Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Valg av sikringsstørrelse..?

Gjest medlem-128014

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-128014

Hei.. har en forsterker som skal ha 30A sikring på + kabelen og en forsterker som skal ha 40A på +.. Skal jeg bruke 70A sikring på plusskabelen da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Skjønner dette gjelder en bil, så der¨må jeg påberope meg å ikke være noen ekspert, men enhver elektriker ville sagt at om noe utstyr skal sikres med en maksbelastning, så burde du holde deg til det.

Jeg hadde heller valgt å sette en hovedsikring i nærheten av batteriet(på 70-100A), og en fordelerboks ved forsterkerne der du kan sette opp en sikring med 40A og en på 30A.

ved å velge en litt større sikring ved batteriet sikrer du deg også for videreutvidelse (fordelerboksene har ofte 3 eller 4 sikringsposisjoner) samt at du får en oppdeling av ledningsnettets beskyttelse som gjør at sikringene i fordelerboksen ved forsterkerne ryker før hovedsikringen foran. (som igjen kan bety at en forsterker fungerer selv om den andre får sikringen til å ryke)

Uansett om en ekspert på strøm til bil sier noe annet, så er dette en løsning som sikrer driftssikkerhet selv ved feil.

-blc

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...