Gå til innhold

Tilnærmet lydløs stasjonær maskin?

Anbefalte innlegg

Hardware er ikke min greie, så jeg spør ekspertene her ^^

Leter etter en stasjonær maskin som er tilnærmet lydløs. (så lav lyd som mulig)

Personen(e) som skal ha den plages av overfølsomhet for lyder (spesielt konstante durende lyder).

Noen forslag?

ps: de surfer og leser mail og litt til, så den trenger ikke å være den kraftigste på noen måte.

Endret av kandasa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mange lydløse løsninger ute, men du må nok beregne å bygge maskinen selv.

Siden den ikke trenger å være så kraftig, kan du fint unngå å bruke noen vifter som helst.

Stille og stabilt hk:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=335661

stille kabinett (finnes sikkert bedre):

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=311800

Lydløst skjermkort:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=345335

Lydløs strømforsyning:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=312717

Okei cpu som du kan kjøre en vifteløs kjøler på:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=338081

Greit kjøler, som du kan droppe å bruke vifta på:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=320978

De fleste harddisker bråker lite, du kan jo sjekke litt rundt selv.

Du må nok la den ene viften i kabinettet gå, men den kan gå veldig sakte. Tror ikke du kommer til å slite med varme. Jeg kjører boxed kjøler på den cpuen uten vifte noen ganger og ligger på rundt 60 grader i temp.

Håper dette hjalp deg litt? :)

Lenke til kommentar

Jeg har en stasjonær pc med kun to vifter.

Kabinettet er et Antec P182.

PSU er Antec Phantom 500W (Fanless)

CPU er AMD BE2300 (2x1,9GHz) 45W, passivt kjølt med en Schyte Ninja kjøler. Det finnes nå kraftigere CPU'er enn dette på 45W, BE2400 f.eks.

Jeg har et passivt kjølt ATI HD 2600 skjermkort med radiator på utsiden av kabinettet, men her finnes det mye å velge i. Kjøleren jeg satt på mitt skjermkort heter Schooner.

Jeg har 2 mist vifter, med viftestyring som sørger for ventilasjon igjennom kabinettet.

000_0084.jpg

000_0088.jpg

Holder til normal bruk. Den mest påtrengende lyden kommer fra harddiskene, for å evt få bukt med det, bør du kanskje se på en SSD disk for operativsystem og NAS lagring i en bod eller et skap..

Lenke til kommentar

Dette lurer eg også på.

Kan en bygge pc uten vifter i det hele?

Om eg skulle bygget i dag skulle eg ønsket å fått med disse delene :

Intel E8400 CPU

AIT 3870

Ellers dersom det ikke er mulig, ville det vært mulig med et Socket P basert system med

intel core duo for bærbare?

Hvor laft total effekt må systemet ha for at en skal kunne kjøre uten vifter i det hele?

Til vifte løst system, er det best med intern eller ekstern strømforsyning?

Hadde vært fint om HW.no hadde egen anbefalings pc for oss som ønsker lydløs pc

Lenke til kommentar
Det er mange lydløse løsninger ute, men du må nok beregne å bygge maskinen selv.

Siden den ikke trenger å være så kraftig, kan du fint unngå å bruke noen vifter som helst.

Håper dette hjalp deg litt? :)

Takker for innspillet.

Jeg må sjekke datakjeden på disse tror jeg, da jeg skyr unna komplett etter at jeg ventet over 1 mnd når jeg bestilte maskin der. Var feil på den og over 1 mnd før jeg fikk den tilbake igjen.... med samme feil. Har ennå ikke sendt den tilbake, men må vel gjøre det snart. Etter dette, så kjøper jeg bare fra firma som har butikk i Trondheim, slik at jeg personlig kan møte opp ^^

Kanskje datakjeden er behjelpelig til å sette opp et par forslag utifra ønsker og så poste specc her slik at dere som kan HW kan lede meg på riktig vei hvis noen komponenter ikke er så bra? (jeg vet ikke om de gjør slikt for kundene dog)

Endret av kandasa
Lenke til kommentar
Dette lurer eg også på.

Kan en bygge pc uten vifter i det hele?

Om eg skulle bygget i dag skulle eg ønsket å fått med disse delene :

Intel E8400 CPU

AIT 3870

Ellers dersom det ikke er mulig, ville det vært mulig med et Socket P basert system med

intel core duo for bærbare?

Hvor laft total effekt må systemet ha for at en skal kunne kjøre uten vifter i det hele?

Til vifte løst system, er det best med intern eller ekstern strømforsyning?

Hadde vært fint om HW.no hadde egen anbefalings pc for oss som ønsker lydløs pc

Selv om de forskjellige komponentene blir levert med passiv kjølig, vil de fremdeles avgi varme. All denne varmen trenger å flyttes UT av kabinettet. Hvis dette skal gjøres UTEN bruk av vifter, må du bruke vannkjøling.

Lenke til kommentar
Selv om de forskjellige komponentene blir levert med passiv kjølig, vil de fremdeles avgi varme. All denne varmen trenger å flyttes UT av kabinettet. Hvis dette skal gjøres UTEN bruk av vifter, må du bruke vannkjøling.

Ikke helt rett. Min 1 år gamle server er helt vifteløs:

AMD ATHLON 64 3800+ AM2 2.4GHZ 512KB 65NM 45W 2GHZ FSB PIB (ADH3800DEBOX)

ASUS M2N-E SLI AM2 NVNF500 ATX SND+GLN+U2 FSB2000 SATAR IN (90-MIB0KA-G0EAYGZ)

CORSAIR 1GB DDR2 667MHZ 2X64MBX64 NONECC 240DIMM UNBUFF CL (VS1GBKIT667D2)

Fortron Source (FSP) Fortron/Source Strømforsyning Zen 300W, (FSP300-60GNF)

SAPPHIRE Radeon 7000 64MB PCI DVI TV-Out Retail (11003-06-20R)

SAMSUNG Harddisk 160.0GB SATA 5400RPM 2.5" 12mS Silent Seek (HM160JI)

ULTRA120AM2BTKIT Thermalright CPU-kjøler u/vifte

Det eneste som avgir en anelse støy er harddisken. Men jeg har den i

en gammel 5 1/4" støydempende boks for 3.5" disker.

Nå skal det sies at den står i ett bZerk kabinett (Acryl/Transparent), men stod i ett standardkabinett før med åpen sidedør (kun pga. cpu-kjøleren som var for høy for kabinettdøren :-)

Vil ikke anbefale dette for hvermansen, men så lenge du vet hva du holder på med så er det mulig å bygge greie PC-er uten vifter og vannkjøling med dagens teknologi.

Lenke til kommentar

Mitt råd er : kjøp en rimelig HP tynnklient med XP embedded f.eks en t5720 (rimelig sak). Kjør så RDP mot hvilken som helst maskin i huset som plasseres på et sted der støyen ikke sjenerer. Da får man et TOTALT lydløst system. Bortsett fra selvfølgelig ved printing, men her kan man også finne relativt stillegående enheter. Eller selvfølgelig beholde printeren koplet til "serveren"

Lenke til kommentar
SAMSUNG Harddisk 160.0GB SATA 5400RPM 2.5" 12mS Silent Seek (HM160JI)

5400RPM på en server? ^^

Nå skal det sies at den står i ett bZerk kabinett (Acryl/Transparent), men stod i ett standardkabinett før med åpen sidedør (kun pga. cpu-kjøleren som var for høy for kabinettdøren

Kan Antec Performance One P182 passe til den, da jeg ser dette er anbefalt med tanke på støy?

Er dette en maskin som kan brukes til normalt bruk (som jeg nevnte) uten at man merker at det er tregt eller andre negative ting? Hva ligger prisen på sånn ca?

Lenke til kommentar
5400RPM på en server? ^^

Bygd for "null støy" og fungerer knirkefritt. Kjører selvfølgelig Linux og har ikke behov for hverken rask oppstart (Den står på 24/7) eller lynkjapp "serving"

Dette er os disk'en. Alle data ligger på NAS.

Er dette en maskin som kan brukes til normalt bruk (som jeg nevnte) uten at man merker at det er tregt eller andre negative ting? Hva ligger prisen på sånn ca?

Betalte i underkant av 5000 for ett år siden. Og den dyreste komponenten var CPU kjøleren. (Dette er ikke inkludert kabinett vel og merke)

Den kan fint brukes til mail, surfing og openoffice. Jeg bruker den som privat mail/ftp/http/ssh-server (++).

Temperaturmessig (CPU/MB) ligger den på rundt (45/36) grader Idle og (75/37) grader ved 100% load i ett par timer (Folding@home)

Endret av Illus
Lenke til kommentar

Heisan, kona fikk en seg en Apple iMac 24" for litt siden, det er en relativt kraftig maskin med 2.8Ghz Dual Core, 2GB ram, ATI HD2600 256MB skjermkort, 500GB disk og WiFi. Denne maskinen forbauser meg men sin totale stillhet, og er en fornøyelse å jobbe på. På Apple sine maskiner så kan man nå installere XP og Vista via noe som heter BootCamp, dette er IKKE noe hack, men noe som Apple selv leverer.

iMac: http://www.apple.com/no/imac/

Alle andre maskiner (windows) i huset er nå satt opp med "powersave", slik at de går i standby når de ikke brukes. Blir selv fort sliten i hodet av støy, så dette har vært en liten åpenbaring for oss. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Istedet for en dæveldyr SSD kan han jo kjøpe en f.eks 8GB minnepenn som er ikke så alt for dyr, og ha et HK som støtter instal og boot fra dette. Det er jo også ypperlig sikring, da det er bare å ta ut minnepenna så kan ingen starte pcen. (Off-topic: Eller ha en bootloader der, så sliter folk med dævelskap på lan :p)

Lenke til kommentar

Er du følsom for høyfrekvente lyder så kjøp ikke Core 2 Duo. Personlig klarer jeg ikke være i et stillerom med en C2D. Kjøp en billig 45nm prosessor, da de ikke lager så mye varme. CPU kjøler, da er thermelrock helt fenomental uten vifter. Seagate har ganske stillgående disker. Om du bruker vibrasjonsfester og har godt lydisolert kabinett hører du ikke noe fra de. MIST har stillegående, rimelige og gode strømforsyninger. Kabinettet jeg anbefaler er Lian Li PC6070ASCANDV2. Det er rimelig godt støydempet, har føtter som isolerer mot vibrasjoner/lyd til underlaget (Ja lyd reiser ikke bare gjennom luften).

Lenke til kommentar
SilentPCReview er plassen du bør gjøre research på! Har selg blitt mer obs på støy det siste året, og har stort sett brukt denne siden som kilde til den viten jeg har trengt. Tror Antec's P182 er det beste valget du kan gjøre, og Scythe Ninja på CPU'en. Har selv nettopp skaffet meg dette kabinettet og er SVÆRT fornøyd. Fikk mye av inspirasjonen fra artikkelen Superquiet Superclocked DIY Core 2 Duo System, men du trenger selvsagt ikke gjøre alt så innviklet som skribenten har valgt å gjøre! Skal komme tilbake til denne tråden ved senere anledning og forklare mer av det jeg har gjort.
Lenke til kommentar

Man får da SFF pc'r

Silent Fan FREE.!

Hva slags specs man får da

Amd X2 på 25 watt eller tilsvarende fra intel jeg anbefaler amd sia pga 780G

780G med UVD funker til HL2 hd dvd BD etc.

Da ligger man på strømforbruk på 30 watt idle ca og 70 load, 45 W cpu.

Da kan man ha vifteløs psu.

Dedikert skjermkort uten noen vifter anbefaler jeg ikke

Amd X2 4850 =45 watt! (unreleased.

Amd Phenom 9100E = 65 watt 1.8 Ghz Quadcore.

Amd 780G/790X de bruker lite strøm!

3870 ultimate!

Antec sonata 3

Antec sonata 3 har anti viberasjon til disker og, medfølger rolig psu.

Eller bare gå for via sitt alternativ sub 5 Watt CPU.

Men beskriv ossen PC-en din skal bli, mye minne, rask cpu, mange cores, bra skjermkort etc. 3870 Okey, finnes passivt.

Svar til folk, drit i kjøp 45 NM pga lager mindre varme, mener ikke at 45 NM er dårlig, de lager liiiike mye varme ;) jobber bare raskere og har mer cache.

Kjøp ett HK med GOD VRM! de lager en ekkel lyd, jeg veit alt om det, OCZ strømforsyner på 850 watt i systemet mitt lager sykt fæle lyder, bytta til pc power & cooling, voila borte!

neste, skjermkortet og hovedkort lager fortsatt.(høyfrekvent lyd)

Endret av iLoVecF
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...