Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

vifteproblemer og varm motor på Hyundai Accent


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har få eller ingen biltekniske ferdigheter. Fikk nylig problemer med min Hyundai Accent 95 mod.

 

I løpet av de siste dagene har jeg lagt merke til at det av og til ikke kommer varmluft fra viften. Virker nesten som om luften fra viften er kaldere enn hva den er utenfor. Dette skjedde også på vei til jobben i dag. Samtidig gikk temperaturmåleren i taket etter ca. 1,5 mil, og "check engine" begynte å lyse. Sjekket beholderen med kjølevæske, og den var tom. Kjøpte ny på bensinstasjon og etterfylte. Men det er ingen forandring. Kommer fremdeles bare kaldluft i fra viften og motoren blir fort veldig varm. Hva kan ha skjedd? Er det noe jeg burde sjekke ut? Fylle vann/kjølevæske direkte i radiatoren?

 

Er det noen som kan hjelpe meg? Noen som vet hva dette går i? :ermm:

 

Steinar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
høres ut som lekkasje i kjølesystemet, hvis du er heldig går det ut, hvis du er uheldig går det et sted det ikke burde være, sjekk oljen, om det er hvite perler i den og sjekk om eksosen er hvitere og fyldigere enn normalt

 

Tror lekkasjen går ut, heldigvis. Det er fukt nederst på randen av radiatoren, også er det vått på flaten under. Vet ikke hvor lekkasjen er utover det. Tror faktisk ikke at noe av kjølevæsken jeg puttet på i dag har forsvunnet. Virker som om beholderen har den samme mengden som i dag tidlig.

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
da lekker det kansje sakte, var jeg deg ville jeg prøvd å fylle til korrekt nivå og se om det blir borte, hvis det gjør det ville jeg kjørt på med en flaske "radiatortett" som du får på de fleste bensinstasjoner.

 

Det hadde vært kjempe kjekt dersom jeg kunne fikse dette med en flaske "radiatortett". Men jeg har på følelsen at det er noe mer galt. Dersom det bare er en liten lekkasje, at det lekker skakte, da burde vel varmluft og stabil motorvarme fungere så lenge det var væske tilgjengelig? Problemene ville ikke vise seg før det var tomt for væske igjen? :hmm:

Lenke til kommentar

finnes vel ikke akkurat noe fasitsvar på det, men min erfaring er at det er ikke veldig mye kjølevæske som trenger å bli borte før man får dårlig effekt av varmeapparatet, og derfra til at det ikke funker og varmgang er heller ikke lang.

Lenke til kommentar

Jeg prøvekjørte bilen i dag også. Som sagt så har jeg så og si ingen biltekniske ferdigheter. Jeg merket meg at motoren blir veldig varm. Samtidig er radiatoren rimelig kald og det oppstår ikke noe trykk i beholdern for kjølevæske. Jeg tror ikke det er noen sirkulasjon i systemet. Kjølevæsken minker heller ikke i mengde, så det virker som om hele systemet står stille. Hører også ulyder fra motoren som blir værre etterhvert som motoren blir varmere. Spesielt ved clutching/gearskifte og lavt turtall. Nesten som en symaskin som synger på siste verset... noe som bilen kanskje også gjør :no:

 

Er verkstedet neste stopp? Er det mer jeg kan gjøre for å identifisere hva som er galt? Hvordan kan jeg ev. finne ut hvor det er tett eller hvor det er lekkasje som forårsaker at det ikke danner seg trykk i systemet?

 

 

Steinar

Lenke til kommentar
Jeg prøvekjørte bilen i dag også. Som sagt så har jeg så og si ingen biltekniske ferdigheter. Jeg merket meg at motoren blir veldig varm. Samtidig er radiatoren rimelig kald og det oppstår ikke noe trykk i beholdern for kjølevæske. Jeg tror ikke det er noen sirkulasjon i systemet. Kjølevæsken minker heller ikke i mengde, så det virker som om hele systemet står stille. Hører også ulyder fra motoren som blir værre etterhvert som motoren blir varmere. Spesielt ved clutching/gearskifte og lavt turtall. Nesten som en symaskin som synger på siste verset... noe som bilen kanskje også gjør :no:

 

Er verkstedet neste stopp? Er det mer jeg kan gjøre for å identifisere hva som er galt? Hvordan kan jeg ev. finne ut hvor det er tett eller hvor det er lekkasje som forårsaker at det ikke danner seg trykk i systemet?

 

 

Steinar

 

Hvis motoren er veldig varm mens radiotoren er kald så tyder det på at termostaten har hengt seg opp og ikke åpner opp for sirkulasjon. Koster ca 100 kr , skru løs 2 skruer og skift den enkelt selv, verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Hvis motoren er veldig varm mens radiotoren er kald så tyder det på at termostaten har hengt seg opp og ikke åpner opp for sirkulasjon. Koster ca 100 kr , skru løs 2 skruer og skift den enkelt selv, verdt et forsøk.

 

Det hadde vært fantastisk om det var såpass enkelt. Hvor finner jeg termostaten? På radiatoren et sted?

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...