magicgunnar Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Som lyn fra klar himmel har nsb i løpet av mars måned endret billettsystemet sitt slik at et månedskort bare gjelder 30 dager, og ikke 31 dager i måneder med 31 dager. Det jeg lurer på er følgende: 1. Har nsb lov til å gjennomføre en slik endring uten å si fra, og uten at dette framgår på billettautomatene idet man kjøper billetten? 2. Har nsb lov til å kalle dette for et månedskort, i og med at det ikke gjelder 1 måned, men bare 30 dager? Det er ikke helt enkelt å beregne akkurat hvor mye jeg vil tape på denne omleggingen, men jeg anslår det til et sted mellom 1.000,- og 2.000,- i året. Derfor hadde det vært interessant å vite om jeg har noen lovlige muligheter for å unngå denne ekstrautgiften. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 hvordan kan du tape mellom 1000 og 2000 på denne omstillingen? en mnd har jo i gjennomsnitt 30,4 dager, det er jo bare å kjøpe ett kort hvert 30. dag... Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Jeg er helt enig med deg at månedskort skal vare hele måneden. Men, du mister 5 dager (eller 6 i skuddår) på den ordningen. Dessuten, hvis du starter 1.1 med ordningen så er det de siste 5 dagene i desember det er snakk om. Ikke sikkert du reiser noe særlig de dagene. Du kan faktisk ende opp med å tjene penger på denne ordningen. Si at du kjøper kortet når du begynner å reise i januar og ikke 1.1. Da får du jo de dagene 'gratis'. Om du i løpet av året i tillegg kommer utfor at kortet går ut på en fredag og du ikke skal reise før på mandagen så sparer du jo de to dagene. Det skal lite til før du har spart inn mer enn de 5 dagene og i realiteten tjener penger på denne ordningen Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 16. april 2008 Forfatter Del Skrevet 16. april 2008 hvordan kan du tape mellom 1000 og 2000 på denne omstillingen?en mnd har jo i gjennomsnitt 30,4 dager, det er jo bare å kjøpe ett kort hvert 30. dag... Mandag 17. mars kjøpte jeg et månedskort. Slik det var før ville dette kortet vart til og med onsdag 16. april, hvor jeg hadde kjøpt et nytt som hadde vart til og med fredag 16. mai. Dermed trenger jeg ikke kjøpe moe nytt kort før mandag 19. mai! Nå varer det kortet jeg kjøper mandag 17. mars bare til og med tirsdag 15. april, og dermed varer det neste bare til og med torsdag 15. mai. Jeg må da eventuelt kjøre bil på fredag 16. mai hvis jeg ikke vil kjøpe nytt kort før 19. mai, noe det er godt mulig at jeg gjør. Hvis vi ser bort fra ferie, ville den gamle ordningen ført til at mitt 9.ende kort etter 17. mars ville utløpt 23. desember, mens etter ny ordning vil jeg bare kunne hoppe over en søndag en sjelden gang, og jeg ender da opp med at mitt 9.ende månedskort går ut 13. desember. Dette er nesten to ukers forskjell med en tidsperiode på ti måneder. Siden jeg betaler over 2000 i måneden har jeg stipulert min ekstrautgift til mellom 1000 og 2000 kroner i året. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Nå vet jeg ikke hvordan det er på nsb, men sporveien har så vidt jeg vet to typer månedskort, et fleksibelt som varer en mnd fra du kjøper det, og ett som gjelder en kalendermåned (som også er billigere) - NSB har ikke samme opplegg da, så du bare kan gå over til de "Ekte" månedskortene? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 hvordan kan du tape mellom 1000 og 2000 på denne omstillingen?en mnd har jo i gjennomsnitt 30,4 dager, det er jo bare å kjøpe ett kort hvert 30. dag... Mandag 17. mars kjøpte jeg et månedskort. Slik det var før ville dette kortet vart til og med onsdag 16. april, hvor jeg hadde kjøpt et nytt som hadde vart til og med fredag 16. mai. Dermed trenger jeg ikke kjøpe moe nytt kort før mandag 19. mai! Nå varer det kortet jeg kjøper mandag 17. mars bare til og med tirsdag 15. april, og dermed varer det neste bare til og med torsdag 15. mai. Jeg må da eventuelt kjøre bil på fredag 16. mai hvis jeg ikke vil kjøpe nytt kort før 19. mai, noe det er godt mulig at jeg gjør. Hvis vi ser bort fra ferie, ville den gamle ordningen ført til at mitt 9.ende kort etter 17. mars ville utløpt 23. desember, mens etter ny ordning vil jeg bare kunne hoppe over en søndag en sjelden gang, og jeg ender da opp med at mitt 9.ende månedskort går ut 13. desember. Dette er nesten to ukers forskjell med en tidsperiode på ti måneder. Siden jeg betaler over 2000 i måneden har jeg stipulert min ekstrautgift til mellom 1000 og 2000 kroner i året. hvordan får du 2 uker forskjell på 10mnd når forskjellen fra mnd til 30-dager på ett år ligger på 5 dager? 30*12=360, du taper altså 5 dager hvis du kjøper kort når det forrige kortet gikk ut i løpet av ett år med tanke på at kortet sikkert går ut minst 1 gang på fredag, så blir det hele 3 dager forskjell. Lenke til kommentar
VeloX Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Som lyn fra klar himmel har nsb i løpet av mars måned endret billettsystemet sitt slik at et månedskort bare gjelder 30 dager, og ikke 31 dager i måneder med 31 dager. Jeg halvsov på vei på toget her om dagen og da var det kontroll. Da overhørte jeg en av kontrollørene si noe sånt som: "Det er blitt lagt noe feil på automatene som gjør at det står på månedskortet at det bare gjelder i 30 dager. Dette er feil, så kortet ditt gjelder en dag lengre enn det som står." Kontolløren sa dette til noen av passasjerene, men ikke alle, så det virka som det bare gjalt noen. Jeg var veldig i halvsøvne og er ikke sikker på at jeg hørte riktig, men spør en konduktør neste gang du reiser om det stemmer. Jeg prøvde å lete på nsb sine sider nå, men jeg finner ikke noe om dette. Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 18. april 2008 Forfatter Del Skrevet 18. april 2008 Som lyn fra klar himmel har nsb i løpet av mars måned endret billettsystemet sitt slik at et månedskort bare gjelder 30 dager, og ikke 31 dager i måneder med 31 dager. Jeg halvsov på vei på toget her om dagen og da var det kontroll. Da overhørte jeg en av kontrollørene si noe sånt som: "Det er blitt lagt noe feil på automatene som gjør at det står på månedskortet at det bare gjelder i 30 dager. Dette er feil, så kortet ditt gjelder en dag lengre enn det som står." Kontolløren sa dette til noen av passasjerene, men ikke alle, så det virka som det bare gjalt noen. Jeg var veldig i halvsøvne og er ikke sikker på at jeg hørte riktig, men spør en konduktør neste gang du reiser om det stemmer. Jeg prøvde å lete på nsb sine sider nå, men jeg finner ikke noe om dette. Oi, takk for opplysningen, det var interessant å høre. Jeg har spurt en konduktør, men han svarte at han hadde fått noen skriv han ikke hadde rukket å lese, så han visste ikke helt. Får sende en epost til nsb og høre. hvordan får du 2 uker forskjell på 10mnd når forskjellen fra mnd til 30-dager på ett år ligger på 5 dager?30*12=360, du taper altså 5 dager hvis du kjøper kort når det forrige kortet gikk ut i løpet av ett år med tanke på at kortet sikkert går ut minst 1 gang på fredag, så blir det hele 3 dager forskjell. Konseptet er at ved annethvert månedskort kan jeg droppe å kjøpe månedskort for en helg. Jeg kjøper altså ikke kort før på mandag, når kortet går ut på fredag. Og dette skjer annenhver måned slik systemet var før, eventuelt forhåpentligvis er nå. Lenke til kommentar
BrokenTomato Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Tror ikke det heter månedskort lenger, men "Periodekort". Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Hvor i landet bor du? Jeg tar kun tog til og fra jobb (Akershus/ Oslo) men har månedskort hos SL/ Ruter (buss + sporveien) som jeg da bruker på toget. Dette kortet gjelder fra stemplingstidspunkt til samme tidspunkt neste måned, dvs. stempler jeg den 7. i en måned kl. 20:39 gjelder det til den 7. neste måned kl. 20:39. Stempler jeg da i februar, vil selvsagt månedskortet vare i 28/29 dager, mens det varer i 31 ved stemling i januar. For meg har det ingenting å si. Men poenget mitt er om kanskje ikke du kan gjøre det samme? Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 22. april 2008 Forfatter Del Skrevet 22. april 2008 VeloX, du hadde rett, dette er svaret jeg fikk fra nsb: Hei! Takk for din henvendelse. Våre billettautomater har en periode kun skrevet ut månedskort med 30 døgns gyldighet på grunn av en feil. Dette beklager vi, og det er selvfølgelig ikke slik det skal være. Problemet skal være rettet nå. Dersom du opplever dette igjen, kan du få ført på en ekstra dag av konduktør eller salgspersonale på betjent stasjon. I det tilfellet at du skulle oppdage tilsvarende problem på automatene igjen, må du gjerne ta kontakt igjen. Hvor i landet bor du? Jeg tar kun tog til og fra jobb (Akershus/ Oslo) men har månedskort hos SL/ Ruter (buss + sporveien) som jeg da bruker på toget. Dette kortet gjelder fra stemplingstidspunkt til samme tidspunkt neste måned, dvs. stempler jeg den 7. i en måned kl. 20:39 gjelder det til den 7. neste måned kl. 20:39. Stempler jeg da i februar, vil selvsagt månedskortet vare i 28/29 dager, mens det varer i 31 ved stemling i januar. For meg har det ingenting å si. Men poenget mitt er om kanskje ikke du kan gjøre det samme? Jeg har månedskort hos Nsb som jeg også bruker hos Ruter, månedskortene hos nsb stempler du ikke men får automatisk en periode idet du kjøper dem, du kan selv velge når denne perioden skal starte. Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 6. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2008 Ser ut som tilbakemeldingen jeg fikk fra nsb ikke var verdt båndbredden den tok å laste ned, for nå skriver de: http://www.nsb.no/billetter_og_betingelser...29375-2656.html Lenke til kommentar
efjeldse Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Er en enkelttur så dyr at det koster 1-2k for 3-5 dager? :-o Om du kjører bil disse dagene må du jo bruke rundt en tank pr tur for at det skal bli såpass kostbart... Uansett, NSB bestemmer sine egne betingelser, så når det står på den nettsida kan man vel ikke klage for mye på det Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 6. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2008 Er en enkelttur så dyr at det koster 1-2k for 3-5 dager? :-oOm du kjører bil disse dagene må du jo bruke rundt en tank pr tur for at det skal bli såpass kostbart... Uansett, NSB bestemmer sine egne betingelser, så når det står på den nettsida kan man vel ikke klage for mye på det 222 tur-retur for 1 dag med enkeltbillett, så privatøkonomisk lønner det seg ganske glatt å ta bilen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå