Gå til innhold

Tokina AT-x 535 .Ønsker mere zoom, har jeg valgt riktig objektiv.

Anbefalte innlegg

Har akkurat kjøpt meg noen nye objektiver. Canon sitt 50 mm 1,4 ser veldig bra ut. Men hva syns dere om Tokina AT-X 535 PRO DX. 50-135 mm F2,? I butikken sa han at det var veldig fint. Men jeg syns kanskje autofokusen var litt dårlig og den bråkte litt ved zooming. Leste derfor noen tester (på engelsk, fant ingen på norsk) og de er enige med at dette stemmer. Ellers skulle objektivet ha god kvalitet. Men er litt i tvil. Det kan se ut som om dette objektivet ikke kan forlenges med telekonverter. Men Sigma sin Sigma 70-200 mm f/2,8 EX DG HSM kan du det, og dette objektivet fikk og god kritikk gjennom "the digital picture". Mer lydløs og presis i autofokus. Også ønsker jeg mere zoom. Har fra før tenkt på 18-200 eller 70-300 mm fra Sigma også, skjønt de har ikke f2,8 gjennom det hele, men da heller med bildestabilator. For jeg er ikke stø på handa merker jeg med objektivet jeg kjøpte idag.

Har jeg valgt det rette objektivet? Har akkurat kjøpt meg dette og er nå i tvil. Er jo lov til å angre seg!

Har et canon eos 400d med kit objektiv og canon 50 mm F1,4.

Endret av sunrize
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med du mener mer tele og ikke mer zoom (18-50 = 70-200 = 3x zoom)

Om du bør velge IS fremfor god lysstyrke kommer an på hva objektivet skal brukes til.

Om du skal ta bilde av ting som beveger seg vil ikke IS hjelpe på dette.

Om du ønsker en mer uklar bakgrunn, mens det du tar bilde av er fokusert, vil ikke IS hjelpe på det heller.

Da er det kun bedre lysstyrke som gjelder.

Deretter må du tenke over om du virkelig trenger zoom eller om et fast objektiv fungerer like bra.

Generelt sett er fastoptikk til f.eks 3000kr MYE bedre enn zoomoptikk til den samme prisen. Jo høyere opp i prisklassene du går, desto mindre blir denne forskjellen.

Om du kommer med mer info vedr. dine behov så er det lettere for oss å hjelpe deg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...