Inception_ Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Denne tråden er kommet på forsiden av HW, hm. Kan komme med mine anbefalinger, etter å ha bygget 10-20 stillegående PCer. Kabinett: P182 P190 Stacker CPU: Thermalright Ultra Extreme 120 - Beste heatsink for overklokking. Krever ekstra 120mm vifte, Nexus 1000RPM Real Silent er et utmerket valg, Scythe SlipStream er best hvis man kan få tak i... Tuniq Tower Noctua U12P (mer riktig vifte enn F) Scythe Orochi(STOR kjøler, ideel for lydløs low/medium performance) GPU: Thermalright HR-03 GT m/ 120mm Nexus 1000rpm Thermaltake DuOrb Vifter som blåser på heatsinks, inntak med filter, annet som gir litt mer luftmotstand enn vanlig: Nexus 1000RPM Scythe Slipstream MIST 120mm vifter Vifter uten særlig motstand, utblåsing av kabinett: Noctua NF-S12 800RPM MIST 120mm vifter Scythe Slipstream PSU: OCZ Real Silent MIST Rev3 500/600 Alle Corsair PSU Husk: En god push-pull konfigurasjon med mye luft inn foran og ut bak fungerer best! En PC med luft inn og ut alle veier blir det bare rot av Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 jeg har ei maskin som scorer 16400 i 3dmark 2006 som er tilnermet lydløs. største lydkiled er 14cm mist vifte på 720 rpm Lenke til kommentar
Reshey Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 (endret) Kan et kabinett ta unna 190 W? i såfall burde denne løsninga være mulig uten bruk av vifter i det hele tatt : PowerColor HD 3870 512MB SCS3 silence edition CPU Intel Core 2 Duo E8400 MASSIV CPU Kjøler passiv (Med eventul undercloking, hvordan fungere underklocking, blir det nødvendig?) Intel X38 Express basert hovudkort 2 GB DRR2 RAM Seagate Barracuda 7200.9 200GB SATA hard drive mCubed HFX Mini External PSU 280W EF28 I følge : http://www.bit-tech.net/hardware/2007/11/3...deon_hd_3870/17 Bruker en tilsvarende spec 185 W under load. Endret 17. april 2008 av Reshey Lenke til kommentar
SuperRipper Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Slik jeg ser det er harddisker det største problemet for støy. Jeg kjører med en Q6600 @ 3,2GHz kjølt med scythe ninja og en 120mm silentX 14dB@5V. kabinettet er med 1*120mm SilentX 14dB @5V, begge er regulert med potmeter. PSU er en NorthQ500W med en 140mm vifte som er spesifisert til mellom 12dB og 19dB. Jeg har enda til gode å høre denne på load. Jeg har også hatt 8 harddisker i o-ringoppsett(med SilentX-vifte foran), kjører nå kun 4 harddisker uten vifte. oppsett på viftene er luft inn bak, gjennom scythen og videre fremover til harddisker. Dette e min stuePC/HTPC/SpillPC og jeg er veldig fornøyd med støynivået. Lenke til kommentar
gammalost Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 (endret) Mitt forslag: INTEL MINI-ITX SIS662 + CELERON #220 BOX (BOXD201GLY2) http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p...55;c:36123;r:pg Lydløs PSU feks: shg Computers SCP400FL - FLPower - PSU 400Watt (http://shg.no) Et hvilket som helst kabinett (sjekk at kortet passer), 1 gig ram(max) Til HD vil jeg foreslå en SATA 2.5", eller om du vil ha den 100% stille; en SSD disk. Voila, en maskin til en rimelig penge som er mer enn god nok til surfing, mail ol, og er stille som en mus. Endret 17. april 2008 av gammalost Lenke til kommentar
Hestvik Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 (endret) Blir helt feil å ordne en tråd på dette, ingen vet jo hvor de skal begynne her! Feil blir vel ikke rette betengnelsen, men for brukere som ikke har god nok kunnskap blir dette lest igjennom og de sitter tilbake mer frustrert enn når de begynte. De skulle satt sammen ett panel med 4-5 pc guruer, som har testet dette. Her burde man lage en reportasje der de setter sammen 3 PC-er, der lyd, pris og kvalitet står i fokus. Slik blir det mer oversiktelig for den gjennomsnittlige databruker, som meg selv. Endret 17. april 2008 av canavasman Lenke til kommentar
Alte-to Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Sikkler litt etter det Antec P182-Chassiet... men, det blir for trangt mellom HDD og HK/Skjermkort. jeg har nesten samme oppsett som denne fyren sitt tower: faktisk den beste løsningen jeg har sett på lenge (IMO) er sikkert 10cm mellom HK og HDD rack... finnes det kabinetter med god avstand mellom HK og HDD i SilentPC-klassen?? må jo ha plass til 6HDD og 2-3skjermkort... Lenke til kommentar
myhken Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Jeg har brukt mye tid/penger på å få stue pcen min nokså lydløs. Men harddisk støy har jeg uansett, siden jeg har 7 disker i pcen. Kunne nok valgt enda mer stillegående disker, men siden jeg har ett stort diskbehov, har jeg ikke alltid kunnet velge mellom de mest stillegående diskene på markedet. Her er mitt oppsett: # Intel Dual Core E2160 @ 1.8 Ghz S775 # Asus P5B-Plus Vista Edition, P965, S775 hovedkort # 4 GB PC-4200 DDR2 RAM (4×1024MB) # APLUS Case Qubic kabinett # Seasonic S12 Strømforsyning 430W # Gainward GeForce 7300LE 256MB DDR2 skjermkort (uten vifte) # Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet CPU Kjøler (kjører på minimum hastighet) # PAPST Vifte 120×120x25mm (16,5db) (kjøler diskene) # NEC DVD-brenner ND-3550 # 2 x Samsung SpinPoint T166 500 GB disker = 1 TB # 3 x Seagate Barracuda 500 GB SATA2 disk = 1.5 TB # 2 x Western Digital 750 GB disker = 1.5 TB # Hauppauge WinTV PVR500 PCI Dual TV tuner Hadde jeg kun brukt Samsung sine disker, så hadde det vært minimalt med brå fra pcen.... Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Har ikke byggd siste PC-en min selv, men fikk kjøpt en HP Pavilion Elite m9161 gjennom jobben, sånn hjemmepc avtale, kan ikke høre den, er kun når harddisken spinner opp. Lenke til kommentar
brsseb Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 (endret) Jeg har et Nexus Breeze-kabinett med mye lydisolering i. I systemet nå er det kun to aktive vifter, en massiv 140mm-vifte i TT 750W PSU-en min (som er ganske stille av seg), samt en 120mm vifte i bunnen av kabinettet. Bruker Zalman reserator 1 (ekstern, vifteløs vannkjølingssystem) med vannblokk på PSU og GPU. Vanskelig å få det stillere enn det når det samtidig skal være godt med kraft i maskinen. Se specs i sign. Edit: Men er du ute etter en MUSESTILLE LITEN PC som kan stå på 24/7 uten å sjenere noen, kan jeg på det sterkeste anbefale en Mac Mini. Ikke billig, og kan ikke spilles på, men den er stille som graven, tar latterlig liten plass og du kan velge om du vil ha OSX, Windows eller Linux på den. Den kjører alt . Endret 17. april 2008 av brsseb Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Er plass til 6 HDD og standard ATX-lengde på skjermkort (type 8800GT feks) i P182. Lengre enn det så kan det være du sliter. Det er god plass i det, men vanskelig å bygge Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 17. april 2008 Forfatter Del Skrevet 17. april 2008 (endret) De skulle satt sammen ett panel med 4-5 pc guruer, som har testet dette. Her burde man lage en reportasje der de setter sammen 3 PC-er, der lyd, pris og kvalitet står i fokus. Egentlig enig der, da det er mange som ikke sitter med tunge program eller har de siste tunge spillene som krever power. Savner en test der støy får pri 1, ytelse, kvalitet og pris En maskin med power, men ikke det som hovedmål altså. Men for å ta denne tråden canavasman, selv om jeg også blir forvirret (med 0 peiling så blir man lett det når det blir mange forslag) Setter utrolig stor pris på alle svar her. Det er også litt spesielt, fordi støysvak er for mye støy for denne personen som skal ha den. Den personen hører/føler lyden når vi andre ikke hører noenting.... så ja, dette er litt spesielt ^^ Endret 17. april 2008 av kandasa Lenke til kommentar
Trøtt Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Hei, har ikke lest alt her, men hvorfor ikke bærbar? Er jo mange som støyer særdeles lite (og sef noen som bråker mye) ... Har selv en MacBook (med Windows) som er stille. Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Er ganske opptatt av støy selv, og har etter hvert kommet frem til en løsning som fungerer for meg uten at det koster alt for mye. Jeg er ingen stor fan av helt vifteløse løsninger f.eks. uten vifte i PSU el. på CPU fordi jeg synes at temperaturen generelt blir fort for høy. I tillegg har jeg dårlig erfaring når det kommer til stabilitet på vifteløse PSU-er, i hvert fall de fra Antec. Har man maskinen i et typisk oppholdsrom synes jeg det er greit å ha litt å gå på, spesielt om sommeren - Vært veldig fornøyd med Antec Solo kabinettene jeg har kjøpt i det siste. Her er det mulig å ha inntil 3 stk. disker i strikkoppheng. Jeg unngår også kabinetter som er laget helt i aluminium, synes det blir for mye vibrasjoner og lettere å få ulyder. En dårlig kabinettdør i plastikk kan også være en kilde til irritasjon. - Kjøper stort sett en PSU av god kvalitet, ender gjerne opp med Seasonic S12. Jeg har skjønt at Corsair også selger disse under eget merkenavn, litt modifisert og billigere. - Stor prosessorkjøler med plass til 12cm vifte. Her er det en del å velge mellom, blitt stort sett en Thermalright XP-120, men vet ikke om denne selges lenger. Den er flat og ikke spesielt tung, men kjøler bra. - Hovedkort med heatpipe, uten vifter. - Prøver å ha maks. 2 - 3 vifter, 12cm f.eks. Nexus Real Silent. Er egentlig en annen vifte i forkledning (Yate Loon av noe slag), men har god erfaring med disse. Ev. en Pabst 4412FGL i bakkant, men med en billig motstand fra Zalman for å regulere hastigheten. Den Pabst-vifta skalerer bra når det kommer til støy vs. hastighet. - Greit nok skjermkort uten vifte på. Her må man ofte kompromisse litt med tanke på hastighet (hvis man ikke skal punge ut alt for mye) Man merker i hvert fall fort at straks det er orden på prosessorkjøling og har stillegående PSU, så blir vibrasjonene fra disker mer fremtredende. Spesielt uten strikkoppheng. Det hjelper lite med "gummiknotter" i mellom disk og diskbur. Det er forskjell mellom diskserier også, så her må man bare enten prøve seg frem eller lese litt om andres erfaring. I det siste har jeg vært fornøyd med T166-serien fra Samsung, men før brukte jeg Barracuda IV og V fra Seagate. Er også en fordel at diskene ikke blir alt for varme. Mitt inntrykk er at det med vibrasjoner og varme er bare blitt bedre og bedre og det er mindre forskjeller nå enn før. Ellers er som nevnt Silentpcreview et utmerket sted å lese om stille hardware. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9 Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Er du følsom for høyfrekvente lyder så kjøp ikke Core 2 Duo. Personlig klarer jeg ikke være i et stillerom med en C2D. Kjøp en billig 45nm prosessor, da de ikke lager så mye varme. CPU kjøler, da er thermelrock helt fenomental uten vifter. Seagate har ganske stillgående disker. Om du bruker vibrasjonsfester og har godt lydisolert kabinett hører du ikke noe fra de. MIST har stillegående, rimelige og gode strømforsyninger. Kabinettet jeg anbefaler er Lian Li PC6070ASCANDV2. Det er rimelig godt støydempet, har føtter som isolerer mot vibrasjoner/lyd til underlaget (Ja lyd reiser ikke bare gjennom luften). Og vilken 45nm-prosessor skulle han kjøpe som ikke var Core 2 da? Lenke til kommentar
Solow Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Sjekk om muligheten til å dra en kabel til monitor er tilstede, da kan maskinen være i ett annet rom. Mus og tastatur over blåtann ev lang usb-kabel. Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 http://zalman.com/ENG/product/Product_Read.asp?idx=116 Ikke akkurat "tilnærmet" Lenke til kommentar
jansh Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 (endret) Sikkler litt etter det Antec P182-Chassiet... men, det blir for trangt mellom HDD og HK/Skjermkort. jeg har nesten samme oppsett som denne fyren sitt faktisk den beste løsningen jeg har sett på lenge (IMO) er sikkert 10cm mellom HK og HDD rack... finnes det kabinetter med god avstand mellom HK og HDD i SilentPC-klassen?? må jo ha plass til 6HDD og 2-3skjermkort... Hei, på Antec P182-kabinettet så kan du helt enkelt plassere opptil 4 HDD i eget, adskilt rom nederst i kabinettet (der sitter kun HDD + PSU). Fordelen er at det da ikke avgir varme til "hovedrommet" der GPU, CPU og HK + andre komponenter sitter. I tillegg er kabinettet genialt på støy sånn ellers. Les silentpcreview.com for mer info (som andre også har nevnt her). Så da blir det ikke så stort problem med et par disker ved GPU. Har forøvrig selv to oppsett med Antec-kabinetter. En "server" med multimedia-filer på, den går på en nedklokket AMD-prosesser med Scythe Ninja passiv CPU-kjøler, med 2 disker i RAID (i det nederste rommet sammen med en stillegående PSU) + 2,5" disk med systemet på (plassert i øverste rommet, men avgir jo minimalt med varme). Dette oppsettet sitter i et Antec P180-kabinett, og med viftestyring og Nexus-vifter er dette tilnærmet lydløst inntil en halv meter fra. Det andre oppsettet står i et Antec P182 kabinett, og består blant annet av et Nvidia 8800Ultra kort, en Core2Duo E6850@3,6GHz på Noctua-kjøler (Uh12f), Raptor 150GB disk + en annen disk, 620w PSU, m.m. Dette styres også av en viftekontroller (Sunbeam) - og har et meget hyggelig støynivå selv på høy last. Endret 17. april 2008 av jansh Lenke til kommentar
raid2 Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 (endret) http://zalman.com/ENG/product/Product_Read.asp?idx=116 Ikke akkurat "tilnærmet" Skulle til å foreslå det kabinettet selv Mener å huske at microplex hadde et sånt inne til rundt 15000... edit: leif Endret 17. april 2008 av raid2 Lenke til kommentar
Etern1tyy Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 du må nok gå for 100% vannkjøling i grunn, utenom et H2C kjøling da... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå