Gå til innhold

Diskusjon rundt de nye laptopmodellene til Lenovo

Orjanp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, ja, da har endelig viften startet å gå kontinuerlig på et klart hørbart nivå.

Fant btw ut dette med recovery disk. Tok det som en selvfølge at jeg hadde DVD brenner, noe som viser seg ikke å stemme (NM911MN). Problemet, foruten at jeg ikke hadde sjekket skikkelig hva jeg har, ligger i at det kommer opp en advasel om at DVD-RAM plater ikke vil fungere. Det er for meg da naturlig at andre DVD plater vil gjøre jobben.

Edit: Måtte bruke hele 14 CD

Endret av Pastafarian
Lenke til kommentar
Oki, men hva med Dell E6400, da? Den kommer jo med nVidia :)

For øvrig: Catalyst 9.1 for Linux

Ja, jeg har tenkt på den også. Men jeg er så glad i de to ekstra tastene mellom r-shift og piltastene, at jeg vegrer meg. Og etter å ha brukt IBM nå i seks år, er jeg veldig redd for at Dell sitt tastatur ikke skal føles like bra ut som det jeg har på min T30.(IBM har gjort meg avhengig, skulle aldri kjøpt T30... :))

Men det faktum at man kan få E6400 uten HD og OS, gjør den uhyre fristende. Så jeg driver å leter opp tester av den for å se hva andre synes.

nVidia skjermkortet er ikke nok til at jeg går for en Dell i stedet for en Lenovo. For det virker jo som ATI nå har fått farten opp i forhold til driver til linux.

Rart, er jeg den eneste på forumet (eller i landet) som har skaffet meg NM51RMN?

Du er vel en av de få som har klart å få tak i en dessverre. Hadde den vært tilgjengelig, hadde nok jeg også hatt en på tur nå.

Ørjan...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har snakket med Lenovo i dag. Det var kun NM3D2MN som var tilgjengelige T400 i Norge med LED. Så jeg har valgt å bestille den fra Multicom. Dessverre har de ikke eget lager, så de har en leveringstid til Posten på maks fem dager.

Det var også kun en modell som leveres med 4-cellers batteri. Og det er NM51RMN. Så det ble 6-celler på meg. Skal se om jeg finner et 4-cellers batteri på eBay etterhvert. Bestilte 2GB ram ekstra også. Bestilte egentlig feil, for det finnes også en bundle med NM3D2MN og mus, veske og ekstra strømforsyning til en 100 lapp ekstra. Så jeg har sendt mail og bedt om at bestillingen endres.

Lenovo sa forøvrig at det er egentlig ikke mulig å bestille uten OS. Men dersom man var storkunde og bestilte større kvanta, vill de kunne spesiallages. Så der kom jeg til kort. Så spørs det om jeg skal prøve EULA måten. Får se hva som står i EULA'en.

Så forhåpentligvis har jeg ny maskin til neste helg. Så får jeg bare håpe på at aksjemarkedet stiger godt den neste måneden, slik at jeg ikke taper så veldig mye når jeg innløser noen fondsandeler. :)

At det står et HD3600 skjermkort i den, tar jeg med en klype salt. Sto bl.a. at det var en disk på 128GB også helt til jeg gjorde Multicom oppmerksom på det. Hos Multicom sto det at det er et ATI 3470 kort. Men jeg får se. :)

Ørjan...

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Will do. :)

Ja, synes det er dårlig av Lenovo. Men jeg hadde jo forsåvidt et valg. Jeg valgte likevel Lenovo. Så shame on me. :)

Har fått bytta til bundle utgaven. Så nå er det bare å vente på at det skal sendes.

Ørjan...

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da er min T400 i hus. Har vært en lang helg da den ikke ankom på fredag som planlagt grunnet forsinkelse hos posten.

Førsteinntrykket er at det er en nydelig maskin designmessig. Tastaturet er dessverre ikke like bra som på min T30. Mer flex og mer støy.

Byttet harddisken(Preinstallert Vista ble ikke rørt) med en 320GB 7200RPM WD Scorpio Black, og satt inn 2GB ekstra minne. Ingen problemer med det. LED skjermen er lyssterk, hvor klar den er får jeg komme tilbake til når jeg har installert ArchLinux. Thinklight er ikke sjenerende. Lyser dit det skal.

De vanlige Intel, Windows og forsåvidt ikke så vanlige Telenor sticker er tilstedet for øyeblikket. Blir fjernet etterhvert. Det sitter m.a.o. et 3G modem i maskinen, med 90 dager fri bruk fra Telenor. Spørs hvordan det vil fungere i linux. :)

Vil nok bli installert Vista eller XP etterhvert. Kan jo være kjekt å ha. Får se hva jeg gjør med lisensen til den medfølgende Vistaversjonen siden jeg allerede eier versjoner som jeg kan benytte på denne maskinen.

Har kjørt memtest på den og spillt SpaceInvaders. Begge ligger på ArchLinux installasjonsplaten tilgjengelig direkte fra GRUB. :)

Vil komme tilbake med bilder etterhvert.

Ørjan...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Var det helt slutt på postingene her. Venter spent på mer.

Har selv hatt min T400 nm3d2mn i ca. 1 mnd nå og må si meg veldig fornøyd. Eneste som trekker litt ned er tastaturet, som flexer og klikker en del. Dette er vel egentlig til å leve med, men kvalitet- og helhetsinntrykket faller jo litt. En annen ting som trekker ned er at mute- og thinkvantage-knappen allerede etter så kort tid ikke fungerer. Har ikke sjekket noe videre på dette. Blir lite brukt, men likevel. Noen som har et forslag til løsning?

For å nevne noen av det positive så er jo led-skjermen meget god og batteriet like så, selv om jeg ennå ikke har prøvd å justere innstillinger til maks. Ellers virker pc'en rask og fin, selv om vista kan påvirke det motsatte. Har valgt å ha vista en stund til, men det blir Win7 etterhvert. Kommer nok også til å oppgradere med mer minne ganske snart.

Designmessig må jeg si meg enig med Orjanp. Takke meg til denne i forhold til de runde og fancy greiene fra Acer og lign. modeller. Men sånn er det. Smak og behag.

Det var nå litt fra min kant. Håper det kommer flere innspill ang. denne modellen

Endret av Varg1
Lenke til kommentar

Kan jo komme med mine erfaringer etter å ha benyttet maskinen i litt over en måned.

Som nevnt tidligere, så er skjermen veldig lyssterk. Jeg bruker den aldri på full styrke. Tar den to knepp ned. Breddeformatet var jeg spent på, men det gikk greit å bli vant til det. Greit med litt plass i bredden også.

Tastaturet støyer mer, og har mer flex enn T30. Men det er behagelig å skrive på, og flexen merkes ikke spesielt mye under vanlig bruk.

Når det gjelder byggekvaliteten generelt, så er den ikke like god som på T30. Det vil si, på ett område er den bedre. Lokket virker stivere. Det er ikke mulig å trykke fingeren inn på utsiden av lokket og få forstyrrelser på skjermen. På T30 kan man se at det trykkes på utsiden av lokket.

Når det gjelder basen, om man kan kalle den det, så er kvaliteten på den dårligere enn på T30. Spesielt på venstresiden over kortleseren gir plasten etter. Samme gjelder til en viss grad på begge sidene av tastaturet. Så kvalitetsinntrykket er ikke like bra over alt lengre.

Nå har jeg ikke testet maskinen i Vista/XP ennå, så jeg vet ikke hvordan det fungerer. Jeg forsøkte i går å installere 32Bits versjon av XP, men fikk bluescreen på to forskjellige medier. Skal forsøke å installere 64Bits versjon av XP etterhvert.

Har benyttet 64Bits ArchLinux som os til nå. Har ikke hatt noen hardware problemer der. Eneste er volumknappene. Måtte lage et script for endring av volum ved bruk av OSS. I tillegg fungere ikke mute knappen. Den fungerte i starten, men ikke nå lengre. Mute og volum via egne knapper burde jo vært gjort på hardware nivå og ikke gjennom os. Får se hvordan mute knappen fungerer i XP etterhvert.

Batterilevetiden under linux er i overkant av 3 timer ved bruk. Benytter da trådløstkort/bluetooth, lysstyrken på skjermen er to knepp ned, prosessoren er ikke throttlet, spiller musikk og disken er byttet ut til fordel for en 7200RPM disk. Har da et 6 cellers batteri. Synes det er godkjent. Det ville nok sikkert vært mulig å øke den enda litt. Men jeg har ikke behov for det.

Støynivået er lavt. Sjelden at viften går over minimum.

Ellers så har jeg ikke testet fingerprint leseren, 3G kortet, modem(kunne de ha spart seg) eller webkameraet under GNU/linux. Ikke har jeg brukt touchpaden heller. Den er disablet. Bruker mus eller trackpoint.

Ellers så er lyd, mikrofon og Firewire plasser foran. Det er en veldig uhøvelig plassering. Ledningene er i veien når man bruker maskinen. Så disse burde vært flyttet. Ville fått litt plass dersom modemutgangen hadde vært fjernet. Skjønner ikke hva modemet gjør i maskinen. Kunne heller vært levert med eksternt USB modem for de som trengte det.

Men alt i alt, så er jeg veldig fornøyd med maskinen. Angrer ikke på at den ble kjøpt.

Dersom det er noen som lurer på noe, så er det bare å spørre. Så kan jeg prøve å svare.

Ørjan...

Lenke til kommentar

Etter flere måneder (les: nesten et år) med venting på den rette T400 havnet jeg til slutt på Dell Latitude E6400.

Specs Latitude E6400:

Intel Core 2 Duo T9800 (2.93GHz,1066MHz,6MB )

4096MB (2x2048) 800MHz DDR2 Dual Channel

14.1in Widescreen WXGA+ (1440X900) with LED backlit

NVIDIA Quadro NVS 160M, 256MB

Hard Drive: No hard drive

8X DVD-ROM Drive & 24X CD+/-RW Combo Drive

6-cell 54W/HR LI-ION (flush)

Intel WiFi Link 5300 (802.11 a/g/n 3X3)

Bluetooth

Fingerprint Reader

Integrated 0.3 Mega Pixel Camera with Microphone

5-in-1 card reader

Backlit keyboard

eSata port

E-Port Advanced Docking

Neoprene Black Sleeve Case for 14in Laptops

3Yr Basic Warranty - Next Business Day

Dette kostet meg 17000,- gjennom Dell (fikk prutet det ned fra 20900,- ..!) Har i tillegg investert i en Intel X25-M 80GB SSD, et eksternt lydkort for digital output (E6400 har ikke spdif), og et eksternt eSATA-kabinett fra IcyBox + en Western Digital Caviar Green 1TB EADS som da fungerer som en ekstern "filserver".

Kjører Ubuntu 9.04 beta med ext4 som filsystem og alt har mer eller mindre fungert out-the-box. Både drivere for trådløst nettverk og nVidia skjermkort fungerer som forventet. Alt av Dells hotkeys fungerer. Web-cam fungerer. Har ikke prøvd fingerprint readeren. Har ikke prøvd noen av MS'os-ene ennå, men tenker å legge inn Windows 7 gjennom VirtualBox (evt. i dual boot) etter hvert.

Oppstartstid fra startknappen trykkes ned til Ubuntu er operativt: 23 sek.

Kunne jeg ønsket en kjappere pc? Nei. Er jeg veldig happy med det nye systemet? Ja.

Det blir en fin påske :)

Lenke til kommentar

I tillegg til det jeg skrev i min første post, så er inntrykket av T400'en mye det samme som Orjanp.

Er forsatt storfornøyd og kjører forsatt Vista, mest fordi jeg liker det utseendemessig og biter det i meg at det går litt seint innimellom. Det funker til mitt bruk og det går forsåvidt greit. Er veldig spent på forbedringene i Win7, så det går vel ikke altfor lang tid før jeg gjør et forsøk på å legge det inn. Er det noen som har prøvd Win7 på T400? Har også lyst å prøve en eller annen Linux-distro, men i første omgang blir det vel kun ulike live-versjoner.

Når det gjelder batteriet er jeg også fornøyd. Har stilt det inn til å lade til 90%. Men.... jeg lurer på, for å bevare lengst mulig batterilevetid, lar dere brukere batteriet stå i (dvs. etter at det er ladet til 90%) når laptop'en går på strøm eller kobler dere batteriet av?

(Muligens litt noob-spm, men likevel greit å høre andre sine meninger) :)

Endret av Varg1
Lenke til kommentar

Jeg har lagt inn Win7 på min. Fungerer helt fint. La det inn for å spille COD4. Har ikke merket noen problemer med det. Men jeg bruker det ikke som hoved os.

Når maskinen står hjemme, så kjører jeg uten batteri. Men på Universitetet, så lader jeg opp batteriet fullt opp, for så å gå over til batteridrift til det nesten er tomt, så lader jeg det opp igjen. Jeg har dårlig erfaringer med å la batteriet stå i. Lot det bare stå i på min T30. Mulig teknologien er kommet litt lengre nå. Uansett, så må vel maskinen slås av for å ta ut batteriet?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...