oceana Skrevet 3. mars 2003 Rapporter Del Skrevet 3. mars 2003 Heisann, har nå tenkt til å prøve FreeBSD, og da tenkte jeg jeg skulle la min Inspiron ta ildåpen, siden det er den jeg bruker mest... Brukte en min-iso jeg fant.(hadde ikke nok cd'er) og prøvde å smekke inn, men hadde desverre noen småproblemer med filsystem, skal fikses fort med FIPS eller hva det het... Men, to the point, hva bør jeg tenke på videre før jeg innstallerer, burde jeg innstallere fullversjonen som er på 4-5 cd'er eller noe slikt, eller klarer jeg meg med min.iso i førsten ? Noen med erfaring med FreeBSD på Dell sine maskiner? Noe jeg bør se opp for av fallgruver o.l ? Help me out Lenke til kommentar
gussie Skrevet 3. mars 2003 Rapporter Del Skrevet 3. mars 2003 Jeg har erfaring med FreeBSD, men ikke på bærbare ennå, dessverre. Du spør om du bør installere alt sammen. Det er unødvendig. Du kan ta minste installasjon, og inkludér posts og cvs. Da kan du installere/oppdatere/avinstallere det du vil etterhvert som du trenger det gjennom pkg/ports. edit: Forøvrig er ikke *nix så stabile på usb2 og firewire. Lenke til kommentar
oceana Skrevet 3. mars 2003 Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. mars 2003 hehe, jeg har verken firewire eller usb2.0 så vidt jeg vet... eller burde det være kanskje... noen flere som vet noe? en ting til; boote og bruke FIPS.exe, noen erfaring med det? må si jeg er rimelig blank der... Lenke til kommentar
Solaris Skrevet 3. mars 2003 Rapporter Del Skrevet 3. mars 2003 Litt info: 1. Dell Inspiron 4150 har hverken USB2 eller FireWire. 2. FIPS er et Dos program som lar deg splitte eksisterende partisjoner, for å lage plass til f.eks. *BSD. NB! Det støtter kun FAT/FAT32 partisjoner. Har en Inspiron 4150 selv og lurer også på om jeg skal teste ut FreeBSD på denne, da jeg har hørt mye posistivt om OS`et. Lenke til kommentar
oceana Skrevet 3. mars 2003 Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. mars 2003 Skal ikke si sikkert at det ikke er USB 2.0, det husker ikke i farten, er neimen ikke sikker når jeg først tenker etter...Men firewire er det ihvertfall ikke, og har ikke mye bruk for det heller.... Jeg vet hva fips gjør, har lest den korte manualen som fulgte med iso'n Men jeg får ikke kjørt det direkte i XP, siden det prøver å få access til disken direkte, noe som XP tydeligvis ikke liker...Noen måte å omgå det på ? Sikker på at det kun støtter FAT16/32? Hva gjør man med NTFS da? Bruke partition magic elns, funker det for å lage en ledig BSD partisjon? Har bare lest god-ord om FreeBSD, og siden webserver'n min kjører på freebsd, og det er meget stabilt så hadde det vært artig å se om det var like koslig på laptop... Lenke til kommentar
Solaris Skrevet 3. mars 2003 Rapporter Del Skrevet 3. mars 2003 Du må starte FIPS i Dos, det fungerer ikke i Windows. Lag en boot Diskett/CD og start FIPS derfra. Jeg er 100% sikker på at FIPS ikke støtter NTFS filsystem, så har du NTFS må du gå for Partition Magic e.l. Du bare lager ledig plass til FreeBSD, nødvendige partisjoner setter du opp i FreeBSD installasjonen. Fortsatt usikker? Lenke til kommentar
oceana Skrevet 3. mars 2003 Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. mars 2003 neida, det hørtes bra ut det, da går jeg for partition magic... resten har jeg lest meg til, skulle nok funke fett...Blir det problemer kommer jeg tilbake og plager dere med flere irriterende spml... Lenke til kommentar
Solaris Skrevet 3. mars 2003 Rapporter Del Skrevet 3. mars 2003 Flott! Håper virkelig du får det til, for da skal jeg snappe opp noen tips til jeg skal teste FreeBSD på min Inspiron 4150. :wink: Lenke til kommentar
oceana Skrevet 3. mars 2003 Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. mars 2003 tja, kan ta første tips; les alt som står skrevet under innstall _nøye_ Det gjorde ikke jeg, og det ble mye tull...(var på en annen maskin men) Og husk; bytt språk på tastaturet før du hopper videre i innstall, var et slit når jeg skulle bruke mitt lakkerte tastur med engelsk settings...funka svært dårlig...:/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå