Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

påvirker røyking veksten?


ecko

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

at voksemønsteret er såpass firkantet tviler jeg sterkt på, men at røyking hemmer vekst generet kan du skrive under på. andrehånds erfaring her. av de 3 jeg kommer på i farta nå (som alle er 19) alle starta og røyke ved starten av ungdomskolen.og ingen er høyere enn 1,65

 

mulig det er tilfeldig, men ingen sjans og ta :p

Endret av Potetgullmann1
Lenke til kommentar
at voksemønsteret er såpass firkantet tviler jeg sterkt på, men at røyking hemmer vekst generet kan du skrive under på. andrehånds erfaring her. av de 3 jeg kommer på i farta nå (som alle er 19) alle starta og røyke ved starten av ungdomskolen.og ingen er høyere enn 1,65

 

mulig det er tilfeldig, men ingen sjans og ta :p

 

Jeg begynte å røyke når jeg var 14 og omkring 160cm høy. I dag er jeg 20 og 180cm høy. Tror ikke du skal si ting for sikkert. :)

 

Googlet litt og kom frem til SteadyHealth. Selv der er det splid om hva som er korrekt.

 

http://www.steadyhealth.com/does_smoking_s...th__t54671.html

 

 

Fant ingen rene vitenskapelige artikler da.

Endret av Marley
Lenke til kommentar
Kan ikke si det er sikkert nei, men ut i fra egen erfaring tror jeg det stemmer :p har ingen vitenskaplige fakta som støtter teorien, men er mange tilfeller hvor det virker sansynelig.

 

 

er det storrøykere eller de som røyker litt nå og da?

Lenke til kommentar

de jeg tenker på røyker/røyka en 10 sig om dagen uten at jeg kan si det for sikkert. snakker om de som sto på "røykehjørne hvert friminutt :p

 

men dette rammer helt sikkert ikke alle. har garantert noe med hvilken del av veksten din du er i. tidlig pubertert. prepubertet etc. jeg er ingen forsker på dette området. bare sankker etter egen erfaring.

 

og egen erfaring (uten at jeg krever alle skal tro det samme som meg) sier at røyking hemmer veksten

Lenke til kommentar
jeg begynte å lure nå. påvirker røyking høyde og bredde?

 

leste at de fleste er ferdig utvokst i høyden før de er 20, men at man vokser i bredden fra man er 20 til 25.

 

stemmer dette?

 

Kan jeg aldri tenke meg. Begynte å røyke i svært ung alder og raget ikke mer enn 1,60 den gangen. I dag, 13 år seinere, har det blitt atskillig flere sigaretter og er 30cm høyere.

Lenke til kommentar
Røyking gjør i alle fall at ufødte barn (prenatalt) ikke vokser optimalt ( < optimalt). Vetke om noe av det samme kan overføres til ungdommer, men kanskje? =)

 

Det er mulig at det kan skje om røykingen begynner før puberteten har inntruffet. Det er tross alt iløpet av de årene vi vokser mest (proposjonalt med antall år, såklart), kanskje inntaket av nikotin kan hemme veksten om man begynner for tidlig?

 

Jeg har nok ingen fasit, bare synser litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...