Haab Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Hei Jeg har en problemstilling rundt et prosjektstyringsmal i Excel som jeg håper noen kan hjelpe meg med: Utgangspunktet er en milepælsplan, altså en plan med oppdelte aktiviterer i et prosjekt, hvor jeg har to kolonner som beskriver %-vis hvor mye som er utført og hvor mye som gjenstår av hver aktivitet (eks: i B20 står det 20% og i C20 står det 80%). Slik fortsetter det i B21 & C21, B22 & C22 etc. Jeg har også to kolonner som sier noe om forventet forbuk av dager på å utføre oppgaven (eks: E20) og en kolonne som sier noe om faktisk medgått tid (eks. F20). Slik fortsetterdet i E21 & F21, E22 & F22 etc. Disse tallene er ikke statiske, de genereres fra et annet regneark. Mitt ønsker er å kunne lage en oversikt over hvordan vi ligger ann tidsmessig, dvs om vi har brukt mer eller mindre tid enn det vi beregnet at vi skulle på hver oppgave, og til slutt for hele prosjektet. Ser for meg at det vil være enklest å lage en formel som summerer medgått tid der det er markert som 100% fullført. Selvfølgelig ville det vært supert å fått Excell til å beregne hvor mye tid vi kommer til å bruke dersom vi bare har klart f.eks 30% på den tiden vi totaltsett haedde til disposisjon på den enkelte oppgaven. Alle innspill tas i mot med stor takk ;-) Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Dette bør ikke være omfattende. Med % ferdig i B20 og påløpt tid i F20 er formel for forventet forbruk =F20/B20 Sammenligner du dette med antatt forbruk i E20 så skal du være på sporet. (Formel feiler med 0 i B20. Det løser du med en IF/HVIS. Informer om Excelversjon og språkversjon for å få bedre hjelp.) HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Haab Skrevet 16. april 2008 Forfatter Del Skrevet 16. april 2008 Dette bør ikke være omfattende.Med % ferdig i B20 og påløpt tid i F20 er formel for forventet forbruk =F20/B20 Sammenligner du dette med antatt forbruk i E20 så skal du være på sporet. (Formel feiler med 0 i B20. Det løser du med en IF/HVIS. Informer om Excelversjon og språkversjon for å få bedre hjelp.) HTH. Beste hilsen Harald Hei! Takk for svar og hjelp. Det burde selvsagt fungere. Noen ganger tenker man litt mer tungvint en nødvendig Uansett - jeg hang ikke helt med på hvordan man løser problemet med 0%. Kan du si noe mer om det? Regnearket skal kjøres i Norsk 2003 versjon Mvh Hartvig Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Man kan ikke dele på 0, og matematikken har ikke definert noen "da gjør vi sånn istedet", situasjonene er så forskjellige. I ditt tilfelle vil jeg tro at ved ikke påbegynt arbeid ønskes antatt forbruk som prognose, planen gjelder. Da blir det =HVIS(B20<>0;F20/B20;E20) Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå