Gå til innhold

Effektpedal (til metal)

Galdust

Anbefalte innlegg

Hei, er på utkikk etter en effektpedal for metal... er en del å velge mellom har jeg skjønt, men er det noen som skiller seg ut? Har sett på Boss Metal Zone og Boss Metal Core - hva er forskjellen på disse to egentlig? Digitech Death Metal har jeg også sett litt på... andre som er å anbefale? Hvilken ville du valgt?

Alle tips mottas med takk =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, etter det jeg har hørt så er Metal Core direkte beregnet på tyngre metall, mens Metal Zone er mer konfigurerbar.

Nå skal det sies at jeg bare har prøvd Metal Zone gjennom Boss GT8, men jeg likte den i alle fall, så jeg ville gått for Metal Zone.

Har dessverre liten erfaring med Digitech Death Metal.

(Eier dog en Digitech Jimi Hendrix Experience)

Mitt råd ville vært, dersom du har muligheten til det, å dra til butikken og prøve de forskjellige.

Smaken er som baken, alle har en og den er delt i to. :D

Lenke til kommentar

Jeg lurer på en ting - Finnes det pedaler som gir deg litt trøkk ettersom hvordan du spiller?

F.eks si du har på en effekt og spiller en A powerchord - BRAAOUWWAÆEUSH. Så spiller du nøyaktig deg samme bare at du tar virkelig i og får nøyaktig samme lyd og lydstyrke - BRAAOUWWAÆEUSH.

Jeg savner litt å spille åpne akkorder og så spille litt stille for så virkelig å dra på i refrenget og høre forskjellen. Får liksom samme trøkk hele veien med distortion synes jeg.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Jeg lurer på en ting - Finnes det pedaler som gir deg litt trøkk ettersom hvordan du spiller?

F.eks si du har på en effekt og spiller en A powerchord - BRAAOUWWAÆEUSH. Så spiller du nøyaktig deg samme bare at du tar virkelig i og får nøyaktig samme lyd og lydstyrke - BRAAOUWWAÆEUSH.

Jeg savner litt å spille åpne akkorder og så spille litt stille for så virkelig å dra på i refrenget og høre forskjellen. Får liksom samme trøkk hele veien med distortion synes jeg.

Noen tips?

Boss DN-2?

Lenke til kommentar

Boss DN-2 kan passe til å gi mer vreng når du ønsker det, men denne pedalen alene er ikke nok til å gi metalvreng hvis det var du var ute etter! :)

Til trådstarter så vil jeg si at jeg er godt fornøyd med min Metal Muff! Den har også en Top Boost funksjon, som gjør at du kan skjære mer gjennom lydbildet hvis du skal spille solo/lead partier :)

Den er mye rimeligere faktisk hos Vintagegitar enn andre steder jeg har sett den, der får du den for 890,-

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen tips?

Rør reagerer på den måten, prøv en rørvrengpedal (med ekte rør, ikke noe modelering eller imitering) eller en skikkelig rørforsterker. Anbefaler det siste, men har begge deler og kan si at så vrengpedaler som bruker rør oppfører seg veldig likt som en rørforsterker med vreng ville gjort.

Dette funker dog bedre jo mindre vreng du har. Det funker nok i liten grad med high-gain, mens med lite vreng kan det å slå an strengene svakt gjøre det nesten helt clean. Er i hvert fall det jeg har erfart.

Et annet alternativ hvis du vil "fremheve" f.eks refrenget/soloen er å bruke en booster (pedal). Da vil det bli bittelitt høyere, noe mer "kraftig" og med litt mer vreng.

edit: Ang. rørpedal så gjelder det trådstarter også. Hvorfor nøye seg med imitasjoner når man kan få "the real deal" (i hvert fall nesten). En annen ting er at hvis du har en kjedelig forsterker, så vil i de fleste tilfeller ikke en vanlig vrengpedal gjøre den bra. Det kan derimot en rørvrengpedal, da forsterkeren høres mer ut som pedalen enn forsterkeren, på godt og vondt.

Endret av Innos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...