Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor lang tid tar det før man kan røyke uten og hoste?


RMBB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er forskjellig fra person til person, men for din egen del, aldri begynn! Mange sier at det er usunt, og at man kan få kreft. Dette er selvfølgelig sant, men det er det ingen som bryr seg om. Derimot har jeg en veldig god grunn til å la røyken være. Det er dyrt. Kanskje ikke i starten, når du får bomme (låne/trekke) andres sigaretter, men etterhvert begynner du å røyke mer, og du vil også bli nødt til å betale alt selv.

 

En annen ting er at det slettes ikke er lett å slutte. Jeg husker tre jenter som gikk i klassen min på ungdomsskolen som brukte å feste, drikke og etterhvert røyke. I starten røykte de bare litt, og var skråsikre på at de kunne slutte når som helst. I tiendeklassen var de allerede klar over at de ikke hadde sjangse til å slutte, samtidig som de ikke hadde råd til forbruket de hadde opparbeidet seg. Den fatale konsekvensen ble at de ofte kom på skolen med abstinenser, og karakterene dalte fra ett akseptabelt snitt på 3,8, til 3 blank.

 

Det finnes lurere måter å være rebelsk på enn å begynne å røyke. Begynn et band eller noe lignende :)

Lenke til kommentar

Hadde jeg villet fortelle hvorfor så hadde jeg gjort det i 1. post. men du kan jo få vite at jeg er 21 år.

 

Jeg er fullstendig klar over alt røyking fører med seg og kommer ikke til å byne og røyke etter dette, synes det er drit kvalmt med folk som røyker og skyr det som pesten.

 

Trodde kanskje det var mulig og få et svar her på spørsmålene mine. Men det kan se ut til og bli et problem.

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å svare på det fordi det ikke finnes noe fasitsvar for hver enkelt.

 

Må du ha svar så skal du få svar.

 

Det tar vel ca 60-220 røyk før du ikke hoster noe spesielt mye.

Du merker ikke når du blir avhengig, det er ingen tidsperspektiv eller mengde som er noe fasitsvar på når du vil bli eller er blitt avhengig.

Du vet du er på grensen til å bli avhengig når du sier til deg selv at det ikke er så farlig å røyke.

 

Ta utgangspunkt i at du kan bli avhengig etter en pakke røyk, du.

Endret av Noel Leon
Lenke til kommentar

Menthol er vel "lettest". De er friske i smaken samtidig.

 

Eller la lungene dine lære seg det kjapt og brutalt. Begynn med skikkelige dype magedrag fra røyk én. Host og hark i en uke, og lungene er da allerede svidd og takler inhalasjon godt.

 

Den lille ironien er gjerne at man hoster når man røyker, sånn generelt, men hostingen stopper akkurat i det man trekker inn røyk. Sikker fordi det er noe som dreper alt av slim og liknende nedover i hals og bronkier...

Lenke til kommentar

Litt merkelig spørsmål, men istedetfor å være moralens vokter kan jeg komme med mitt innspill:

 

Kjøp dem mildeste sigarettene du kommer over, ta små trekk og ikke dype magadrag. Du vil nok få 'teken' på det etter noen få sigaretter (ikke røyk dem alle på strak arm, vent litt mellom hver).

 

Alt hva røyk medfører seg og det ene med det andre regner jeg med at trådstarter allerede er klar over og ser ingen grunn til å komme med en preken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...