Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hjelp til overclocking

Anbefalte innlegg

Får bare max overclocke prossesor til 3150,prøver jeg meir så låser systemet seg.

Skulle gjærne ha overclocka skjermkorte mitt også

Ram er jo en selfølge.

Bruker ai booster til prossesoren.

Til ram og skjermkort har jeg ikke peiling hva jeg skal bruke og hvordan jeg gjør det.

Mitt system er :

AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 6000+, 3000 MHZ

Hovedkort Asus Crosshair nVIDIA nForce 590 SLI

Skjermkort NVIDIA GeForce 8800 GTX (768 Mb) 2 stykk som kjøres i sli

4 GB ram KINGSTON 667

2 HARDISKER I SOM KJØRES I STRIPE 7200 RMP

3DMark06 FÅR JEG KUN 11681 ???????

Endret av roger75
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finn maks for CPU og RAM hver for seg, så finner du den mest stabile klokken for systemet ditt. Sett RAM til 533 MHz, finn maks CPU. Sett multiplier ned ett par hakk, sett RAM til 667 MHz igjen og finn maks på RAM.

Alltid ta små steg av gangen og kjør stabilitets tester før du går oppover igjen.

Endret av Svedge
Lenke til kommentar
Finn maks for CPU og RAM hver for seg, så finner du den mest stabile klokken for systemet ditt. Sett RAM til 533 MHz, finn maks CPU. Sett multiplier ned ett par hakk, sett RAM til 667 MHz igjen og finn maks på RAM.

Alltid ta små steg av gangen og kjør stabilitets tester før du går oppover igjen.

hørtes jo gjævlig enkelt ut.

blir vel og ta fyr i driten hvis jeg skal prøve på dette.

Lenke til kommentar

Hvor høyt opp tror dere jeg kan dra denne når det gjelder overklokking?

Blactrix VR48 :D

Cd - Dvd: DVD-RW Sata 18x Silver

Kabinett:

CoolerMaster Centurion Ammo

Power: BeQuiet Straight Power 400W

MB: 570 SLI AM2 DDR 2 SATA 3.

Prosessor: AMD Athlon 64 AM2 2,4 GHz 1Mbx2 (Vurderer og kjøpe: AMD Athlon 64 X2 6400+ AM2 3.2 GHz)

Grafikkort: GeForce 8600GTS 256MB GDDR3 1ns Silent Pipe PCIe

HDD: Seagate 250 GB 7200RPM 16MB SATA 300 24/7

Minne: TakeMS 1GB DDR2-800 240Pin CL5 x2

Temperatur måler - Minnekort Leser: AeroCool Cool-Panel II Black

Vifter: Aerocool Dark Green LED-fan 120MM x2 + prosessorvifte (usikker på om det er BeQuiet)

Musematte: Revoltec LightPad Precission Green Edition

Mus: Logitech MX518

Har klart og få den til stabilt på 2,95GHz normalt er mellom 2,40 og 2,50.

Noen som vet om jeg kan få denne opp til 3GHz eller høyere og alikevel kjøre stabilt?

Lenke til kommentar

Noen som kan fortelle meg hvordan i all verden man overklokkerer? Høres enkelt ut, men har ikke peiling på hvordan man gjør det!

Systemet mitt:

Prossesor:

AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz Socket AM2

1MB, BOXED m/vifte

Skjermkort:

Gainward GeForce 8600GTS 256MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI/HDCP, 675/2000Mhz

RAM:

Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB

Kit w/two matched Value Select 1024MB

Hovedkort:

MSI K9AGM2-FIH, AMD 690G+SB600, HDMI, Socket-AM2,m-ATX,DDR2,Firewire,PCI-Ex16

Noen som kan fortelle litt om hvordan man overklokkerer? osvosv!

Lenke til kommentar

Man klokker hovedsaklig ved å øke FSB (Front Side Bus). Men når du øker FSB, vil ikke bare cpu'ens frekvens øke, men også minnet og HT. CPU frekvensen er styrt av FSB x CPU multiplier, noe som i ditt tilfelle mest sannsynlig vil gi 200(FSB) x 11(Multiplier) = 2200mhz.

Minnet blir også klokket opp i et forhold til FSB, kjører du synkront, altså 1:1 så vil dette gi en hastighet av 200mhz på minnet. Du kan også velge å kjøre minnet asynkront, noe du vil måtte gjøre siden brikkene dine ikke er så voldsomt klokkevillige. Da kjører du et annet forhold til FSB, slik at du først underklokker minnet før du øker FSB som naturlig nok klokker brikkene opp igjen.

I tillegg er en siste faktor HT, HT Link, HTT, denne går som regel under flere navn. HT er også styrt av FSB. Her er det FSB x HT Multiplier, som standard står denne på 5, noe som gir en HT på 200 x 5 = 1000mhz. Denne frekvensen kan det være en fordel å holde under 1000mhz for å sikre at den ikke påvirker stabiliteten på systemet. Mange hovedkort klarer imidlertid å kjøre grei overklokk her også, men noen andre kort nekter å fungere selv med under 50mhz overklokk. Det er heller ingen merkbare forskjeller enten du har HT på 300, 600 eller 900mhz.

Jeg hadde akkurat samme CPU som deg tidligere, bare at den var socket 939. Jeg kjørte da på 2,85ghz til 24/7 bruk, og maksa den ut på 3,2ghz. Kjølte med luft. Har du boxed kjøleren, eller har du kjøpt en annen kjøler?

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar
Man klokker hovedsaklig ved å øke FSB (Front Side Bus). Men når du øker FSB, vil ikke bare cpu'ens frekvens øke, men også minnet og HT. CPU frekvensen er styrt av FSB x CPU multiplier, noe som i ditt tilfelle mest sannsynlig vil gi 200(FSB) x 11(Multiplier) = 2200mhz.

Minnet blir også klokket opp i et forhold til FSB, kjører du synkront, altså 1:1 så vil dette gi en hastighet av 200mhz på minnet. Du kan også velge å kjøre minnet asynkront, noe du vil måtte gjøre siden brikkene dine ikke er så voldsomt klokkevillige. Da kjører du et annet forhold til FSB, slik at du først underklokker minnet før du øker FSB som naturlig nok klokker brikkene opp igjen.

I tillegg er en siste faktor HT, HT Link, HTT, denne går som regel under flere navn. HT er også styrt av FSB. Her er det FSB x HT Multiplier, som standard står denne på 5, noe som gir en HT på 200 x 5 = 1000mhz. Denne frekvensen kan det være en fordel å holde under 1000mhz for å sikre at den ikke påvirker stabiliteten på systemet. Mange hovedkort klarer imidlertid å kjøre grei overklokk her også, men noen andre kort nekter å fungere selv med under 50mhz overklokk. Det er heller ingen merkbare forskjeller enten du har HT på 300, 600 eller 900mhz.

Jeg hadde akkurat samme CPU som deg tidligere, bare at den var socket 939. Jeg kjørte da på 2,85ghz til 24/7 bruk, og maksa den ut på 3,2ghz. Kjølte med luft. Har du boxed kjøleren, eller har du kjøpt en annen kjøler?

Orginal vifte som sitter på! Liten og stygg sakXD Kjører forresten Vista som opperativsystem! Men en kammerat prøvde å overklokke litt i går, men biosen som er helt på jordet! Noen forslag?:p

Takk for svar btw;)

Lenke til kommentar

Orginal vifte som sitter på! Liten og stygg sakXD Kjører forresten Vista som opperativsystem! Men en kammerat prøvde å overklokke litt i går, men biosen som er helt på jordet! Noen forslag?:p

Takk for svar btw;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...