Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Netopia Router og uPnP...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Administrator/User Action Required

To enable voice and video communications with Windows Messenger through a non–UPnP firewall, configure the firewall to allow incoming traffic on UDP ports 5004 – 65535.

For other purposes, enable the following ports:

File Transfer: 6891 (to allow 10 simultaneous file transfers open ports 6891 through 6900)

Application and Whiteboard Sharing: 1503

Remote Assistance: 3389

Tenkte jeg skulle åpne firewallen så ihvertfall Messenger funker på en maskin, men dette er jo latterlig... Åpne port 5004 til 65535... Blottlegge hele nettverket for et lite fuckings program?!? Er det ikke det ene så er det det andre. Dritt.

Lenke til kommentar

Sjekket litt dokumentasjon på firmware 5.3.7 til Netopia 4542 og der er det støtte for SNMP (Simple Network Management Protocol) som UPnP er bygget på... Betyr det at hvis jeg oppgraderer til firmware 5.3.7 at f.eks. Messenger vil funke? Altså med voice/video, file transfer, application sharing, game hosting, osv...?

Er det noen som har prøvd dette?

Obi

Lenke til kommentar

Ja, her er jeg igjen og svarer meg selv... Merkelig hvordan man finner ut ting rett etter man poster.

Uansett, utifra dokumentasjonen til firmware 5.3.7 så er det innebygget støtte for Windows Messenger (Application Layer Gateway)

Ingen konfigurering nødvendig og den støtter at alle maskinene i nettverket kjører Messenger, greit nok.

Det jeg lurer på er om det i det hele tatt er noen som har oppgradert firmwaren og om NGT i det hele tatt gir deg lov? Blir alle data slettet slik at man må konfigurere routeren fra bånn?

Lenke til kommentar

NGT gir deg både annledning og lov, selv fant jeg oppdatering til netopia routeren på NGT sine sider... Var relativt enkelt, om det er den nyeste firmwaren skal jeg ikke si noe om. Da denne oppdateringen var for og muligjør konfigurasjon fra ngt sin side...

Lenke til kommentar
NGT gir deg både annledning og lov, selv fant jeg oppdatering til netopia routeren på NGT sine sider... Var relativt enkelt, om det er den nyeste firmwaren skal jeg ikke si noe om. Da denne oppdateringen var for og muligjør konfigurasjon fra ngt sin side...

OK, ja regner med at selve oppgraderingen er enkel, men kødder den med konfig'en? Må man rekonfigurere routeren fra scratch? Den siste firmwaren er 5.3.7. Funker MSN osv hos deg?

Lenke til kommentar

OK, testet det jeg også, og det funka fint det, bortsett fra at det er firmware 5.3.5... Tror det er først med den siste firmwaren 5.3.7 at der er støtte for MSN ALG... Får ikke testa nå uansett, siden jeg er den eneste i hele verden som er våken nå...

PS. Denne oppgraderingen rotet ihvertfall ikke til min konfigurasjon. Alt er som det var, altså endringer jeg har gjort i IP filteret og NAT...

Lenke til kommentar

Ja, som sagt så fikk jeg bare oppgradert til 5.3.5 fra NGT sine sider. Siste versjon er 5.3.7... Uansett, det viktigste for meg var å få MSN til å funke ordentlig og det gjør det nå. Filsending, audio/video, osv... Gidder derfor ikke å stresse mer med videre oppgradering av firmware. Jeg er i mål!

:smile: :smile: :smile:

PS. NGT har innført restriksjoner på oppgradering av firmware... Etter man oppgraderer til firmware 5.3.5 så går det ikke lenger å gjøre det "selv". Man må ha et super user admin u/p...

Lenke til kommentar

Jeg har oppgradert til firmware 5.3.7 og fått problemer med MSN Messenger etter dette, dvs. at Messenger restarter routeren dersom man prøver på filsending eller voice/video/remote ass etc.

Jeg kontakta NGT om problemstillingen, og de sa at de var klar over feilen, som forøvrig var en softwarefeil. De sa ikke i hvilket sotfware, men de jobbet med å lage en fix på det denne måneden.

Jeg har ikke klart å nedgradere routeren til 5.3.5 igjen.

Forøvrig har jeg sendt mail til Netopia, og de kunne bekrefte at deres produkter IKKE støtter UPnP.

Leoss

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...