Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Krever erstatning for bassforsterker...

13375k1133z

Anbefalte innlegg

Det har seg slik at for ett par måneder siden var jeg på bandøving, vi lånte alt av bass/gitar/tromme utstyr som var til å låne der som vi hadde lokale ( kirken )

På denne bandøvingen for 2 måneder siden, var jeg uheldig å skrudde volumet på bassen litt for høyt opp, noe som fikk forsterkeren til å... Ja ikke fungere mer. Vokalisten i bandet sa at jeg kunne bare drite oppi det, siden bassen hadde i det siste vært i dårlig stand, og de hadde hatt noen lignes problemer før.

I dag til min store forskrekkelse, blir jeg ringt opp av en sur bandvokalist om at tensingen i kirken var forbanna pga den ikke fungerte lengre, og at jeg måtte kjøpe ny, eller betale reprasjon og jeg ville få regning i posten.

Jeg reagerte selvfølgelig med WTF?

Har de på noen måte rett til å KREVE at jeg skal kjøpe ny forsterker/reparere når det; 1. Har gått 2 måneder siden det skjedde, 2. I teorien kan egentlig hvem som helst i den tiden frmbringt skaden etter meg som har resultert til konstant defekt forsterker?

Forsterkeren det er snakk om er også av eldre modell, tipper på rundt 10 år gammel.

Til opplysning er det noen uker siden jeg sluttet i bandet.

Jeg har ikke skrevet under på noen kontrakt, jeg vet heller ikke atbandet har gjort det.

KAn de bare sende regning til meg, eventuelt med reprasjonskostnadene eller for en ny forsterker, uten at vi har inngådd en avtale? Jeg kunne sikkert reparert den selv med kunnskapen min innenfor området...

Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man trenger ikke underskrive kontrakt for å være erstatningsansvarlig.

Kort sagt er man ansvarlig for den skade eller det økonomiske tap som man forårsaker ved uaktsom fremferd. Hvis man har gjort noe man kan klandres for, og dette har ført til skade, er man ansvarlig.

Det er nok på det rene at det foreligger økonomisk tap, men det vil begrense seg til reparasjonsutgiftene hvis det er billigere enn å kjøpe ny forsterker. Skadelidte har nemlig plikt til i rimelig utstrekning å begrense tapet. Jeg vil anta at denne plikten innebærer at du kan kreve å reparere forsterkeren hvis du har de rette forutsetningene for å gjøre så.

Du er inne på at andre kan ha skadet forsterkeren. Hvis dette er tilfelle, er det ikke du som har forårsaket skaden, og du vil følgelig ikke stå ansvarlig.

Så kan det til slutt spørres om du var uaktsom da du skrudde opp volumet. Det er ikke godt å si. Det er vel almenkunnskap, især blant musikere, at en forsterker kan ødelegges ved overbelastning? Men hvis forsterkeren var skral fra før av, kan det være at det skulle mindre til - og at du derfor ikke er å klandre.

Lenke til kommentar

Takker for svar!

Om kirken no har sendt forsterkeren inn til reperasjon og jeg får en regning i posten hva skal jeg gjøre da? De har ikke inngått noen som helst avtale med meg, det eneste jeg fikk høre var at jeg ville få regning i posten.

Det er 2 måneder siden dette skjedde ca, burde ikke de ansvarlige oppdaget dette før no? Jeg føler litt at jeg blir gjort om til svarteper å utnytter sjangsen til å legge skylden på noen andre, for i teori og praksis kan det være noen andre som har utført denne ugjerningen. Forsterkeren var også som du nevnte jeg hadde sagt, i dårlig forfatning når dette skjedde. Det var ingenting som tydet på at forsterkeren skulle ta kvelden når den nettop gjorde det, det var ingen forvarsel. ( vokalisten i bandet sa at dette hadde skjedd før så det var ingenting jeg skulle beskymre meg over)

Lenke til kommentar

Det er jo Lov om skadeerstatning som blir gjeldende her.

§ 4-1. (erstatningsutmålingen)

Erstatning for tingskade og annen formuesskade skal dekke den skadelidtes økonomiske tap.

Mulig det også er noen forskrifter til denne, som er litt mer utdypende, men hele poenget er om dette er gjort grovt uaktsomt.

Men det er som frevild sier, så langt jeg vet, slik at kostnaden skal begrenses for den som skal erstatte. Altså at billigste løsning for å få tingen i stand igjen som skal velges. Jeg vil tro reparasjon, slik de har gjort, er den beste løsningen da en ny forsterker antageligvis vil koste en god del mer.

Så langt jeg kan se, så er det bare å ta ansvar for egne handlinger. Evt. komme til en enighet om delbetaling, dersom du ikke klarer å betale ned hele kravet i en betaling.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe krav om grov uaktomhet for at kirken kan kreve erstatning. Det er nok at skadevolder har utvist simpel uaktsomhet.

Jeg antar du er mindreårig (nicket 13375k1133z) og det er da skadeserstatningsloven § 1-1 som er hjemmel for et erstatningskrav. Det er imidlertid ikke store forskjeller i vurderingen av en voksen, men det skal normalt noe mer til for at et barn er erstatningsansvarlig enn en voksen.

§ 1-1. (barns ansvar.)

Barn og ungdom under 18 år plikter å erstatte skade som de volder forsettlig eller uaktsomt, for så vidt det finnes rimelig under hensyn til alder, utvikling, utvist adferd, økonomisk evne og forholdene ellers.

Det er vanskelig å vurdere graden av aktsomhet utfra det du skriver, men det er fullt mulig å argumentere for at dette var et hendelig uhell, noe som ikke er godt nok for å hevde at du er erstatningsansvarlig.

Det er også et poeng her at det er noe usikkert om det faktisk er du som skadet bassforsterkeren. Bassisten sa jo at de hadde hatt lignende problemer før, og det at de ikke har oppdaget noe på to måneder tilsier jo ikke at det var det du gjorde som var årsaken til at forsterkeren ikke virker lenger. Her kan du hevde at det er slitasje over tid som er årsaken til at det er nødvendig med reparasjon og ikke det isolerte tilfellet der du var uheldig.

Det var min kjappe vurdering av det rettslige i denne saken.

Det jeg foreslår at du gjør er å ta det helt med ro og først gjøre noe om du faktisk får et krav. Jeg tror ikke du kommer til å få det. Viss du får et slikt krav kan du undersøke om det overstiger egenandelen på ansvarsforsikringen som er tilknyttet innboforsikringen. Dine foreldres innboforsikring (Jeg antar fremdeles at du bor hos dine foreldre) gjelder også for deg. Om kravet overstiger dette kan du bare henvise kirken til forsikringsselskapet. Da må forsikringsselskapet måtte ta seg av hele saken for deg, og du får dermed gratis rettshjelp.

Endret av FreeCell
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Var "mindreårig" når dette skjedde ja, men no er jeg iallefall fylt 18. Uansett har ikke mottat noen ark hvor de krever erstatning, har heller ikke hørt noe mer om saken, siden jeg konstruerte denne posten. Uansett takk for all hjelp jeg har fått, har lært en del gjennom denne posten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...