Gå til innhold

16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S DX NIKKOR - Noen erfaringer?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Var ikke misfornøyd med den, men den passer dårlig på D3. Kjempeløft fra 18-70 .

Nå er solgt ja til en her på forumet.

Litt dumt å kjøpe et DX objektiv til en D3. Skjønner godt at du solgte det.

Jeg vurderer å kjøpe et slikt objektiv til bruk med D80. Vurderer også Tamron 17-50/2.8, men heller mest mot dette fordi jeg vil bruke det som reiseobjektiv og da er VR og litt ekstra lengde mer verdifullt enn f/2.8.

Endret av simfan
Lenke til kommentar
Var ikke misfornøyd med den, men den passer dårlig på D3. Kjempeløft fra 18-70 .

Nå er solgt ja til en her på forumet.

Litt dumt å kjøpe et DX objektiv til en D3. Skjønner godt at du solgte det.

Jeg vurderer å kjøpe et slikt objektiv til bruk med D80. Vurderer også Tamron 17-50/2.8, men heller mest mot dette fordi jeg vil bruke det som reiseobjektiv og da er VR og litt ekstra lengde mer verdifullt enn f/2.8.

Og så er det jo Nikon da. Holder seg bedre i pris og bedre byggekvalitet tør jeg påstå.

Lenke til kommentar

Vurderer å gå til innkjøp av en 16-85 VR selv , men avventer flere tester , synes den skal være bedre optisk enn 18-70 , hvis ikke synes jeg 5k blir mye å gi for bare VR.

Mitt ønske er at Nikon kommer med en ny versjon av 17-55 f/2,8 denne gangen med VR og 17-35`ns motlysegenskaper , evt en 17-35 f/2,8 VR selvom jeg synes denne er litt "kort".

Lenke til kommentar

Syns de ser bra ut herfra jeg. Og det uten etterbehandling :)

Sigmaen er bra den. Bruker jo den 80% av tiden nå.

50-150 er noe som passer meg svært bra. Det er den brennvidden jeg skyter mest i, kanskje mest fordi jeg har hund og fordi jeg syns det er lettere å leke seg med kamera da.

Men 17-55 gir noe skarpere bilder spør du meg. Men igjen er jo jeg nesten nybegynner med kamera :)

Lenke til kommentar

Eksponeringen ser bortimot perfekt ut på min skjerm.

Men det er vel ikke noen nyhet at Nikon 17-55 er et bra objektiv. Dette regnes som et proffobjektiv og er i en annen klasse enn 16-85 også prismessig. Selvsagt trenger man ikke VR når man tar bilder ute i solen midt på dagen.

Endret av simfan
Lenke til kommentar

Sigma EX serien har vel høvelig god byggekvalitet? Og autozoomen på min f1.4 EX HSM er da dritkjapp i forhold til kit objektivet zom fulgte med min D40.

Vurderer å anskaffe Sigma f2.8 18-55 EX HSM, men har nå også oppdaget Nikon sitt 16-85 :)

Fungerer dette til macro bilder?

Blir nok også å oppgradere kamerahuset til en D80 snart også.

Lenke til kommentar
Syns de ser bra ut herfra jeg. Og det uten etterbehandling :)
Flere som lurer på hva du kunne fått til dersom du lærte deg litt enkel etterbehandling? :-)

post-7280-1208847218_thumb.jpgpost-7280-1208847226_thumb.jpgpost-7280-1208847235_thumb.jpg

Et av dem som var svakt undereksponert, bildet med trappen var ganske markant undereksponert. Litt shadow/highlights gjorde susen, synes jeg ;-)

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Hadde en date i går som var sheriff på PS. Kanskje hun kan få lov å hjelpe meg etterhvert :) Jeg er ikke akkurat noen racer på å lære meg nye programmer, og jeg har dessverre voksensyndromet - evnen til å lære noe nytt er rimelig elendig :S

Jeg liker liksom å ta bilde og la det være det slik det er. For det er slik jeg husker øyeblikket :) Enkelte syns sikkert jeg er en elendig fotograf med overkill på utstyrssiden. Mulig det :)

Nikon 17-55 er sikkert overkill, og jeg hadde garantert klart meg med en tamron 17-50. Dog må jeg si til mitt forsvar at min nikon er fra statene :)

Uansett. Mine bilder kan gjøres bedre uten tvil. Men jeg må også lære meg å fotografere:

http://farm4.static.flickr.com/3043/243282...05ea89e3b_o.jpg

(min kommende kone)

Lenke til kommentar
Hadde en date i går som var sheriff på PS. Kanskje hun kan få lov å hjelpe meg etterhvert :) Jeg er ikke akkurat noen racer på å lære meg nye programmer, og jeg har dessverre voksensyndromet - evnen til å lære noe nytt er rimelig elendig :S
Får håpe det hjelper. Paint.net med div. plugins (skikkelig USM, Shadow/Highlights, Curves) er et supert utgangspunkt - ellers kan du jo skaffe deg PS Elements - rimelig inngangsport i enkel bildebehandling.

Jeg liker liksom å ta bilde og la det være det slik det er. For det er slik jeg husker øyeblikket :)
Det er jo ikke snakk om å forandre på øyeblikket, men å gjenskape det enda mer presist slik det var. Jeg kan selvfølgelig ikke garantere at mine redigeringer er mer "riktige" enn dine originaler, men de ser i hvert fall i mine øyne bedre ut.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...