Gå til innhold

1 dag igjen til Ubuntu 8.04

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heiv inn Ubuntu 8.04 beta på min stasjonære her om dagen (ny harddisk og greier). Ble litt jobb fordi jeg kjører softwareRAID og måtte derfor gjøre en debootstrap-install, noe som er uvant for en linuxnoob som meg. Og etter jeg fikk knotet meg ferdig (var ikke spesielt vanskelig, men gjorde noe feil første gangen) viser det seg at keyboardet mitt ikke er standard USB, så det virker ikke i grub.

Noe som har medført at jeg ikke har brukt Linux i det hele tatt i det siste, når jeg egentlig planla å migrere ganske hardt over og kun beholde XP til spilling...

Må bare klare å bestemme meg for et nytt keyboard, og så skal jeg nok skjerpe meg. :)

Lenke til kommentar

La inn Ubuntu 8.04 Beta på to pc-er for ca. 14 dager siden.

På den ene stasjonære pc-en fungerte alt utmerket. Der forblir 8.04 værende.

På min laptop fungerte selve installasjonen greit, og det meste andre også, bortsett fra utrolig hakkete avspilling av lydfiler. Uansett format. Prøvde med kompilering av alsa-drivere og diverse annet. Fant heller ikke svar på Google eller Linux-fora. Ble skuffet over det, så på laptop-en ble det inn med 7.10 igjen. Og lyden virker perfekt.

Noen andre som har opplevd lydproblemer som beskrevet over? Og er dette fikset i den offesielle utgaven?

Lenke til kommentar
Dette er noe av det jeg elsker<3 med Ubuntu og de fleste andre Debian baserte distroer. Opgraderte for to-tre dager siden helt uten noe som kan minne om problemer. :)
Samme her, har kjørt uten re-install i to år nå tror jeg - litt trøbbel i de første oppgraderingene, men i de to siste releasene (7.10 og 8.04beta) har det gått smertefritt :)
Lenke til kommentar
Bruker du PulseAudio? Og det gjaldt alle avspillere?

Ja, jeg prøvde flere avspillere. Til og med aplay fra kommandolinjen. Konfigurerte avspillerne til å bruke både pulse, alsa, oss og resten som var tilgjengelig. For meg virket det som om lydkortet fikk altfor lav latency på min PC, noe som resulterte i drop-outs og ujevn gange utover i lydfilen.

Om jeg har forstått riktig er alsa (og pulse?) lagt inn i kernel-en nå.

Kanskje dette blir for tøft for en eldre PC?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...