Gå til innhold

Billedkvalitet 13.2 Mpx kontre 8 Mpx

Anbefalte innlegg

Hvis f.eks. en 1/1.7" sensor har en oppløsning på 13.2 Mpx, men

kan brukes på 8 Mpx, vil billedkvaliteten ved 8 Mpx være like god som

om jeg brukte en 1/1.7" sensor med en

maks. oppløsning på 8 Mpx?

Endret av nil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tvilsomt. Svært tvilsomt. Det har vært en og annen mening her om dette, men min teori er som følger:

Klemmer man inn flere bildepunkter på samme område, blir hvert punkt nødvendigvis mye mindre. Og når vi da snakker om å klemme inn flere millioner flere punkter kan du jo tenke deg størrelseforholdet per punkt (se min enkle illustrasjon her). Å stenge av en del av brikken vil jo da ikke gi noe mer størrelse på de gjenværende punktene. Følgelig trenger de like mye lys som før. Noen hevder da at siden innkommende lys da kun fordeles på de aktiverte punktene vil det oppveie for de mindre punktene enn på en brikke med færre punkter (i full størrelse). Njaaa....skeptisk, sier nå jeg. Optikken forandrer jo ikke sin lysbane selv om plutselig en del av brikken er deaktivert. Det blir vel da heller et utsnitt av motivet som fanges opp av det aktive området, slik at man får en tilsynelatende økt zoomfaktor. Men med dårligere bildekvalitet enn en brikke av samme størrelse, men med lavere oppløsning. I følge min teori, altså....

Endret av Manskow
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...