Gå til innhold

Dual C3 hovedkort.


KjellV

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å kjøre helt lydløst trenger du bare store nok kjøleribber for å slippe å bruke vifte. Om du har en PSU i nærheten med en liten men viss luftgjennomstrømning, så kan du nok klare å kjøre en 20W CPU på ca 50C med en "vanlig" stor kjøleribbe.

 

Selv har jeg kjørt en Athlon (Thunderbird) 1000@800MHz med 1,17V og standard kjøler uten vifte på 50C over lengre tid. Beregninger viser at CPU'en min utviklet ca 20W når den gikk uten vifte.

 

(Link, Link,Link,Link)

 

Så om du vil ha litt ytelse så vil jeg heller anbefale å kjøpe, underklokke og undervolte en eller to Athlon XP'er. F.eks vil Athlon XP2400+ gå på under 20W om den kjøres på 1300MHz og 1,1V.

Lenke til kommentar
For å kjøre helt lydløst trenger du bare store nok kjøleribber for å slippe å bruke vifte. Om du har en PSU i nærheten med en liten men viss luftgjennomstrømning, så kan du nok klare å kjøre en 20W CPU på ca 50C med en "vanlig" stor kjøleribbe.

 

Selv har jeg kjørt en Athlon (Thunderbird) 1000@800MHz med 1,17V og standard kjøler uten vifte på 50C over lengre tid. Beregninger viser at CPU'en min utviklet ca 20W når den gikk uten vifte.

 

(Link, Link,Link,Link)

 

Så om du vil ha litt ytelse så vil jeg heller anbefale å kjøpe, underklokke og undervolte en eller to Athlon XP'er. F.eks vil Athlon XP2400+ gå på under 20W om den kjøres på 1300MHz og 1,1V.

 

Jo det er en mulighet, har tenkt på to stykk p3 1400 og underklokke dem , men så er det pris da. Ellers hadde det vært moro å teste ut dual via maskin, siden ytelsen ikke er så veldig viktig .

Lenke til kommentar
Hvis ytelsen ikke er så viktig, hvorfor i h... skal du da på død og liv ha dual, kjøp en duron, den er billig, undervolt den og underklokk den nok, så får du fin stille maskin

 

AV den enkle grunn at jeg har et meget bra eldre hovdkort, og for det andre multitasking, jeg jobber heller ved en dual 500 enn en 1000 maskin.

Lenke til kommentar
Har en Duron som ikke trenger vifte, bare ribbe. Kanskje et godt og billig valg?? Kan jo ikke kjøre dual da, men men.

Hvorfor ikke dual med duron?

 

jeg jobber heller ved en dual 500 enn en 1000 maskin.

Stemmer 100%

Den gamle dual p3 450 (100 FSB) banket p3 800@900 (150 FSB fast timings) så mye at det var skummelt. Ikke minst i spill.

 

 

Jeg leste for en tid siden på www.2cpu.com om en C3 som støttet dual.

Tå turen dit og les deg ihjel. Det frister med en slik, og "takrenne gjennom hele maskinen med en 80mm@5v som sitter helt i enden og kjøler cpu0 + cpu1 som ender i PSU".

Lenke til kommentar
Hvor har du fått det fra at P4 har stor kjerne? Kjærnene er ikke så mye større en en Palomino... Det er bare og fjerne heatspreadern og sjekke det.

 

Trodde pgressum visste hva han snakket om..

 

For tall på effekttap kan dere bare se på http://www.sandpile.org/ Der står alt fra Pentium til P4, K6 til Barton.

 

AMD har et godt lavere effekttap enn tilsvarende P4 (sammenliknet på ytelse), men så er også kjernen mindre på XP.

 

Uansett så ser jeg ikke det helt store poenget her da en kan kjøle ned begge med støysvake vifter (med mulig unntak av P4 3.06 og evt Barton 3000+).

Lenke til kommentar
Går det an å kjøre Duron på dual da??

Ja, hvis man modder litt på broene oppå prosessoren så kan man få Duron 1GHz-1,4GHz (Morgan-kjerne) til å oppfattes som Athlon MP av chipsettet.

 

Ytelsen blir likevel begrenset pga kun 128+64KB cache og at den ikke har ikke Palomino-optimaliseringer.

Lenke til kommentar

etter min erfaring funker det fint med et hjemme mekket kjølesystem. jeg har mekket litt på en 750 mhz athlon tbird (socket a) og klarer å kjøre den fint uten noen vifter takket være en "hjemmelaget heatpipe" henholdsvis har jeg en stor kobberheatsink (ca 5-600 gramm) som jeg har hardloddet fast noen gamle bremserør fyllt med freon gass det funker utmerket men tingen er at hvis du skal ha en server nytter det best med lydisolering samt flowerbox funker rimelig fint i microatx kasser.

 

keep up the good ideas,

har hatt veldig lyst å mekke opp en dual c3 maskin så det var litt skuffendes :(:woot: [/u]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...