Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Olavs overclocking - En slags dagbok

Anbefalte innlegg

Jeg skal her fortelle litt om hva jeg har clocket i det siste.

Dvs. jeg kommer ikke til å snakke om pentium 60mhz, men litt mer dagsaktuell HW som jeg personlig (dessverre) har betalt for.

Oppsettet mitt per dags dato

Kabinett:

• Coolermaster CMSTACKER 830
  • 3 x 120mm vifter for innsug i harddiskbrønner (CMstacker tilleggsutstyr)
  • 2 x 80mm innsug papstvifter i bunn av kabinettet (bak)
  • 2 x 120mm vifter på noctua cpukjøler (push/pull)
  • 1 x 120mm eksos vifte (papst) v/ cpukjøler
  • 1 x 80mm eksos vifte (papst) i toppen av kabinettet

Hovedkort:

• Abit Fatality FP-IN9 SLI

Minne:

• 2 x 2gb kit, Cruicial Ballistix DDR2 PC8500
  • 2 x 2gb kit, OCZ PC5300

CPU:

• Intel Dual Core E2180
  • Intel Dual Core D930

CPU kjøler:

• Noctua NH-U12P

Skjermkort:

• Gainward 8800GTS 512 G92
  • Thermalright VGA Cooler HR-03 GT

Yes, det var vel all relevant HW.

Mine erfaringer med HK begynner med Pentium D cpuen:

Denne var utrolig lett å clocke, 4ghz var ingen problem (stable) v/ 1066 FSB (15x multiplier) og 1.39Vcore på cpu.

Det gikk jo ikke svimlende fort, iht. klokkefrekvensen, men det fungerte bra.

Kombinasjonen med minnet gikk derimot dårlig, jeg vet ikke helt hvorfor, men en teori er NFORCE 650i ikke liker 2.2v minnebrikker (passivt kjølt hk).

Derfor slengte jeg inn OCZ minnet igjen, etter utallige BSOD og minnefeil i øst og vest :p

Dette fungerte jo knall og jeg maxet vel ut komboen CPU / HK til 4312mhz:

(1150fsb / 4 clocks * 15 multiplier). Det var også @ 1.39Vcore.

Over dette, ville den ikke boote, selv m. høyere vcore.

Den idlet da rundt 37 grader celsius og under load/stabilitet i flere timer, kom den oppunder 50 grader celsius.

---- Det var slutten av D930 (solgt den) ----

Nå kommer sagaen om E2180.

E2180, det er jo storebroren til E2140 og E2160.

Har lest div clockings av E2140 og E2160 som er nesten 100% clock.

Det må sies å være ekstremt i forhold til den usle 33% hverdagsclocken jeg kjørte på D930 (3 til 4 ghz). E21xx har en ting til felles med D930 og det er den lave 800mhz FSB'en, som gjør det i teorien enklere å clocke den.

Jeg slengte inn E2180 i går, på med OCZ Freezer Extreme kjølepastaen og noctua cpukjøleren.

Kjørte den nå opp med en vifte, istedenfor to, i push-pull (måtte bruke den andre viften til nye skjermkortkjøleren).

PC-en bootet rett opp, som forventet.

Den var jo da sin stock clock @ 2ghz.

Jeg tweaket og tweaket....

// Resten av historien, samt noen bilder kommer vel i ettermiddag/kveld.

post-13064-1208374582_thumb.jpg

post-13064-1208374591_thumb.jpg

post-13064-1208374608_thumb.jpg

post-13064-1208374615_thumb.jpg

post-13064-1208374626_thumb.jpg

cpu_4000.bmp

Endret av DaButcher
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Veldig bra, gleder meg til videre lesing :)

Når ny psu kommer i hus skal jeg se om ikke jeg får laget en liten rapport om LE-1620 og brisbane 4400+, trenger flere sånne tråder, interesant lesing.

Yep, er bare å poste vettu ;)

Ellers, videre på historien...

E2180, den virker rett og slett dårlig på hovedkortet mitt.

Jeg har ikke testet flere bioser, men den vil somregel ikke boote på høyere enn 200 (800 effektive) fsb... :S Skikkelig kjipt.

Men, still.. bedre enn 4ghz pentium d, samt jeg idler jo på insane lav temp nå, ehhe.. har nå idle temp på 23/25 i skrivende stund.

Hardware monitor

-----------------------------------------------------

ACPI hardware monitor

Temperature sensor 0 28°C (82°F) [0xBC4] (THRM)

Dump hardware monitor

Hardware monitor

Intel Pentium E2180 hardware monitor

Temperature sensor 0 25°C (76°F) [0x3C] (core #0)

Temperature sensor 1 23°C (73°F) [0x3E] (core #1)

Dump hardware monitor

Hardware monitor

GeForce 8800 GTS 512 hardware monitor

Temperature sensor 0 32°C (89°F) [0x20] (GPU Core)

Dump hardware monitor

nå har jeg mao.. enda flere deler som jeg ikke får utnyttet :p lol..

Neste steg må sådan være for meg å skaffe meg et nytt HK.. Men får se når jeg har cash nok til det, må jo betale på leilighetsavdrag og slikt, ellers kommer vel uansett banken å tar PC-en min :S

lol.. men ja.. E2180 OC på NF650i, det er å glemme.. i alle fall med siste bios fra Abit.

Det kan være jeg tester en annen, eldre bios en dag. jeg kjører jo på siste bios, som skal gi 1333 fsb støtte.

problemet mitt er at den somregel ikke vil boote i det hele tatt v/ clocking, uansett vcore, cpu vtt, NB, etc. settings, samt seff disabler jeg alt av strømsparing og multiplierinstillinger. Har også prøvd forsjkellige multipliers.

Ser rett og slett ut som at NF650I trives best med de første s775 prosessorene, selv om den kan kjøre en nyere dualcore cpu @ stock fsb.. Vet ikke helt why, da jeg kjente på kjølebrikker og de var kalde alle sammen (har jo insane mengder med vifter).

Lurer litt på å kjøpe Abit IP35 PRO kortet, evnt et annet P35 kort, X38 eller X48.. Vet ikke helt, må ta å researche litt ;) Noe av det viktige for meg fremover, blir å kunne lagre profiler i BIOS, da jeg er riiiimelig lei av manuell inntasting.

Lenke til kommentar

I tilfelle noen lurer på hva som er max på 8800gts g92, så er det vel ca:

810 Mhz GPU

2025 Mhz Shaders (gpu x 2.5 er det idèelle)

2200 Mhz RAM

Det er uten noe Voltmod elns.

Selv om jeg nå kjører aftermarket kjøler, så kan man nå dette på stock kjøler, HVIS man tar å låser kjøleren på ca 80-90% dutycycle. (bråker noe sykt).

Men, for å si det sånn.. Når du når dette steget, så er det ikke lengre temperaturen som er problemet, da jeg fremdeles på rundt 820 GPU har lavere temp enn en 640MHZ gpu på stock kjøler og auto-fan.

Dvs. Jeg når artifacts rundt 830 +- litt på GPU.

Vet ikke om dette er pga. shaders eller selve GPU'en, da jeg ikke har clocket disse manuellt. Det er uansett lite hensiktsmessig å clocke den ene av de to lengre enn den andre, da de har en relasjon og man ellers vil lage en "hangup", en slags ventetid.

Når det er sagt, har jeg flashet inn custom bios jeg laget i Nbitor.

Biosen min er på beskjedne 750 Mhz og da 2200 Mhz mem.

Shader er jo, som alltid, 2.5x GPU, som betyr 1875 Mhz.

Årsaken til jeg ikke har gjort øvrige clocken i Bios, er rett og slett at jeg ikke har hatt tid enda :-) Samt jeg foretrekker å først softwareclocke, stabilitetsteste, teste ingame, etc. før jeg brenner det rett inn i biosen.

Denne artifactsgrensen har egentlig ødelagt deler av planen min.

Jeg hadde plan om å ha en "vindtunnel" fra gpukjøler og ned til bunnen av CMStacker (som dere ser, har CMSTacker grill i bunnen).

Planen min var sådan å få helt FRESH luft inn der :-) Men siden jeg nå har merket, som sagt, at jeg idler på rundt 30 grader, v/ 110Mhz overclock på GPU og i snitt ligger ca 20C lavere enn org kjøler, så er dette jo et tegn på at jeg rett og slett er på grensen til kortets ytelsespotensiale.

Det er en ting jeg har lyst å teste, det er å endre deviceid i bios og sjekke hva som skjer, om denne står som 9800gtx..... Men jeg har ikke turt enda, må vente til jeg har penger til et nytt kort, i tilfelle jeg skulle klare å ødelegge det helt ;) Tror dog. det skal gå å flashe tilbake, men jeg er jo ikke helt 100% sikker.. hehe.

Lenke til kommentar

YES YES!!!

OMG!! YES!!

jA!

Jeg surfet på nye hk i dag, da jeg har irritert meg over å ha liggende ballistix ddr2 pc8500 som jeg ikke fikk brukt (pga ustabil nforce 650i).

That beeing said, så fant jeg en fyr på bruktmarked.no som solgte et Asus P5K-E.

Fyren var hyggelig nok til å kjøre å møte meg på trengereid (Hordaland), så utvekslet vi dårlige vitser, penger og hardware!

Eller, vitsene var ikke der, men.. Noe må jeg jo skryte på meg.

Jeg har jobbeh.. eh.. googlet i hele dag, bench meg her og bench meg der, hvilket kort er best, hvilket gir best ytelse for penger, hvilket gir viktige features? hva er bare tull å kjøpe, etc.

Det hele bunnet ned til tre kort:

Abit IP35 PRO (koster ca 1100kr)

Gigabyte et eller annet 6 (ddr2 kortet, koster ca 800kr++)

Asus P5K-E (koster ca 900-1000kr).

De er alle P35 kort og de ligner alle til dels på hverandre.

Det som gjør Asus litt bedre enn de andre, er to ting:

* Det klokker angivelig litt lengre

* Lydkortet er angivelig bedre

Gigabyte er billgiere, Abit er dyrere og ikke på lager.

Jeg "måtte" ha hovedkort i dag ;)

Så, ja.. Så snublet jeg sannelig over han fyren på bruktmarked.no, han hadde to kort som han hadde fått i bytte for et annet d.f. kort.

Jeg fikk da det ene, ubrukte kortet hans :-) betalte litt for bensin også.

Når jeg kom hjem, så var det jo å demontere pcen, kjøleren, etc. kabler, bla bla..

Monterte nye kortet, flyttet over cpu (e2180) og nå monterte jeg Ballistix PC8500 brikkene :-) Jeg fikk ikke på IDE harddisken min igjen, da jeg visste jeg ville trenge dvdrommen for å repaire vista installen.

Jeg benyttet også muligheten til å bygge om kjøleren min til løsningsalternativ 1.

Nå kjører gpu uten direkte kjøler og det fungerer helt utmerket det også! CPU suger nå luft gjennom ribben til gpu.

Jeg skal komme med bilder som illustrerer :-) Men det funker helt knall!

Videre, clocket jeg E2180 opp til 3ghz! Minnet kjørte jeg som det skal kjøre: 5-5-5-15 og 1066 DDR2! Yummie!

post-13064-1208558123_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg våknet til BSOD og samme tull som med NFORCE kortet :S

Kjørte memtest på minnebrikkene og fant ut at årsaken til så mye BSOD tull på NFORCE mest sannsynlig var at ene brikken min er DOA og dne stod i slot 1 :p Så nå er jeg nede på 2gb (2 brikker) ballistix.

Må få RMA på ballistixene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...