brukes til nyere digitale, som EOS 350D?

Jepp har selv brukt EF objektivene fra min EOs 650 på min 30D , ingen problemer det . :thumbup:

Hvordan vet du at han har EOS 650 da? Han sier jo selv bare at faren har "et analogt Canon-kamera". For alt vi vet kan det være både F-1, A-1, T60 eller T90.

Derfor må du (trådstarter) se på betegnelsene på objektivene. Har objektivene betegnelsen "EF" kan de brukes, men har de "FD" er de dessverre ikke kompatibel på et nyere digitalt speilrefleks (som f.eks. EOS 350D).

Lenke til kommentar
Hvordan vet du at han har EOS 650 da? Han sier jo selv bare at faren har "et analogt Canon-kamera". For alt vi vet kan det være både F-1, A-1, T60 eller T90.

Han sier på ingen måte at faren til cecolon har Canon EOS 650. Snekker'n bruker bare sin erfaring med sine objektiver fra sin EOS 650 som et eksempel på at det går an, som en utfyllelse til hva du allerede har sagt.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Pappa har noen gamle objektiver til et analogt Canon-kamera. Kan disse brukes til nyere digitale, som EOS 350D?

Jepp har selv brukt EF objektivene fra min EOs 650 på min 30D , ingen problemer det . :thumbup:

Derfor må du (trådstarter) se på betegnelsene på objektivene. Har objektivene betegnelsen "EF" kan de brukes, men har de "FD" er de dessverre ikke kompatibel på et nyere digitalt speilrefleks (som f.eks. EOS 350D).

Så måtte det kveruleres igjen,dette til tross for at jeg egentlig sier det samme som deg:

DU sier: Alle Canon-objektiv med betegnelsen "EF" kan brukes på et EOS 350D.

Jeg sier: Jepp har selv brukt EF objektivene fra min EOs 650 på min 30D , ingen problemer det .

Altså sier vi begge to EF objektiver.

Nå synest jeg det er på tide at du slutter med det tøvet her,greit nok at du ble sur i en annen diskusjon og la meg for hat,men voks opp da gutt.

Lenke til kommentar

EF-objektivene som Gissan nevner er Canons egne objektiver for EOS-serien av kameraer. Som sagt kan disse brukes.

Objektiver for Canon EOS fra andre produsenter kan kanskje brukes. Hvis de er fra Sigma og mer enn noen få år gamle, er det stor sannsynlighet for at de ikke virker, eller bare delvis virker. Er de fra Tamron, virker de sannsynligvis.

Objektiver for de gamle FD- og FL-systemene er helt inkompatible med EOS. De har "vrengt" bajonett, så det burde være en smal sak å se forskjell.

For ordens skyld: Hvis selve kamerahuset heter EF, er det ikke et EOS-kamera og tar ikke EF-optikk, men FD/FL-optikk. Men Canon laget også et kamera som het EF-M, som tok EF-optikk, men var uten autofokus...

Lenke til kommentar

Pytt. Bestill deg et 350D. Det er et godt kamera, som gir gode bilder (oppgrader gjerne til 18-55IS), dessuten koster det like mye som en pakke kjeks nå.

Dersom du ikke klarer å bestemme deg for noe kamera akkurat nå, så kan du jo kjøpe litt film og dytte det inn i din fars gamle Canon. :)

Å jobbe med en 30 år gammel lysmåler er alltid spennende (både positivt og negativt :tease:), og film er gøy.

Be faren din om hjelp, han vil sikkert sette pris på at du holder familietradisjonen ved hevd. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...