Gå til innhold

Dele skriver mellom to PCer

Anbefalte innlegg

Hei!

Ønsker å dele en skriver mellom to PCer. Frem til nå har dette enkelt blitt gjort via å koble skriveren med en USB kabel til PC "A". Ettersom begge PCene er tilknyttet samme nettverk har da PC "B" bare blitt installert som en nettverksskriver via PC "A".

Så ble imidlertid nytt virusprogram installert, et med egen brannmur. Brannmuren har nå blokkert skriverdelingen. Dette er det selvsagt mulig å løse. Problemet er at jeg ikke kan det selv, og datakonsulenter tar kr. 1.000+ pr. time. Så tenkte å løse det selv.

I tillegg står PCen i en butikk hvor det å ha datatilgang er alfa og omega. Og da data med skrivertilgang. Derfor er det også en unødvendig risiko at PC "A" må fungere for at PC "B" skal få skrevet ut. Jeg ønsker derfor å sette den opp slik at begge PCene har kabelkontakt med skriveren. Kassen er knyttet mot begge PCene og hvis dermed får ordnet dette for skriveren også er vi ikke lenger 100% avhengig av at PC "A" fungerer.

Jeg bestilte dermed en slik swtich. Det jeg ikke tenkte på var at med slike må man angi hvilken PC som skal kunne skrive ut. Dette er tungvindt og en ekstra ting å tenke på i en ellers travel hverdag. Går greit nok for meg, men de som sitter i kassen til daglig er ikke like gode på data...

Tenkte derfor å kjøpe en slik usb-hub da den jo i utgangspunktet vil fungere som jeg ønsker. Men så har jeg vel funnet ut at USB-huber er for å koble til ulike enheter til en PC og ikke en enhet til flere PCer.

Så det jeg lurer på er egentlig todelt:

1. Er det 100% umulig å få en slik USB-hub til å fungere som oppkobling mellom en skriver og to PCer?

2. Finnes det eventuelt noen spesialvarianter som vil fungere her? Alt for dyr kan den imidlertid ikke være. Da benytter vi heller nettverksskriver eller usb-switch.

Håper på hjelp! Og takker så mye på forhånd for de som måtte gidde!

- Amund

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK, printserver ja... Det var det jo litt dumt å ikke tenke på før. Jeg ser på denne.

Ved å benytte printserver ser jeg for meg at det blir omtrent slik (svart = som før, rødt = nytt):

post-18460-1208352858_thumb.jpg

Årsaken til at tar med hele "arkitekturen" er for at dere skal se hele sammenhengen og at løsninger jeg/dere foreslår ikke gjør noe faenskap i andre deler av nettverket ;)

"Serveren" og "diverse PCer i 2.etg." trenger i utgangspunktet ikke å ha tilgang til skriveren det her er snakk om.

Det jeg da lurer på ifm. printserver er:

Er det bare å koble skriveren inn i printserveren? Også koble printserveren til nettverket? Som vist på bildet. Blir dette riktig?

Eller er dette for enkelt? :roll:

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...