gsp Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Jeg har ett dilemma: -Hjemme hos meg har jeg en switch og en router(linksys). -Når jeg bruker routeren kan jeg "se" alle maskinene(på skolenettverket) da jeg er tilkoblet ett skolenettverk. -Men når jeg bruker routeren kan jeg bare "se" maskinene som er tilkoblet lokalt routeren. Er ikke noe problem å koble seg til internett med hverken switch/router. Men jeg har fått det for meg at man kan enable/disable en funksjon slik at routeren på en måte er åpen for internettet. S-pørsmålet er da hvordan skal jeg kunne "åpne" routeren slik at den oppfører seg som en switch og at jeg kan koble meg til maskiner i min andre switch?? Har DD-Wrt firmware til linksys routeren. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Sette opp en router som aksesspunkt og switch. (Forutsetter her at skolenettet bruker 10.0.0.x) 1) Sett lan til å ha subnettet 10.0.0.0 og nettmaske 255.255.255.0 . Sett så f. eks ruteren opp med adressen 10.0.0.10. (Dette gjør vi for at vi skal kunne nå den trådløse ”ruteren” i etterkant av at DHCP er slått av) 2) Slå av DHCP (LAN) i ruteren. 3) Ethernetkabelen som kommer fra skolenettet/switchen skal du nå sette i en av LAN portene du har på den trådløse ruteren. Lenke til kommentar
gsp Skrevet 16. april 2008 Forfatter Del Skrevet 16. april 2008 Flott, takk! Skal prøve det når jeg kommer hjem fra skolen, legger ut tilbakemelding da Lenke til kommentar
gsp Skrevet 16. april 2008 Forfatter Del Skrevet 16. april 2008 Nå oppstår da ett problem.. Når jeg gjør som du sier i punkt 3) får jeg "se" allesammen, men får ikke internett.. Hva gjør jeg galt? Skal jeg ha deaktivert DHCP server? Hvordan skal "Internet Connection" stå?? Har den på Automatic Config DHCP, skal den være disablet? Lenke til kommentar
gsp Skrevet 16. april 2008 Forfatter Del Skrevet 16. april 2008 Når jeg Disabler "Internet Connection" og velger WAN port til switch som det heter, forsvinner internett. Men når disablet finner jeg alle maskiner. Når jeg enabler "Internet Connection" får jeg internett, men alle andre maskiner forsvinner fra nettverket. Lenke til kommentar
gsp Skrevet 16. april 2008 Forfatter Del Skrevet 16. april 2008 Fikk orden på problemet. DHCP server disablet, Internet connection disablet og kabelen fra switchen koblet på en av LAN portene på routeren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå