Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skatt ved utleie av bolig.

evertos

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på en liten ting, det er så mange endringer i lovverket rundt skatt av utleie. Skatteetatens side "skatt ved utleie av bolig" er under oppdatering, så jeg vet ingenting.

Jeg leier ut en andelsleilighet i et borettslag. Dette blir da kalt fremleie av borettslaget. Likningsverdien på leil er bare 160 tusen. Skal jeg i det hele tatt betale skatt av leieinntektene? Disse er 7500kr i mnd, men utgifter til lån og fast husleie til borettslag gjør at jeg har nesten 10000 ut imnd. Altså 7500 inn og 9800 ut. 2300kr i ekstra utgifter som student når jeg selv leier til 5 tusen er litt vel mye. Skal jeg i tillegg skatte av dette må jeg flytte på en 5 kvm hybel og selge bilen.

Noen som sitter med viten? Tusen takk for svar.. bare to uker til jeg skal melde fra om dette.

se denne linken, gjelder dette ennå? artikkelen er fra 2003

http://www.dinside.no/php/art.php?id=88261

Endret av evertos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg leier ut en andelsleilighet i et borettslag. Dette blir da kalt fremleie av borettslaget. Likningsverdien på leil er bare 160 tusen. Skal jeg i det hele tatt betale skatt av leieinntektene? Disse er 7500kr i mnd, men utgifter til lån og fast husleie til borettslag gjør at jeg har nesten 10000 ut imnd. Altså 7500 inn og 9800 ut. 2300kr i ekstra utgifter som student når jeg selv leier til 5 tusen er litt vel mye. Skal jeg i tillegg skatte av dette må jeg flytte på en 5 kvm hybel og selge bilen.

se denne linken, gjelder dette ennå? artikkelen er fra 2003

http://www.dinside.no/php/art.php?id=88261

Man skatter av inntekt, og får fradrag for kostnad. I ditt tilfelle får du fradrag for rentekostnadsdelen av felleskostnadene du betaler til borettslaget, mens du må skatte av leieinntekten. Har du andre driftskostnader ifbm utleien, kan disse også trekkes fra på inntekten. Hvis rentekostnadene er f.eks. 7000, og leieinntekten 7500, så blir det skatt av de overskytende 500,-. Pass på at fradrag blir med i selvangivelsen..

Hvis det ikke har kommet noe helt nytt og merkelig, da..

Lenke til kommentar

I 2007 var leieinntekter skattepliktige om leieforholdet oversteg 6 måneder i et kalenderår.

Dette er forandret i 2008, og nå er leieinntekter skattepliktige når de overstiger kr 20 000 per år.

Man har selvsagt fradrag for felleskostnader, kommunale kostnader, vedlikehold etc.

Rentekostnader er IKKE fradragsberettigete her, siden du allerede får en oppgave fra banken der fradraget fremkommer, og du får ikke fradraget to ganger. :)

Lenke til kommentar
Rentekostnader er IKKE fradragsberettigete her, siden du allerede får en oppgave fra banken der fradraget fremkommer, og du får ikke fradraget to ganger. :)

Nei, man får selvsagt fradraget bare én gang. :)

Det så bare ikke ut som trådstarter har fått med seg at man får rentefradrag.

Lenke til kommentar
Et siste spørsmål:

Jeg har leid den ut ett år nå. Blir staten sinna når jeg nå melder fra?

Jeg forstår deg slik at du startet å leie ut i 2007. Siden det er nå selvangivelsen for 2007 skal leveres, er ikke dette noe problem. Det er ikke noe plikt til å på forhånd gi melding om skattbar inntekt.

Lenke til kommentar
Nei, man får selvsagt fradraget bare én gang. :)

Det så bare ikke ut som trådstarter har fått med seg at man får rentefradrag.

Regner med at trådstarter får oppgave fra banken sin ;)

Jeg har leid den ut ett år nå. Blir staten sinna når jeg nå melder fra?

Du har ikke noe meldeplikt.

Leide man f.eks. ut i 5 mnd i 2007 så skal man ikke oppgi det i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Takker igjen.

Det blir litt penger da. Baksmell. Når jeg nå forteller dem at jeg har leiet ut hele 2007.

Blir vel raske 20 tusen.

Lurer på om det er noen fordeler når en er student? Helt sikkert ikke.

Endret av evertos
Lenke til kommentar
Takker igjen.

Det blir litt penger da. Baksmell. Når jeg nå forteller dem at jeg har leiet ut hele 2007.

Blir vel raske 20 tusen.

Hva mener du med "forteller"? Oppgir leieinntekten på selvangivelsen?

Ja, hvis du allerede har innberegnet rentefradraget på lånet, så får du deg nok en smell...

Alternativet er å kanskje å "glemme" å innberette noe som helst, men det vil jeg naturligvis fraråde.

Lenke til kommentar

Du snakker om å "lure" i mangel på bedre ord, den værste innkreveren som finnes, staten selv. Ville hadt det så pertentlig på øren som det lar seg gjøre, med tanke på at man leser om folk som må betale tilbake til staten 1 kr (fordi det er prinsipp sak) så vil jeg vært meget sikker på at alt ble korrekt.

Lenke til kommentar
Takk. En siste ting.

Jeg endret leiebeløpet de siste månedene av 2007. Er det forferdelig viktig at dette stemmer på en prikk?

Altså, i selvangivelsen er det meningen at du skal oppgi totale inntekter du har hatt, og totale fradrag. Det skal være så nøyaktig som mulig. Husk at du også har et minstefradrag (det ser du på selvangivelsen). Kan ikke forestille meg at du skal få noe særlig skatt her, med mindre du har en annen inntektsgivende jobb ved siden av, da..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...