stoffix Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 dere missforstod nok atomtissetasen, han snakket om kvalitet, generelt, ikke nødvendigvis i sammenheng med musikktelefoner. Lenke til kommentar
Corleone Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 (endret) Tydelig at artikkelforfatteren har hovedfokus på mobiltelefoner, og ikke på MP3-spillere. - Mobiltelefonene trenger virkelig bedre batterilevetid! De har rett og slett ingenting å stille opp med, mot de gode DAPene der ute. Om det skulle ordne seg, så kan da altså MP3-spillere gi enda bedre batteritid med samme tenkologien. Det eneste som kan gjøres er å jevne ut forskjellene litt mere, slik at folk vil kunne bruke musikkmobilen sin uten å måtte lade den daglig. - Mobiltelefonene har slettes ikke god lydkvalitet, og støtter dessuten stort sett bare mp3-formatet og WMA. Disse kan vel ikke sies å gi gode resultater i utgangspunktet. Med smarttelefoner derimot, kan nok de fleste formatene kunne støttes ved å installere den mediaspilleren/codec'en man måtte ønske. - Som audiofil-light har jeg ingen problemer med å ta med en ekstra dings (svært liten faktisk!) i tillegg til mobilen min. Jeg ofrer lett det praktiske for god lyd! I praksis er det egentlig svært lite forskjell på om jeg har mobilen med, eller mp3-spilleren i tillegg. - I USA alene vil nok mp3-spilleren bestå. De vil rett og slett ikke ha musikkmobiler der borte (ifølge nyhetene på amobil for en stund tilbake), og jeg skjønner dem godt. Endret 21. april 2008 av Corleone Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Typisk bezzerwizzer-kommentar og jeg er så lei av å høre det. Det finnes faktisk produsenter som lager ting av kvalitet, også innen mobilverden. Jeg skjønte ikke helt hva/hvem denne kommentaren er retta mot, men vis meg en mobil som tåler det samme som arbåndsuret mitt. Sånn jeg ser det råder det litt design hysteri innen mobilproduksjonen for tia, viktigere med fancy utseende enn byggkvalitet. Trenden er å bytte dings ofte, jeg vil heller beholde mobilen lenger uten at den går opp i liminga. Titan, safirglass og vantett til 50m trykk hadde vært noe... Lenke til kommentar
enl Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Nope, ser ingen grunn til å kvitte meg med min zen touch eller ipod nano 8GB. Batterilevetiden er dårlig nok på en vanlig mobiltelefon lenge før du begynner å bruke den som musikkavspiller. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 (endret) Jeg elsker min COWON iAudio 7 (16 GB). "Walkman" mobiler er ikke godt nok for meg. Jeg vil ha god lyd og bra batterikapasitet, og ikke minst liten størrelse. Jeg kan høre på musikk 3 timer hver dag i to uker med min Cowon spiller, vis meg den mobilen som kan matche det! Jeg har vanskelig for å tro at de som er fornøyde med mobiler er spesielt musikk interesserte. Enten det eller så har dem ikke har hørt på en skikkelig mp3 spiller før (med bra plugger/headset). Endret 21. april 2008 av Uderzo Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 jeg har en k850i og er "fornøyd" med den som musikkmobil. grunnen til det, er at jeg særdeles skjelden hører på musikk i farta, mest på fly og lengre bussturer, og det skjer ikke så ofte at jeg bryr meg så veldig om kvaliteten, selv om jeg gjerne skulle ha hatt støtte for flac, så det blir lettere for meg å høre på musikken min. jeg har også et eget hodesett som jeg bruker til telefonen, av flere grunner, blandt annet portabilitet, og at telefonen ikke er i stand til å drive det "skikkelige" hodesettet mitt. (sony mdr-sa 1000 om noen lurer.) det skal nevnes at jeg hadde en mp3-spiller tidligere, en cowon iAudio X5L. den hadde særdeles god batterilevetid, og støttet flac. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Det var eit merkeleg sprang frå K850i som musikkmobil til ein iAudio med FLAC. I bærbart format er FLAC for dei aller fleste unødig. Musikken tar 5-7 ganger større plass, men lydkvaliteten er ikkje spesielt mykje betre. Skal du først bruke FLAC meiner eg det er eit must med ein spelar med kjempelyd pluss eit bra headset som faktisk tar nytte av lydkvaliteten FLAC kan tilby. Eg klarer meg med mp3 VBR V2 i bærbart format. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 (endret) grunnen til at jeg ønsker flac, er for å slippe å forholde meg til flere formater. som jeg nevnte, så hører jeg nesten ikke på musikk mens jeg er "i farta" lenger, så kravet mitt er redusert (under disse forholdene), og det er en betydelig fordel å slippe å ha en ekstra ting med meg, når jeg har et redusert krav til portabel musikk. *edit* og ang. den ekstra plassen som flac tar, så bruker jeg telefonen til å høre på musikk så skjelden, at det holder for meg å laste inn 3-4 album, så klarer jeg meg fint lenge. Endret 21. april 2008 av tha stoffi Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Jeg har vanskelig for å tro at de som er fornøyde med mobiler er spesielt musikk interesserte. Enten det eller så har dem ikke har hørt på en skikkelig mp3 spiller før (med bra plugger/headset). Jeg er glad i musikk og "Walkman"-telefon holder allikevel for meg. Grunnen er at en avspiller uansett ikke klarer å formidle den lytteopplevelsen jeg ønsker. Dette pga "rommet" den benyttes i; bakgrunnsstøy og visuelle forstyrrelser gjør at lydopplevelsen ikke sitter. Kvalitetsforskjellen i lydbildet mellom en cowon og SE spiller derfor liten rolle. Kvalitetslyd oppnås via et mørkt, lysisolert rom og et godt anlegg. Gjerne supplert av en konjakk eller to. Dog har du et poeng mht batterilevetid. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Grunnen er at en avspiller uansett ikke klarer å formidle den lytteopplevelsen jeg ønsker. Dette pga "rommet" den benyttes i; bakgrunnsstøy og visuelle forstyrrelser gjør at lydopplevelsen ikke sitter. Kvalitetsforskjellen i lydbildet mellom en cowon og SE spiller derfor liten rolle.Kvalitetslyd oppnås via et mørkt, lysisolert rom og et godt anlegg. Gjerne supplert av en konjakk eller to. Så alternativet til eit mørkt lydisolert rom med eit bra hifianlegg er ein musikkmobil med jallapropper? Kvalitetsforskjellen spelar stor rolle, kvifor nøye seg med eit dårleg resultat fordi du aldri vil få ein optimal opplevelse? Med ein god spelar og gode pluggar hever du kvaliteten mange hakk, for min del er alt betre enn det ein del musikkmobiler har å tilby. Verkar som ein merkeleg haldning det der, enten skal det være 100%, om ikkje kan det godt være 5%. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 (endret) Verkar som ein merkeleg haldning det der, enten skal det være 100%, om ikkje kan det godt være 5%. Nja... muligens. Jeg finner i allefall at ulempene med å dra rundt på egen avspiller er større enn den forbedringen i lyd denne gir (fordi bruksmiljøet har for stor påvirkning). Mobilen må jeg ha med uansett (og ja, pluggene er byttet) og lyden er "grei nok". Endret 21. april 2008 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 (endret) det er ikke det det er snakk om, men at man ikke trenger å prøve å få de siste 10%, og derfor kan nøye seg med 90% eller noe. de ørepluggene jeg bruker til mobilen min, er av samme type som de som følger med walkman mobilene, bare av en annen produsent. den lydisoleringen de gir, øker lydkvaliteten slik jeg hører den, med veldig mange hakk, og betyr mye mer enn spilleren. Som du selv argumenterte med,det er ikke vits med flac kvalitetsmessig (avhengig av hva man sammenlikner med) så hva gjør da den lille forskjellen mellom mp3-spiller og mobil, dersom man skjelden bruker funksjonen? selvfølgelig, så hjelper det med en sterker forsterker i mp3-spilleren om man har tungdrevne hodesett, men igjen, om man ikke bruker det så mye, så hva er da vitsen med å ta det det lille skrittet videre? selvsagt, hvor mye man bruker det har ikke alt å si, hvor og hvordan har stor betydning også. *edit* dette er et svar til Zeph Endret 21. april 2008 av tha stoffi Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Sjølvsagt er det forskjell, med FLAC tenkte eg på forskjellen på eit optimalt rippa album i mp3 vs FLAC på ein god spelar. Kva funksjon er det du pratar om? Det er sjølve lydeininga i spelarane som er viktig, ikkje lydnivå, men lydkvalitet. Det er større forskjell på musikkmobil og mp3-spelar enn mp3 og FLAC på ein mp3-spelar, ut får mine erfaringar. Du må ikkje bruke FLAC for å utnytte den betre lydprosesseringseininga i ein mp3-spelar, det høyrer du fint på mp3-filer og. Lenke til kommentar
Deem Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Med D2 og hodetelefoner til 700 så er det ikke å se bortifra at man hører forskjell... Men man hører seff bedre forskjell på stereon hjemme... Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 funksjonen jeg snakker om er musikkavspilling. grunnen til at jeg ønsker flac er (jeg gjentar) at det er mer praktisk for meg, så du trenger ikke å ta en mp3 vs. flac argumentasjon her. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Jeg har ikke lest tråden ennå, men starter med noen umiddelbare reaksjoner på artikkelen: Kan gjøre mye mer. Greit nok, men vil man ha det? Hvorfor ble ikke TV-er med innebygde DVD-spillere og FM-radio noen suksess? Det passer sikkert for enkelte, men jeg tror ikke det passer for alle. Noen vil ha dedikerte enheter, blant annet jeg. Musikkbutikk. Det bruker jeg bare unntaksvis når jeg finner DRM-fri musikk jeg liker med høy teknisk kvalitet. Ellers så går det i rippede CD-er. Å laste ned sanger på farten er noe jeg over hodet ikke savner eller tror jeg kommer til å bruke. Track ID. Morsomt leketøy, men i praksis noe jeg ikke tror jeg kommer til å bruke. Video. Du snakker om rivende utvikling på mobiltelefoner. Det kommer neppe til å stå stille på mp3-spiller-fronten fremover heller. Problemet er allerede i ferd med å fordufte. Tilpasningsdyktig. Greit nok, men av de 8-10 spillerne jeg har brukt så er det kun én jeg har vært skikkelig misfornøyd med og det er en eldre modell. Dagens spillere har stort sett meget bra menyer osv. Fildeling. Det kunne aldri falt meg inn å fildele med en pris på ~10 kr/MB. Hvis jeg vil fildele direkte med kamerater så bruker jeg enten minnekortleseren deres i PCen eller tar med et lagringsmedie med bedre kapasitet, ekstern harddisk. Både wifi og blåtann er tungvindte og trege måter å overføre på. Dette gjelder også bruk med TV og stereoanlegget i stua. Å bruke mobilen som fjernkontroll høres fancy ut men det er noe man prøver én gang og glemmer. En dedikert kontroll med dedikerte knapper til kanalskifte, lyd, play osv er mye enklere og bedre. Hva så med mp3-spilleren? Den gjør akkurat det den skal. Det er det som gjør den så lett å bruke. I tillegg har de bedre kapasitet og nesten alltid standard 3,5mm jack-plugg. Mobilen er best på nesten alt. Joda, den er best på svært mange uvesentlige punker for mp3-avspilling. På telefoner er 3,5mm jack-plugg en sjeldenhet. Adapter er ofte ekstrautstyr og er et aber å ha dinglende. Originale propper har som regel søppelkvalitet. Det er langt i fra alle mobiler som har dedikerte knapper til avspillingen, men alle har en rekke knapper som ikke er relevant for avspilling. Samt en drøss av menyvalg om alt mulig rart. Det gjør de mer kronglete og mindre brukervennlig å bruke som avspiller. Oppgraderinger. Den perfekte mobil finnes ikke. Det er alltid kompromisser. F.eks at man ikke er fornøyd med mp3-spilleren eller kameraet men velger telefonen fordi den er det beste kompromisset på andre områder. Har man flere dedikerte enheter så har man bedre muligheter til å velge det som passer en selv best på hvert område. Og når man vil oppgradere én av enhetene så gjør man det. Har man en alt-i-ett-mobil må man oppgradere alt på nytt og gjøre nye kompromisser og sette seg inn i alle funksjonene man bruker på nytt. En alt-i-ett-mobil koster også mer enn summen av enhetene den erstatter. Med andre ord: Man tvinger seg selv til å oppgradere alle funksjonene oftere og må inngå større kompromisser enn om man velger dedikerte enheter individuelt. Konklusjon. Mp3-spiller i telefonen blir som kamera i telefonen: Aldri like brukervennlig og bra som en dedikert enhet. Den store fordelen er at man alltid har det med seg og slipper å ha en dings til i lomma. Det er kjekt å ha, men jeg ser ikke på det som noen erstatning for en dedikert enhet. Ellers så overrasker det meg at den største fordelen med mp3-spiller i mobilen ikke er nevnt: Dersom noen ringer når man hører på musikk så fades lyden elegant ned og man blir satt over til ringetonen/samtalen. Enkelt og greit. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Å bruke mobilen som fjernkontroll høres fancy ut men det er noe man prøver én gang og glemmer. En dedikert kontroll med dedikerte knapper til kanalskifte, lyd, play osv er mye enklere og bedre. Mobilen har dog sine fordeler, touch-screen, felsksibel programvare/utseende, og toveiskommunkasjon hjelper endel, det er digg å kunne scanne spillelista på fjernkontrollen (dvs mobilen). Dog er man jo allerede oppi en ganske dyr mobil om man skal ha litt gode muligheter. AtW Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Kan du ikke lage en vote ut av denne tråden? Da hadde vi fått et lite inblikk av hva forumbrukerne mener, selv om vi kanskje ikke representerer så godt hele Norge og en typisk ola nordman. God idé! Da har jeg opprettet en sånn undersøkelse: Foretrekker du mp3-mobil eller egen mp3-spiller? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg