Gå til innhold

Hvordan få en NTSC SNES til å funke i Norge?

Shifty

Anbefalte innlegg

Vel, har store planer om å gå til innkjøp av en NTSC SNES og Chrono Trigger, Secret of Mana, Earthbound osv, men vil helst vite om en NTSC SNES funker på norske tv'er. Jeg vet med sikkerhet at TV'en i seg selv støtter NTSC i og med at jeg har en PAL-PS2 med chip så jeg kan importere spill. Trenger jeg noen form for spesiell adapter til SNES eller hva? Om noen har noen tips så er det meget velkomment.

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du virkelig helt sikker på at TV-en støtter NTSC-signaler? Det er vel ikke sikkert at din PS2 sender ut NTSC-signaler selv om den er chippet for å ta amerikanske spill. Om TV-en allikevel skulle støtte det, så må du ha en strømadapter fra en europeisk SNES liggende fra før av, fordi adapteren som følger med en NTSC-SNES naturligvis vil være beregnet for 110-volt og ha en annen type kontakt. Noen ganger passer slike adaptere til flere typer spenninger, hvis det skulle være tilfellet her så er det bare å kappe av kontakten og kjøpe en ny på en elektrobutikk og feste på.

Lenke til kommentar
Vel, har store planer om å gå til innkjøp av en NTSC SNES og Chrono Trigger, Secret of Mana, Earthbound osv, men vil helst vite om en NTSC SNES funker på norske tv'er. Jeg vet med sikkerhet at TV'en i seg selv støtter NTSC i og med at jeg har en PAL-PS2 med chip så jeg kan importere spill. Trenger jeg noen form for spesiell adapter til SNES eller hva? Om noen har noen tips så er det meget velkomment.

Takk

Enig med Irgendwer, det er godt mulig chip'en endrer signalet fra 60hz til 50hz. På f.eks Nintendo Wii, kan du endre oppfriskningsraten selv, og dermed "tvinge" NTSC-spill til å kjøre i en oppløsning TV'en din forstår. (F.eks SSB Brawl og Freeloader. Selv ikke på min rimelig nye 15oookr 40" LCD fra Samsung kunne kjøre Brawl uten at jeg gikk inn i settingsene og endret oppfriskningsraten).

Det er så vidt jeg vet ikke teknisk vanskelig å endre et slikt signal, men SNES'en har definitivt ingen slik funksjon innebygget, med mindre den har en eller annen form for chip.

Men i alle fall, dersom du er helt sikker på at TVen takler NTSC, så må du skaffe en overgang til strømkabelen. USA kjører på 120v, Europa kjører på 240V. Ikke sikker på hvor du får tak i den, har selv forsøkt å finne en på nett før uten hell.

Ikke meningen å være negativt, men det er jo greit å ha alt i orden før du punger ut en halv tusenlapp for Chrono Trigger.. :thumbup:

Lenke til kommentar
[...]

Men i alle fall, dersom du er helt sikker på at TVen takler NTSC, så må du skaffe en overgang til strømkabelen. USA kjører på 120v, Europa kjører på 240V. Ikke sikker på hvor du får tak i den, har selv forsøkt å finne en på nett før uten hell.

[...]

Tror ikke det er nødvendig med en slik overgang. Nintendoen går jo ikke egentlig på vekselstrøm rett fra kontakten, men trenger en strømadapter som transformerer ned spenningen (til 12V tror jeg) og gjør det om til DC (likestrøm). Spennningen på likestrømmen ut fra strømadapteren vil være den samme uansett hvilken versjon man har. Så det holder å få tak i en strømadapter enten fra en annen norsk SNES, eller dersom den amerikanske strømadapteren tåler 230 V (det vil stå på den) så kan man bare skifte kontakt på den som jeg forklarte i forrige innlegget mitt. Eventuelt, så kan man kjøpe seg en universal strømadapter på Clas Ohlson eller lignende sted, og stille den inn slik at den gir lik strøm som det står på den originale adapteren. I sistnevnte tilfelle bør man dobbeltsjekke at man har stilt inn polariteten riktig, ellers ødelegger man SNES-en permanent. Klarte nemlig selv å ødelegge en bærbar PC slik, hehe. Men altså, strøm er ikke noe problem.

Derimot vil NTSC-signalet kunne være et problem. Om TV-en virkelig ikke støtter det vet jeg ikke om så mye du kan gjøre. Hadde vel vært lettere å få seg en vanlig PAL-SNES, eller å skaffe seg en nintendo-emulator og laste ned spillene du vil ha.

Lenke til kommentar

At din TV kjører USA-spill på en europeisk maskin sier ingenting sikkert. Maskinen sender gjerne vanlige 50hz signaler.

Uansett: Spørsmålet er om din TV er kompatibel med 60hz - dette bør det være lett å finne ut av. Kan den det er det ikke noe problem med en USA SNES. Kan den ikke det fungerer det likevel for så vidt, men bildet vil bli svart hvitt.

Merk forøvrig at du trenger en stømomformer for å spille. Koster et par hundrelapper på elektrobutikker/clas ohlson etc

(Tror alle moderne TV'er (flatskjermer og særlig HD) kjører 60hz greit, men tar forbehold her)

Endret av -kai-
Lenke til kommentar

Kjører 60hz ja. Får titte litt rundt. Som Anders81 sier så hadde det vært greit å finne ut på forhånd om det garantert funker før jeg punger ut med en del hundrelapper for Chrono Trigger, og om lag 1500 for Earthbound. PAL-SNES hadde vært en unødvendig anskaffelse i og med at de beste (etter min mening) spillene aldri kom ut i PAL-format. Til og med CT-porten til Playstation kom ikke til Europa. Har Earthbound på emulator og Chrono Trigger-porten til PS1, men ingenting er som å faktisk ha originalene.

Endret av Shifty
Lenke til kommentar

Jeg gikk nylig til innkjøp av en NTSC SNES og kan kanskje svare på spørsmålene dine.

Dersom TV'en støtter NTSC så vil også SNES'en fungere på denne. RF-kabelen som følger med en NTSC SNES passer derimot ikke i norske TV'er, men du kan bruke en standard norsk kabel til dette. Om du imidlertid vil ha best mulig bildesignal så vil det beste være å gå til innkjøp av en Gamecube RGB kabel. Dette forutsetter at TV'en støtter RGB.

Når det gjelder strøm så bruker jeg denne omformeren. I tillegg har jeg kjøpt en liten forlengerkabel siden kontakten til strømforsyningen på en amerikansk SNES sitter direkte på strømforsyningen. Den lille forlengerkabelen brukes for å slippe å ha strømforsyningen direkte oppå strømomformeren siden de begge utvikler varme.

Lykke til med SNES-kjøp.

Lenke til kommentar
Når det gjelder strøm så bruker jeg denne omformeren. I tillegg har jeg kjøpt en liten forlengerkabel siden kontakten til strømforsyningen på en amerikansk SNES sitter direkte på strømforsyningen. Den lille forlengerkabelen brukes for å slippe å ha strømforsyningen direkte oppå strømomformeren siden de begge utvikler varme.

Kunne du ikke brukt en europeisk strømkabel fra en "norsk" SNES? Hvis du ikke hadde en liggende så er det klart at det sikkert ble billigere å kjøpe en slik omformer, men allikevel? Det skal vel være samme strøm ut til SNES-en fra strømforsyningen uansett.

Lenke til kommentar
Kunne du ikke brukt en europeisk strømkabel fra en "norsk" SNES? Hvis du ikke hadde en liggende så er det klart at det sikkert ble billigere å kjøpe en slik omformer, men allikevel? Det skal vel være samme strøm ut til SNES-en fra strømforsyningen uansett.

Nei. Om vi skal tro på spesifikasjonene på de to strømforsyningene så har de forskjellig output. I tillegg er pluggene ulike.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...