Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bruktbil; BMW 316i VS VW Passast eller Ford Mondeo stasjonsvogn?

Zirgo

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg en bruktbil for familiebruk.

Kravene er lav km stand (helst ikke over 60 000km), 2-4 år gammel, driftsikker og billig i drift samt at det er en stasjonsvogn, med motor som takler fullastet bil og vinterføre i Nord-Norge. Budsjettet tilsier MAKS 200 000,- totalt.

Har da etter mye om og men kommet frem til at valget står mellom en av følgende stasjonsvogner;

Ford Mondeo (noe som denne: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...amp;WT.svl=Link )

VW Passat (minst 1,8 liter) eller

BMW 316i (noe allá http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...amp;WT.svl=Link eller http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...amp;WT.svl=Link ).

Har dere noen anbefaliger, tips eller råd å komme med? Jeg har ikke noe hastverk, og har forstått det slik at alle disse bilene er gode familiebiler, eller?

Endret av ski001
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

og......hmmmm. ja det va det då. husker ikke hehe

hvis du skulle ha gått for la oss si så nevner du å kjøre fullastet feks..må få lov å si at då er 115 bensinhester noe smått. eg mener at man kan ha litt gledee av bilen. dvs finne deg en 318 eller 320 istedet.. de bruker selvfølgelig litt mer drivstoff, men det er ikkje allverden

Lenke til kommentar

mye skrivefeil på meg idag hehe...mente i posten eg postet isted at hvis du feks skulle velge bmw.....skulle det vær...man finner nok sikkert ikke en 320 til den summen og årstall nei. bare hang meg litt opp i den 316, for den vet jeg er 115 hk og det blir triste greier med familien på tur fullastet over fjellet

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke BMW er verdt prisen - som andre er inne på er det en litt slapp motor. Bilen er vel også en god del mindre enn andre stasjonsvogner i den prisklassen, men jeg vet ikke om dette har noen betydning for deg.

I din situasjon tror jeg kanskje jeg hadde utvidet søkefeltet litt ved å se på biler opp til 100.000 km.

Kanskje ta med Skoda Octavia i vurderinga? Du klarer sikkert å prate inn en 2005 modell med diesel og 4wd til 200.000 blank: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=13030863

Lenke til kommentar

Registrer det at folk mener motoren i 316i er slapp. Men er den slappere enn andre 1.8 liters motorer? Har nemlig kjørt Mazda 626, 1.8 liter med 90hk frem til nå, og den har fungert bra til min bruk. For å sette spørsmålet enda mer på spissen; er 1.8 literen i f.eks. Mondeoen bedre enn den i BMW 316i? Og hva er forskjellen på BMW 316i og 316i Touring, til dere som har peiling?

Har vurdert Oktavian ja, men nok en gang; budsjettet sier MAX en totalpris på 200'. 4x4 er heller ikke et must.

Lenke til kommentar
passat kom seg med alle feilene etter 2001 og ford er ford!!!!! bør helt klart gå for bmw. bme 3-serien har veldig god annenhåndsverdi og

VAG selger nok fortsatt biler med elendig kvalitet. Min aller siste var en 2003 modell som var nesten mer på verksted enn på veien.

Lenke til kommentar

En BMW 316i stasjonsvogn som er fullastet er triste greier.

Denne motoren er skikkelig dau, og orker ikke stort.

BMW ville jeg ikke gått for.

Ville helt klart kjøpt meg en Passat 1,9TDI 105 eller 130 HK'er, hvis du får dette til prisen du skriver.

Er jo ingen racer den Passaten heller så klart, men den er klart morsommere å kjøre samt at den er sterkere enn en trøtt 316.

I tillegg så er jo dieselen litt billigere både i innkjøp og forbruk, men kan jo hende selve prisen på bilen går litt opp da. Men det er jo en vurderingssak.

Du kommer til å angre hvis du kjøper en 316!

BMW er helt klart flotte biler med gode kjøreegenskaper, men det hjelper så lite, når det sitter en 316 under panseret.

Lenke til kommentar

Tolker jeg deg rett, hvis du da mener at 1.8 literen i BMW 316i er slappere enn andre 1.8 litere? Som sagt, hadde Mazda 626 1.8 liter, og den klate seg bra, selv når den var fullastet. Vil jeg ikke kunne forvente det samme med en 316i, eller vil den yte ca likens som alle andre 1.8 litere?

Noen som også kan fortelle meg forskjellen på vanlig 316i og Touring-utgaven? :)

Lenke til kommentar

BMWen er den klart minste bilen nevnt her. Hvis du skal ha en bil som fungerer godt på vinterføre er det også den dårligste. Jeg tror jeg ville gått for Passaten.

Noen som også kan fortelle meg forskjellen på vanlig 316i og Touring-utgaven?

Mener du ytelse? Vet ikke om du er klar over at touring bare betyr stasjonsvogn.

Lenke til kommentar
Ja, så det argumentet er ikke så tungt lenger :) Det spås vel faktisk også at det skal bli enda dyrere å kjøre diesel.

Ser ut til at jeg kanskje blir å gå for denne bilen; http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=13080968

Den er vel grei?

Denne så ikke dum ut nei :)

Altså utfra kriteriene sagt lenger opp her.

Nå vet jeg ikke om du får denne modellen i 130HK'er med TDI, men hvis man gjør det, så ville jeg vertfall vurdert den... men da må du nok fire litt på kravene angående alder/utseende hvis prisen ikke skal vippe over 200.00,-

Men denne motoren virker faktisk mye friskere enn en typisk 1.6/1.8 bensinmotor.

Dette er så klart T(urbo)DI, så er ikke ment som en direkte sammenligning altså... men denne bilen (rent motormessig) er mye triveligere og kjøre enn en BMW 316i.

Det er faktisk ikke så lenge siden jeg kjørte en 2004 mod. 316i og den gikk faktisk endå dårligere en min forrige bil, som var en Golf 2002 1,6 105 HK'er.

Jeg sier ikke at 316i er en dårlig bil. Langt ifra! Men det teller litt det som skal sitte under panseret også synes jeg da.

Kjør opp trollstigen med en fullastet 316i eller en annen bil med tilsvarende motor, så skjønner du hva jeg mener. Man har på følelsen av at man TYYYNER motoren til det ytterste og at man nesten sliter ut girkassa på vei opp.

Den TDI'en du linket til her er MYE morsommere å kjøre, hvis man trenger en bil som skal ha litt krefter igjen i det turtallet man faktisk trenger dem, etter man har fyllt opp bilen med mennesker og bagasje.

Dette er altså IKKE ment som en sammenligneg mellom Bensin/diesel over hodet!

Jeg sier bare at til den prisen trådstarter vil bruke på bil, så mener jeg denne passaten var ett bedre valg enn de andre kandidatene.

Men jeg skal innrømme at jeg er en liten dieselfreak blitt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...