Gå til innhold

Trenger spesialbygget strømforsyning

Anbefalte innlegg

Har bygget inn en PS One LCD screen på min C64 og skulle derfor gjerne hatt et strømadapter som kan drive hele maskinen. Forslag til firma eller kanskje brukere på forumet her som kan bygge en for meg for ikke altfor mye penger?

7,5V DC - 1A

9V AC - 1A

5V DC - 1,7A

Trenger den forsåvidt bare i en boks, så kan jeg montere kabler og slikt selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Likestrømsadapterne kan du ihvertfall få kjøpt hos clas olson, sikkert ikke det beste, men de har slike justerbare. Uten galvanisk skille vel og merke.

EDIT: hehe, jeg trur jeg har kjørt meg fast langt ute på jordet...

Endret av Joney
Lenke til kommentar

Hei.

Får du tak i en trafo med 9V/4A AC ut, kan du enkelt lage regulatorer til de 2 andre spenningene.

Da slipper du ihvertfall unna med 1 stor trafo i stedet for flere små.

Kan sikkert bygge noe slikt om det trengs, det vil være trafoen og boksen som vil koste mest penger....

Nettulf

Lenke til kommentar

Jeg har mulighet til å putte de to eksisterende i en plastboks, men jeg tipper nivået på jord er forskjellig på de to. Noe som blir en ulempe siden jeg har tenkt å kjøre alt igjennom original pluggen til C64'en (ledig pinne der til 7.5V). Det er jo mulig å kjøre det adskilt, men upraktisk. Det andre er at jeg vil ha ét minst mulig strømadapter.

Lenke til kommentar

Hadde jo vært en fordel om den AC spenningen kunne blitt adskilt fra de 2 andre spenningene som kan ha felles jord.

Er ellers fare for støy/rippel, samt potensialforskjeller.

Har du alt de 2 spenningsadaptrene på 5V og 7,5V? Hvis de er switchet ville jeg kanskje sjekket om det var noe spenningsforskjell mellom jord på de, men er det med vanlig trafo inni bør det gå helt fint å koble sammen 0V fra disse til en felles.

Nettulf

Lenke til kommentar

C64 Original adapteret er ikke switched (fra 1983 så...) og har 9V AC og 5V DC spenningene ut. Dette er ikke helt godt, klarer såvidt å drive maskina da jeg har montert en ekstra lydchip og driver kasettspiller. LCD'en er switched. Det er britisk standard nå med 3A ut, så det er litt størrelse på det.

Lenke til kommentar

Har sagt det før, og sier det igjen:

Man skal ikke kaste ting når man rydder..... :thumbdown:

Hadde liggende i skuffen på jobben en orginal strømforsyning slik som du har fra Commondore.... men den gikk i søpla for et år siden omtrent. :no:

Hvis den orginale du har er dårlig, kunne du kanskje fått plass til alt du trenger inne i den?

Bare ta ut den gamle fra boksen og putte inn noe nytt kanskje, hvis du ikke synest det er dumt å plukke den fra hverandre da.

Nettulf

Lenke til kommentar
Mascot kan sikkert lage dette til deg. Men tror ikke det blir billig. :)

Kjapt regnestykke for å lage helt ny strømforsyning selv:

Trafo 2x9V 60VA: 300.-

Boks: 200.-

Likeretter: 15.-

Glattekondensator: 30.-

2 stk regulator: 40.-

Lite kretskort: 50.-

Sikringer: 20.-

Tilkobling/kotakter: 30.-

Total pris ca: 700.-

Dette er bare et eksempel, men tror ikke man klarer å lage det så mye billigere enn dette....

Nettulf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...