Gå til innhold

Stille HD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

For de som har IBM-disker som bråker så finnes det faktisk en tool (IBM Feature Tool) der man kan justere støynivået (Acoustic Level) på disken. Dette påvirker ytelsen, men ikke nødvendigvis mer enn at man kan leve med det. Har selv skrudd ned acoustic level til 192 (på en skala 128-250)og det ser ut til å fungere bra. Hører knapt at disken jobber.

http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm

Det eneste jeg sliter litt med er at temperaturen kan bli litt høy. Kjørte temperaturtest også som er en del av dette programmet, men jeg stoppa den da disken passerte 60C. Maks temp er jo egentlig 55C. Dette til tross for at jeg har den i en Coolermaster Cooldrive 4002. Dog uten vifta i gang da den har et rimelig høyt støynivå (29db(A)) og sitter i front på kabinettet.

wsp

Lenke til kommentar

Quote:

Det eneste jeg sliter litt med er at temperaturen kan bli litt høy. Kjørte temperaturtest også som er en del av dette programmet, men jeg stoppa den da disken passerte 60C. Maks temp er jo egentlig 55C. Dette til tross for at jeg har den i en Coolermaster Cooldrive 4002. Dog uten vifta i gang da den har et rimelig høyt støynivå (29db(A)) og sitter i front på kabinettet.

Høres rart ut. Kjører min 40GB 60GXP i en silentdrive og den kommer ikke over 45c.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-25 02:26, BiosFlasher skrev:

Høres rart ut. Kjører min 40GB 60GXP i en silentdrive og den kommer ikke over 45c.

Min er en 60Gb 60GXP-disk. Temperatur på 48-50C er ikke unormalt ved vanlig bruk, og 55C hvis jeg kjører noe diskintensivt (DV-nedlasting). Dette programmet belasta disken maks og det var da jeg kom opp i 60C.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Quote:

On 2002-01-25 01:32, wsp skrev:

For de som har IBM-disker som bråker så finnes det faktisk en tool (IBM Feature Tool) der man kan justere støynivået (Acoustic Level) på disken.

wsp

TAKK! Diskene mine er det eneste som virkelig bråker i kassa mi nå. Er spent på om dette virker. Kanskje jeg kan få sove skikkelig på natta snart ...

;D

Lenke til kommentar

Jepp, jøsses (d_jay)!

Itt'no problem. Min 60GXP 40 GB sloknet akkurat. Nå bråker bare CPU - vifta, som skal UT av maskinen i løpet av uka til fordel for Zalman CNPS6000 AlCu. Gleder meg! :grin::lol:

Nå spørs det bærre kor lenge IBM'en varer... Har sikret de viktigste data'ene og begynt å brenne ut resten. Man er føre var enn etter fortvila. :eek:

Lenke til kommentar

Folkens! Husk på at en har 5 års reklamasjonsrett på slike produkter her i landet. Skulle det oppstå problemer med leverandør, kan en telefon til forbrukerrådet og TV2 Hjelper Deg eller NRK's FBI være hjelpende (og avskrekkende på selger).

Har selv en Seagate Barracuda IV 60GB og den høres absolutt ikke! Når en snakker om at WD er mindre støyende så stemmer det sikkert, men hvis en ikke hører noen av dem så er det andre grunner til at man velger en bestemt disk. Seagate tåler bl.a mye kraftigere slag enn WD...

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-07 00:24, Corleone skrev:

Folkens! Husk på at en har 5 års reklamasjonsrett på slike produkter her i landet. Skulle det oppstå problemer med leverandør, kan en telefon til forbrukerrådet og TV2 Hjelper Deg eller NRK's FBI være hjelpende (og avskrekkende på selger).

Har selv en Seagate Barracuda IV 60GB og den høres absolutt ikke! Når en snakker om at WD er mindre støyende så stemmer det sikkert, men hvis en ikke hører noen av dem så er det andre grunner til at man velger en bestemt disk. Seagate tåler bl.a mye kraftigere slag enn WD...

Betyr dette med reklamasjonsrett at jeg kan klage på min 30GB 75GXP som gikk i stykker for tre måneder siden? I så fall, hvem skal jeg klage til?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Maxtor D540X er den stilleste serien du får!

Den vinner tester både i kapasitet, støy og varmeutvikling!

Normalt har den en støy på under 30 dBA og en power på bare 3,75w i idle mode! Dette er svert bra. Og under søking peaker power bruken på 5,2w mens den synker til 4,8w på read/write.

Dette gjør at diskene kan brukes i såkallte SilentDrive bokser fra QuietPC.com og dermed reduseres støyen med 90% til! (Ja 90% som i at det blir 10% igjenn!!!) Det vil vel grovt regnet si at 30 dBA idle blir lik 23 dBA eller noe...

Diskene kommer i størrelser fra 20 til 160 GB!

Og en garanti på 5 år...

Jeg bruker to slike i IDE-RAID :grin:

Disse er de stilleste, og siden de kan silenses ytterligere på grunn av det usedvanlig lave effektforbruket er de en soleklar vinner på stille storage!

Lenke til kommentar

Jeg har den der WD caviar 80 GB, og det er definitivt den som bråker mest i hele systemet. jeg ble mildt sagt skuffet da jeg fikk den.

På den annen side så medfører bare det at jeg kommer til inkludere den i et heftig prosjekt, og vannkjøle den, stappe den i en spesiallaget aluminiumskasse fylt opp med asfaltplater og skumgummi. Så kan den bare til f*** gaule der for min del!

[ Denne Melding var redigert av: Arctic på 2002-02-22 03:20 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...