Gå til innhold

Tilnærmet lydløs stasjonær maskin?

Anbefalte innlegg

Man får da SFF pc'r

Silent Fan FREE.!

SFF = Small Form Factor og er alt annet en vifteløs. Hadde en SFF PC og den bråkte som et uvær.

Ville ha satset på en Apple iMac hvis det er støyfritt de vil ha ja.

jeg har en shuttle SN21G5 med 2x Samsung 500GB i og den originale heat pipe kjølingen fra shuttle med origiunale vifta på, har også et sapphire radeon x1950xt i maskina, og begge viftene går på AMD's Cool N Quiet løsning og den integrerte styringa av vifter i maskina og på temp følere, meget stillegående til mail løsning og det eneste som bråker er faktisk harddiskene.. er en lav lav lav suse lyd fra viftene men de går bnegge på ca 1000 rpm kanskje ikke det e en gang men rpm måleren viser bare 1000 og over eller >1000 rpm.

kan godt anbefale en slik SFF pc til stille bruk og heller da lagre på NAS eller på en minnedisk.

Sweet™

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er en alternativ tilnærming til støydemping. Det er riktignok basert på et mini-itx hovedkort som kan være litt i svakeste laget men selve designprinsippene bør greit kunne overføres til kraftigere hardware.

Det er rett og slett et kabinett som er kapslet inn så støyen ikke slipper ut. Dette fanger selvfølgelig varme veldig effektivt men det har man løst med en avtrekkskanal med innebygget lydfanger. All støyen som slipper ut er en svak hvisken fra 'eksosen'. :)

http://www.mini-itx.com/projects/decobox/

Lenke til kommentar

Svada nummer 1

Vifteløs maskin.

Hvis du forbruker mer enn 50W ved last så må du enten sette inn en vifte eller bruke en formue på varmebroer(heat-pipes) samt testing at alle komponenter får tilstrekkelig kjøling.

Med de komponentene som er tilgjengelig i dag så du ha en vifte, da samtlige er krever ett minimum av kjøling i form av luftsirkulasjon.

Selv maskiner med ekstremt mye varmebroer trenger ekstra vifter.

Svada nummer 2

Lydløs datamaskin.

Jeg har så stillegående maskiner at skjermene bråker mer enn maskinene. Sånn har det vært helt siden CRT dagene, og gjelder fremdeles for LCD.

La oss ikke glemme kjøleskap, vaskemaskiner, oppvaskmaskiner, susing i rør, frysebokser, eller livet utenfor vinduet, alt bråker vesentlig mer enn datamaskinen.

Tilstrekkelig stille, det er hva man bør lete etter.

Svada nummer 3

Kjøp en bærbar.

Samtlige bærbare maskiner jeg har vært borte i har enten vært underkjølt, fulle av støv, eller støyet for mye. Særlig harddisk tempen gjør meg nervøs, og jeg kjenner til mangt ett harddisk havari i en bærbar.

Hvis du kan leve med støyen fra en bærbar, du sitter tross alt oppå maskinen når du jobber, så er det direkte enkelt å lage en tilstrekkelig stillegående stasjonær. Det hele blir ett spørsmål om driftsikkerhet, kraft, behov, og fleksibilitet. Ikke støy.

Svada nummer 4

Kabinettet har ingen betydning.

De som noensinne har laget en virkelig stillegående maskin er fullstendig klar over at luftstrømmen i kabinettet er helt avgjørende.

Jeg ser at noen i denne tråden babler om o-ringer til en 3.5" harddisk i 5.25" brønn, men nevner ikke med ett ord ventilasjons problemene dette fører med seg. Du må dirigere luftstrømmen helt anderledes og de færreste kabinetter er egnet for dette: Du må fysisk tette luftgjennomstrømmning andre steder i kabinettet og åpne forran 5.25" på brønnen. Hvis ikke blir harddisken stekt.

Jeg ser også at flere anbefaler vifteløse strømforsyninger. Dette setter ekstreme krav til luftsirkulasjon, slik at strømforsyningen blir tilstrekkelig avkjølt. Hvis dette ikke tas ekstremt hensyn til, vil strømforsyningen få ett kort liv og plast deler vil smelte.

Svada nummer 5

3.5" harddisk.

Det finnes ikke noe sånt som en stillegående 3.5" harddisk. Glem o-ringer, glem vannkjøling, og glem såkalte støydempende bokser.

Hvis du skal bruke en 3.5" disk så kommer maskinen din til å støye. Det beste er å henge den opp i gummi, men velger du feil kabinett, må du dirigere luften i boksen selv. Det beste er at disken monteres lavt i front av maskinen, og at den får rikelig med ventilasjon.

En 3.5" disk støyer mer enn en stillegående cpu-kjøler, en stillegående strømforsyning eller en stillegående kabinettvifte.

En 2.5" harddisk kan henges i gummi i en 3.5" brønn, og vil støye vensentlig mindre. Hvis en 2.5" harddisk er for støyende for deg, så har du helt andre problemer her i livet, og da blir dette med IT fort komplisert.

Lenke til kommentar
Her er en alternativ tilnærming til støydemping. Det er riktignok basert på et mini-itx hovedkort som kan være litt i svakeste laget men selve designprinsippene bør greit kunne overføres til kraftigere hardware.

Det er rett og slett et kabinett som er kapslet inn så støyen ikke slipper ut. Dette fanger selvfølgelig varme veldig effektivt men det har man løst med en avtrekkskanal med innebygget lydfanger. All støyen som slipper ut er en svak hvisken fra 'eksosen'. :)

http://www.mini-itx.com/projects/decobox/

Det er sjeldent den beste løsningen å "bygge inn støy" om man har muligheter til å gå på kilden istedet.

AtW

Lenke til kommentar

Svada nummer 1

Vifteløs maskin.

Hvis du forbruker mer enn 50W ved last så må du enten sette inn en vifte eller bruke en formue på varmebroer(heat-pipes) samt testing at alle komponenter får tilstrekkelig kjøling.

Med de komponentene som er tilgjengelig i dag så du ha en vifte, da samtlige er krever ett minimum av kjøling i form av luftsirkulasjon.

Svada nummer 2

Lydløs datamaskin.

Jeg har så stillegående maskiner at skjermene bråker mer enn maskinene. Sånn har det vært helt siden CRT dagene, og gjelder fremdeles for LCD.

La oss ikke glemme kjøleskap, vaskemaskiner, oppvaskmaskiner, susing i rør, frysebokser, eller livet utenfor vinduet, alt bråker vesentlig mer enn datamaskinen.

Svada nummer 3

Kjøp en bærbar.

Samtlige bærbare maskiner jeg har vært borte i har enten vært underkjølt, fulle av støv, eller støyet for mye. Særlig harddisk tempen gjør meg nervøs, og jeg kjenner til mangt ett harddisk havari i en bærbar.

Hvis du kan leve med støyen fra en bærbar, du sitter tross alt oppå maskinen når du jobber, så er det direkte enkelt å lage en tilstrekkelig stillegående stasjonær. Det hele blir ett spørsmål om driftsikkerhet, kraft, behov, og fleksibilitet. Ikke støy.

Svada nummer 4

De som noensinne har laget en virkelig stillegående maskin er fullstendig klar over at luftstrømmen i kabinettet er helt avgjørende.

Jeg ser at noen i denne tråden babler om o-ringer til en 3.5" harddisk i 5.25" brønn, men nevner ikke med ett ord ventilasjons problemene dette fører med seg. Du må dirigere luftstrømmen helt anderledes og de færreste kabinetter er egnet for dette: Du må fysisk tette luftgjennomstrømmning andre steder i kabinettet og åpne forran 5.25" på brønnen. Hvis ikke blir harddisken stekt.

Jeg ser også at flere anbefaler vifteløse strømforsyninger. Dette setter ekstreme krav til luftsirkulasjon, slik at strømforsyningen blir tilstrekkelig avkjølt. Hvis dette ikke tas ekstremt hensyn til, vil strømforsyningen få ett kort liv og plast deler vil smelte.

Svada nummer 5

3.5" harddisk.

Det finnes ikke noe sånt som en stillegående 3.5" harddisk. Glem o-ringer, glem vannkjøling, og glem såkalte støydempende bokser.

Hvis du skal bruke en 3.5" disk så kommer maskinen din til å støye. Det beste er å henge den opp i gummi, men velger du feil kabinett, må du dirigere luften i boksen selv. Det beste er at disken monteres lavt i front av maskinen, og at den får rikelig med ventilasjon.

En 3.5" disk støyer mer enn en stillegående cpu-kjøler, en stillegående strømforsyning eller en stillegående kabinettvifte.

En 2.5" harddisk kan henges i gummi i en 3.5" brønn, og vil støye vensentlig mindre. Hvis en 2.5" harddisk er for støyende for deg, så har du helt andre problemer her i livet, og da blir dette med IT fort komplisert.

Flott innlegg! Takk for at du presiserte alle tingene jeg ikke orket å krangle på.

Men EN ting har jeg å utsette på det du skriver. Tilstrekkelig stille!

Nesten alle som driver med lyddemping stopper aldri på "tilstrekkelig stille" og blir aldri ferdig. :p

Lenke til kommentar
Svada nummer 1

Vifteløs maskin.

Svada nummer 2

Lydløs datamaskin.

Svada nummer 3

Kjøp en bærbar.

Svada nummer 4

Svada nummer 5

3.5" harddisk.

Litt utdyping:

Punkt 1. Du overdriver behovet for vifter, man kan kjøre vifteløst på godt over 50 Watt, uten å bruke en formue på heatpipes. Dog er det ofte ikke formålstjenlig, da vifter på lavt turtall lager svært liten støy.

Punkt 2: Enig i at man bør lete etter noe som er "tilstrekkelig stille" for helt stille blir det ikke, man har piping fra feks tv-kort og PSUer og andre komponenter utover skjermen. Men hsk at beakgrunnstøyen i et hus kan variere ganske mye. Der jeg bodde før måte man langt ned for å ikke høre PCen.

Punkt 4: Harddsiker i O-ringer blir ofte ikke "stekt" man kan fint ha de i o-ring i mange oppsett og være godt innenfor operating tempratures. Ditto krever stiller ikke en vifteløs PSU "ekstreme krav til luftstrømmen", men de har unektlig godt av en liten bris. En undervoltet vifte i nedre kammer på en ANtec p182 er feks mer enn nok til å holde en forskyning kald og god om den er vifteløs.

Punkt5: Har du prøvd noen av markedets mest stille HDer med en slik boks, som er vibrasjonsisolert? Resultatet vil kanskje overraske deg. Harddsiken er nok det svakeste punktet, men du kan få de veldig stille med omhu. I tilegg kan de gjemmes inne i kabinettet i noe større grad, vifter lager ofte støy pga luften som lager turbulens når den passerer en hindrer, feks gitre på baksiden av PCen.

AtW

Lenke til kommentar

Kjøp pc fra Fujitsu-Siemens som er spesielt kjent for å være tilnærmet lydløse.

Disse får du i alle mulige konfigurasjoner og priser.

Hold deg til Esprimo serien og styr unna Scaleo serien.

tipper du blir kjempefornøyd

Hardware er ikke min greie, så jeg spør ekspertene her ^^

Leter etter en stasjonær maskin som er tilnærmet lydløs. (så lav lyd som mulig)

Personen(e) som skal ha den plages av overfølsomhet for lyder (spesielt konstante durende lyder).

Noen forslag?

ps: de surfer og leser mail og litt til, så den trenger ikke å være den kraftigste på noen måte.

Lenke til kommentar

De fleste glemmer hva de skal bruke maskinen til. Her er noen typiske eksempler:

1. HTPC/Kontorarbeid, dvs mail, web, film, osv... Generelle "lette" arbeidsoppgaver.

2. Server/NAS/Generell lagringsplass, dvs en maskin med mye lagringsplass osv.

3. Gaming, dvs en maskin med kraftigskjermkort og høy ytelse på alle plan.

Hvis du er i gruppe 1 kan jeg komme med følgende råd:

1. Bygg vifteløst. Risikoen er overoppheting og skade på komponenter som går utover levetiden. Blir ofte dyrt og harddisk krasjer er noe dritt ;)

2. Bygg en inn- og utsugs PC med vifte foran og bak, vifteløst ellers. Generelt den pcen som gir deg mest igjen for pengene med nogenlunde normal risiko ovenfor komponentene.

For gruppe 2 og 3 er vel generell anbefaling: Ha nok kjøling!

Enheter under gruppe 2 kan som oftes plasseres i kjeller/loft dermed er det ingen som bryr seg om hvor mye de bråker.

Gruppe 3 burde bygge seg en pc for kontorarbeid og et beist for spilling. Er nok rimligere i lengde ;)

Lenke til kommentar

Selv har jeg bygget meg en HTPC med mCubed hFX kabinettet. Her kan alt kjøles 100% passivt med stort hell. Det som varmer mest i kassa er harddisken som svinger lett opp i 50 grader ved lengre bruk (jeg spinner den stort sett ned etter 10 minutter idle og den bruker en del timer på å komme seg opp i 50 grader igjen). Her er mine "gode gamle" byggesider:

http://htpc.lonningdal.net

Jeg har vel å merke ikke skjermkort her, kun det integrerte på hovedkortet. Skal teste et passivt kjølt kort også. Det fine med hFX kabinettet er at det er flatt og med 3 store luftehull på toppen, og nok åpning under til at varmluften lett går rett opp. Så dette kabinettet er laget for å stå fremme og kan ikke stues inni en møbel (det testet jeg men da ble det for varmt). Har undervoltet CPUen også, enda det ikke var nødvendig... men alle monner drar. Skulle jeg gjort noe mer med denne så var det å bytte ut disken med en 32 GB SSD og flytte all media på en server.

Forøvrig venter jeg på et Antec P182 kabinett snart og gleder meg til å bygge en ny kontor/gaming PC med dette. :p

Lenke til kommentar
Svada nummer 1

Vifteløs maskin.

Svada nummer 5

1) 50W på hele systemet ? Eller bare CPU? Har du lest min første post i denne tråden ?

2) Alternativt finnes det f.eks. 5 1/4" støyisolerte bokser som man kan dytte både 3.5" og 2.5" disker inni. Min 5400 rpm 2.5" disk er ikke hørbar i en slik boks om du ikke sitter med hodet inni der selv ;)

Endret av Illus
Lenke til kommentar
Svada nummer 2

Lydløs datamaskin.

Ettersom det er jeg som startet denne tråden, så må jeg få kommentert denne.

Personen dette dreier som plages i det daglige liv av lyder du her snakker om. De flyttet også pga susing i rør, har ikke oppvaskmaskin, har skiftet kjøleskap noen ganger ... osv. Det daglige liv ekke så lett, så jeg tror Tilstrekkelig stille for en 'normal' person gjør denne personens liv til et helvete hvis maskinen står på over lengre tid. Det var grunnen til min posting, å få en maskin som denne personen kan bruke i mer enn 10 min om gangen.

Det snodige er at denne personen hører dårlig. Når man snakker, så må man snakke høyt, ellers så høres det ikke. Men det er heller ikke innbildning, for når vi søker etter lyden denne personen sier han hører og som vi ikke gjør, så hører også vi den når vi nærmer oss kilden.

Lenke til kommentar

Det jeg vurderer nå er å kjøpe en tynn-klient og så sette opp en støysvak maskin i et rom som sjeldent brukes. (som foreslått) Det jeg er redd for er at denne personen 'føler' denne støyen også, så da tenkte jeg kanskje det er best å bestille over nett. For da har man jo muligheten til å teste løsningen og eventuelt bare sende det tilbake... for man har jo 14 dagers angrefrist ved handling på nett... ikke sant? ^^

Da bør jeg ikke sette sammen selv, men kjøpe ferdig PC tror jeg.

Forslag til god tynn-klient og en støysvak stasjonær?

Lenke til kommentar
Det jeg vurderer nå er å kjøpe en tynn-klient og så sette opp en støysvak maskin i et rom som sjeldent brukes. (som foreslått) Det jeg er redd for er at denne personen 'føler' denne støyen også, så da tenkte jeg kanskje det er best å bestille over nett. For da har man jo muligheten til å teste løsningen og eventuelt bare sende det tilbake... for man har jo 14 dagers angrefrist ved handling på nett... ikke sant? ^^

Da bør jeg ikke sette sammen selv, men kjøpe ferdig PC tror jeg.

Forslag til god tynn-klient og en støysvak stasjonær?

At vedkommende er sensitiv for støy betyr ikke at han er et overmenneske :) Om du har en støysvak maskin i et rom med gode vegger, og ikke minst god dør så vil han nok ikke høre det.

AtW

Lenke til kommentar
Men bråker de mindre? Jeg har tilgode å være borti en relativt billig bærbar som ikke bråker mer enn min stasjonære.

AtW

Jeg kjøpte en Dell D620 i fjor høst, etter ha forsket mye på forskjellige bærbare mht. stillhet. Den er utrolig lydløs, med kun ett problem, og det er at strømstyringen til core prosessoren lager en knitrelyd. Dermed endte jeg med å deaktivere dette og heller leve med at den blir varmere og starter viften iblant (som ikke er spesiellt plagsom)

Lenke til kommentar
Mest sannsynlig ikke og det er derfor jeg håper det går. Men som noen her nevnte, lyd forplanter seg ikke bare via luften. Når denne personen 'hører' ting vi andre ikke gjør og at dette sliter på denne personen, så vil jeg gjerne prøve først. Vil jo ikke tilføre ennå mer plager enn nødvendig.

Lyd forplanter seg ikke bare gjennom luften nei, men en litt god konstruksjon lydisolasjonsmessig har ofte nok masse til å dempe strukturbåren lyd greit også. Om ikek kan du sette PCen på noe mykt. Men desverre er jo endel hus ganske dårlig innvendig på lydisolasjon.

AtW

Lenke til kommentar

Mitt forslag til stillegående PC:

AMD Sempron LE-1150

Asus M3N78-EMH HDMI

Fortron/Source Strømforsyning ATX 350W 120mm Vifte, SATA, 20/24pin

Samsung SpinPoint S166 160GB SATA2 8MB 7200RPM

Scythe Katana 2 CPU Kjøler, 120mm vifte

Antec Performance P180 Miditower

Der har man en slapp CPU som man kan kjøre med vifteløs towerkjøler. Et hovedkort med effektgjerrig chipset med integrert skjermkort.

En stillegående liten harddisk.

En strømforsyning med god dimensjon på vifta.

I en slik PC ville jeg kun hatt en vifte, den i PSU. Hvis det viser seg at den støyer for mye kan man enten sette på en spenningsregulator eller bytte til en bedre vifte. Harddisk er den andre støykilden. Den kan man isolere som Best_ man kan eller man kan gå over til flash-lagring.

Endret av ryback
Lenke til kommentar
Mitt forslag til stillegående PC:

AMD Sempron LE-1150

Asus M3N78-EMH HDMI

Fortron/Source Strømforsyning ATX 350W 120mm Vifte, SATA, 20/24pin

Samsung SpinPoint S166 160GB SATA2 8MB 7200RPM

Scythe Katana 2 CPU Kjøler, 120mm vifte

Antec Performance P180 Miditower

Der har man en slapp CPU som man kan kjøre med vifteløs towerkjøler. Et hovedmkort med effektgjerrig chipset med integrert skjermkort.

En stillegående liten harddisk.

En strømforsyning med god dimensjon på vifta.

I en slik PC ville jeg kun hatt en vifte, den i PSU. Hvis det viser seg at den støyer for mye kan man enten sette på en spenningsregulator eller bytte til en bedre vifte. Harddisk er den andre støykilden. Den kan man isolere som Best_ man kan eller man kan gå over til flash-lagring.

Kan det være noe å hente på å gå ned til en 5400rpm harddisk?

Lenke til kommentar

Kjøp et G35 eller G33 basert HK (med integrert grafikk) og en low-end 45nm CPU.

G35 funker fett nok til det jeg bruker det til, hvilket ikke inkluderer latest and greatest i spill der man skal skyte hverandre fortest mulig med størst mulig gønner i høyest mulig hastighet. Men googleearth funker helt greit, samme med sketchup3D.

Det finnes enkle vannkjølingskit, men om det føles litt overkill finnes det plenty relativt stillegående viftebaserte løsninger. Selv ville jeg ikke ha noe som bare var stillegående, jeg vill ha det *stille* så jeg gikk for Zalman Reserator vannkjøling til både min egen og min bedre halvdels PC. Ingen vifter, kun en akvariepumpe som kun kan høres om du fysisk legger øret inntil kjøletårnet.

Som en annen har nevnt, så vil det likevel bli generert noe varme inne i kabinettet. Du kan da enten satse på at vifta i et stillegående powersupply (f.eks MIST 500) duger til å trekke varmen ut, eller du kan seriekople to 80mm vifter i front og se om de vil spinne på 6V. Mine gjør det. De skal fortrinnsvis suge luft inn i kabinettet, så suger PSUvifa den oppvarmede lufta ut.

Til sist kan man gå for SSD, som er langt mindre kostbart enn laptopprodusentene skal ha de til å tro.

En av de dingsene her:

http://addonics.com/products/cf_adapter/

pluss et høyhastighets CFkort vil neppe lage mye støy.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Det meste er sagt, men jeg vil fraråde trådstarter å kjøre et helt vifteløst system, dette koster mye mer enn det smaker, og et par stillegående nexus eller scythe s-flex vifter på 4-500rpm er somregel nok.

P182

Corsair HX520/620W

et hovedkort som støtter viftestyring på mer enn cpuvifta i speedfan

Intel 45nm eller 65nm cpu

Thermalright Ultra120Extreme cpukjøler - med en Scythe S-FLEX 120mm vifte eller Nexus 120mm vifte.

8800GT med Thermalright HR03GT

WD GP 1TB disk / Samsung F1 1TB eller en 2.5" 5400rpm sata disk (får disse i greie størrelser nå)

Jeg foreslår at du da tetter topphullet på P182 med noe plastikk, og setter en nexus eller scythe s-flex vifte i bakkant, en foran ved diskramma i midten, og en vifte i bunn om du føler behov for det (om du har planer om mer enn 2 disker)

Det som uansett VIL bråke mest er diskene, jeg hører ikke noe til viftene i mitt P182, men hører de tre seagate 250GB diskene godt. Nå skal det sies at jeg har tatt av filterdørene foran på mitt P182 da disse er for restriktive for min smak.

Bilder og info om mitt bygg:

DSC_7273_Big.sized.jpg

Fra siden, ikke verdens mest ryddige kabinett...

p182_cooling.png

Blått: Nexus 1000rpm og Scythe 800rpm vifter koblet til Casefan-header, reguleres av temperatur på skjermkort og CPU/NB, Scythe vifta starter ikke før 50-55%, normal viftehastighet er 30% og rundt 300-350rpm for Nexus-vifta.

Grønt: Nexus 120mm (cpuribbe, 1000rpm) og Scythe 120mm (i front, 800rpm) vifter koblet til CPUvifte-header, reguleres av CPUtemp (Core0/Core1), Nexus vifta spinner på 300-350rpm ved CPU-temperatur under 58C, da går ikke Scythe vifta overhodet - den starter ved 50-55%

Rødt: To Nexus 120mm vifter koblet til HDD-header, reguleres av hdd-temperatur, normalhastighet 30%, maks 80%, temperaturmål rundt 40C

Gult: Kjøleribber, TRUE og HR03

Dette systemet er så godt som lydløst bortsett fra diskene, jeg vurderer å bytte de ut med en 1TB disk og modde drevramma i bunn med strikk...

Endret av Wibla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...