Sonja84 Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Jeg var i en sportsbutikk på mandag og kjøpte en sportsbukse og en trøye. Etter å ha prøvd trøyen på, fant jeg ut at den ikke helt var min stil, og dro til butikken på tirsdag, for å returnere den. Men, i butikken møter jeg dessverre den samme selgeren som solgte meg disse varene, og hun var veldig påtrengende på mandag, og skulle på død og liv, få solgt meg mest mulig. Jeg sier til henne at jeg vil returnere varen, og ha pengene tilbake, men da repliserer hun, at nei, det er ikke mulig, jeg kan bare få en tilgodelapp. Jeg var så trøtt, (lang dag på skolen), at jeg klarte ikke å si noe i mot henne, og bare tok i mot tilgodelappen. Uff, men nå føler jeg at hun lurte meg. Så spørsmålet mitt er om det faktisk er lov? Kan man faktisk nekte kunden å få pengene tilbake? Håper noen med juskunnskap kan svare meg på dette, og komme med forslag til hva jeg skal gjøre. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Siden du har kjøpt i butikken så har du ingen rettighet på retur. Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 16. april 2008 Forfatter Del Skrevet 16. april 2008 er du sikker på dette?? Jeg har tidligere aldri hatt problemer med å returnere noe før, synes bare det er merkelig at denne butikken opererer med egne regler. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Ja jeg er sikker. Dette er bare en ekstra gode som de kan gi deg av fri vilje. Hadde du kjøpt via fjernsalg (internett, telefon, katalog osv.) eller dørsalg så hadde du hatt rett til å returnere varen og få pengene igjen. Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 16. april 2008 Forfatter Del Skrevet 16. april 2008 er det noen andre som vet noe om dette, og kan dere oppgi kilder? Jeg trodde at man hadde krav på å få pengene tilbake Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 (endret) Kilde for mine utsagn: Forbrukerkjøpsloven Spesifikt om retur ved kjøp i butikk Endret 16. april 2008 av L4r5 Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 (endret) Tråden flyttes til forbrukerrett. Forøvrig har L4R5 helt rett ang angrerett, det er ingen angrerett ved kjøp over disk. Men forbrukerkjøpsloven er feil kilde, rett er angrerettloven. MEN - om selger har gitt deg gal informasjon, eller holdt tilbake informasjon som kunne påvirket kjøpet, har du reklamasjonsrett, og det vil gi deg mulighet på å få pengene igjen, dersom selger ikke kostnadsfritt kan rette feilinformasjonen eller fikset produkt uten de evt problemene det du ønsker å levere inn har. Endret 16. april 2008 av Alastor Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 (endret) Jeg ville ha vært veldig glad for tilgodelappen ettersom at du ikke kan kreve mer med mindre selger har gitt deg feilaktig informasjon om produktet. Hvis ikke så kan du strengt tatt ikke kreve noe, og tilgodelappen er ren goodwill fra selger. Endret 16. april 2008 av Nuffern Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 16. april 2008 Forfatter Del Skrevet 16. april 2008 ja, ja, tilgodelappen er greit nok. Men etter den elendige servicen jeg fikk, vil jeg helst ikke sette mine bein i den butikken noensinne igjen. Burde gå an, å sette opp en liten plakat eller opplyse om at det ikke går an å få pengene tilbake ved retur. Nå må jeg altså kjøpe noe i den elendige butikken igjen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Norske forbrukere er jammen bortskjemte. Butikker må kunne forholde seg til at et salg er et salg. Nei; ingen sympati å hente her. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 ja, ja, tilgodelappen er greit nok. Men etter den elendige servicen jeg fikk, vil jeg helst ikke sette mine bein i den butikken noensinne igjen. Burde gå an, å sette opp en liten plakat eller opplyse om at det ikke går an å få pengene tilbake ved retur. Nå må jeg altså kjøpe noe i den elendige butikken igjen. Er det ikke ditt eget ansvar å vite dine egne rettigheter?? Skulle butikkene satt opp plakater for alle slike typer opplysninger som kunder mener at de burde vært opplyst om så hadde det ikke vært noe hylleplass igjen til varene! Jeg mener dette er veldig GOD service av butikken at du faktisk får en tilgodelapp. Har du kjøpt noe så er det kjøpt, og du har INGEN krav for noe igjen. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Burde gå an, å sette opp en liten plakat eller opplyse om at det ikke går an å få pengene tilbake ved retur. Sette opp en plakat at de følger norsk lov? Dummeste jeg har hørt. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 "Vi overgår Norsk lov ved å gi gavekort" Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 ja, ja, tilgodelappen er greit nok. Men etter den elendige servicen jeg fikk, vil jeg helst ikke sette mine bein i den butikken noensinne igjen. Burde gå an, å sette opp en liten plakat eller opplyse om at det ikke går an å få pengene tilbake ved retur. Nå må jeg altså kjøpe noe i den elendige butikken igjen. Er det ikke ditt eget ansvar å vite dine egne rettigheter?? Skulle butikkene satt opp plakater for alle slike typer opplysninger som kunder mener at de burde vært opplyst om så hadde det ikke vært noe hylleplass igjen til varene! Jeg mener dette er veldig GOD service av butikken at du faktisk får en tilgodelapp. Har du kjøpt noe så er det kjøpt, og du har INGEN krav for noe igjen. Problemet til trådstarter er vel at hun ikke får pengene tilbake, men "bare" tilgodelapp og at den "dårlige servicen" stammer fra dette. Dersom det var dårlig service når hun var der første gangen så hvorfor handle? Vet ikke om noen er med på tankegangen min her.. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 ja, ja, tilgodelappen er greit nok. Men etter den elendige servicen jeg fikk, vil jeg helst ikke sette mine bein i den butikken noensinne igjen. Burde gå an, å sette opp en liten plakat eller opplyse om at det ikke går an å få pengene tilbake ved retur. Nå må jeg altså kjøpe noe i den elendige butikken igjen. Er det ikke ditt eget ansvar å vite dine egne rettigheter?? Skulle butikkene satt opp plakater for alle slike typer opplysninger som kunder mener at de burde vært opplyst om så hadde det ikke vært noe hylleplass igjen til varene! Jeg mener dette er veldig GOD service av butikken at du faktisk får en tilgodelapp. Har du kjøpt noe så er det kjøpt, og du har INGEN krav for noe igjen. Problemet til trådstarter er vel at hun ikke får pengene tilbake, men "bare" tilgodelapp og at den "dårlige servicen" stammer fra dette. Dersom det var dårlig service når hun var der første gangen så hvorfor handle? Vet ikke om noen er med på tankegangen min her.. Jeg må henge meg helt på Nuffern her! Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Sette opp en plakat at de følger norsk lov? Dummeste jeg har hørt.I tillegg gjør de jo bare det som er standard for butikker. Har aldri vært borti en butikk som tilbyr deg å få igjen pengene, med mindre det er dyrere ting man har avtalt å deponere på. Byttelapp derimot, tilbyr de aller fleste - selv om de ikke er nødt. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Burde gå an, å sette opp en liten plakat eller opplyse om at det ikke går an å få pengene tilbake ved retur. Det står ikke plakat på Rema1000 heller. Står vel egentlig ingen plakat noe sted ang at man ikke får pengene igjen osv. Bortsett fra kjeder som har frivillige ordninger da. Gina Tricot er vel den ene jeg vet om som har pengene-tilbake innen 7 dager. Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 17. april 2008 Forfatter Del Skrevet 17. april 2008 (endret) Jeg har aldri hatt lignenede problemer før. Jeg har fått byttet alt fra klær, til dyre klokker, smykker, dvd-spiller(100kr avslag), og fått pengene tilbake. På Akademika(bokhandelen på Blindern) har de tre måneders returrett, og ja, du får pengene tilbake, 3 måneder etter at du kjøpte boken, så lenge den ser ny ut. Derfor skjønner jeg virkelig ikke hvorfor denne sportsbutikken skal være så spesiell. Ja, jeg forstår nå at man altså ikke har krav på å få pengene tilbake, men når det tross alt er en så vanlig policy i 99,99% av butikkene i Oslo, bør de som ikke har denne reglen, ha en liten plakat/lapp ved kassen som spesifiserer det. Jeg har nemlig ofte tendens til å kjøpe ting, før jeg har prøvd de på . Tenker som oftest at jeg får prøve den på hjemme, og hvis den ikke passer, så er det bare å returnere. Ok, ellers tusen takk for alle svar! Endret 17. april 2008 av Sonja84 Lenke til kommentar
Panter Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Pengene tilbake er heller unntaket enn regelen. Det er gjerne store kjeder som har slikt tilbud. For diskusjonens skyd, butikker jeg vet at du får igjen pengene etter visse regler, som ta vare på all emballasje, kvittering mm. XXL G-sport Elkjøp HM Andre fysiske butikker? Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 (endret) Jeg har aldri hatt lignenede problemer før. Jeg har fått byttet alt fra klær, til dyre klokker, smykker, dvd-spiller(100kr avslag), og fått pengene tilbake. På Akademika(bokhandelen på Blindern) har de tre måneders returrett, og ja, du får pengene tilbake, 3 måneder etter at du kjøpte boken, så lenge den ser ny ut. Derfor skjønner jeg virkelig ikke hvorfor denne sportsbutikken skal være så spesiell. Ja, jeg forstår nå at man altså ikke har krav på å få pengene tilbake, men når det tross alt er en så vanlig policy i 99,99% av butikkene i Oslo, bør de som ikke har denne reglen, ha en liten plakat/lapp ved kassen som spesifiserer det. Jeg har nemlig ofte tendens til å kjøpe ting, før jeg har prøvd de på . Tenker som oftest at jeg får prøve den på hjemme, og hvis den ikke passer, så er det bare å returnere. Ok, ellers tusen takk for alle svar! Jeg skjønner frustasjonen din. Det er alltid frustrerende å bruke penger på noe som man ikke kan bruke. Det er derimot ikke selvgitt at alle butikker har denne utvidede servicen med penger tilbake. Et råd får være å spørre om dette før du handler. Nå kan man diskutere om dette er god eller dårlig service, ettersom god service gjerne betgnes når en forbruker får mer enn han/hun normalt kan forvente. Nå har du gjort deg en erfaring med denne butikken, og du kommer sikkert til å handle et annet sted neste gang som tilbyr penger tilbake om du er misfornøyd. Det taper da i så fall denne butikken på, men jeg syntes det er uheldig å stemple det som dårlig service da du fikk tilbud om en tilgodelapp. Da viser butikken at de faktisk er villig til å gi deg mer service enn hva de plikter. Du slipper da å sitte med noen du ikke har bruk for. Endret 17. april 2008 av Nuffern Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå