johnterje Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 (endret) jeg har nettopp satt sammen pcen min, og tenkte å prøve å overklokke den litt.. hvilke programmer og software trenger jeg? hva slags software er bra for å overvåke cpu temperatur osv? hvilke tester burde jeg ha i tillegg til prime95? oppsettet er for øvrig: E8400 med northQ siberian tiger Asus rampage formula 4 GB mushkin CL 4 800mhz Vista 64-bit sp1 Endret 15. april 2008 av johnterje Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 CPU-Z for cpu info Rivatuner for skjermkortklokking og temp. CoreTemp/RealTemp for cpu-temp, merk disse er kun ca temp. OCCT for cpu testing. 3DMark06 for skjermkorttesting. Kan bruke masse annet også, men du kommer langt med disse. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. Tråden bryter også med tre-ords-regelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.) Lenke til kommentar
johnterje Skrevet 15. april 2008 Forfatter Del Skrevet 15. april 2008 jeg lasta ned coretemp nå det funka fett kjører prime torture nå, cpukjernene ligger på ca 54 grader.. er det bra? Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 (endret) Du har fremdeles litt å gå på, under 65 er greit. jeg her hørt rykter at flere verktøy kan bomme på temperaturen for de nyeste CPUene includert E8400. Da jeg brukte coretemp fikk jeg noen rare tall. jeg fikk -48 på noen komponeneter og 108 på noe annet, nå bruker jeg Everset og er ganske fornøyd. Jeg bruker Asus PC probe II også og forløpige funker, men jeg har hørt at dette er ikke noe tess. Endret 15. april 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
johnterje Skrevet 15. april 2008 Forfatter Del Skrevet 15. april 2008 mulig det.. jeg gjorde ikke den beste jobben med å smøre paste osv på kjøleren.. brukte den som allerede satt på kjøleren, men kjøpte med arctic silver da, så jeg kan få fikset det.. vet noen for øvrig hvordan man får konverterte DAA filer i vista? finner bare gratis coverters for xp.. Lenke til kommentar
Obi von Knobi Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 PowerISO virker med DAA filer. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 jeg vet ikke om konverteren, men jeg bruker Artci Silver 5 og den funker bra. Et spørsmål "johnterje, har du samme temp på core1 og 2? Hos meg det er 5 grader forskjell på disse 2 i uklokket tilstand på idle. Lenke til kommentar
johnterje Skrevet 15. april 2008 Forfatter Del Skrevet 15. april 2008 vel "sam oslo", ifølge coretemp ligger de helt likt.. det som er pussig er at nå er cpu idle og de ligger på 43 begge.. i bios var idle temperatur 30... hva kommer det av? Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 (endret) Jeh har også lavere temp i BIOS enn i windows, det er litt rart fordi BIOSen blaster CPU ganske kraftig. Jeg vet ikke hva dette kommer av, det kan være unøyaktige sensorer eller noe bug, eller noe liglendende. Jeg har disse temperaturene på Idle/Load i uklokket tilstand: CPU: 37/42 NB: 39/44 SB: 40/44 MB: 38/48 Men noe merklig er på gange med core-tempene hos meg, jeg har Core1: 42 Core2: 47 på idle, og jeg lurer på om min kjøler sitter feil. Men hvis dette er tilfelle da burde jeg få mye høryre temperaturer på CPU under load, dette er merklig. Endret 15. april 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
Obi von Knobi Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Hvordan virker egentlig temp.måling i prosessor? Er det termostater inni selve prosessoren? Lenke til kommentar
johnterje Skrevet 16. april 2008 Forfatter Del Skrevet 16. april 2008 jepp det er en måler i CPUen.. eller så ligger det i hovedkortet.. men da har jeg klokka cpuen til 3,6ghz, satte FSB til 400 og det var egentlig det.. en ting jeg lurer på ang. minnet, jeg leste i en guide at jeg burde sette multiplieren til 2, slik at den ville ligge på 800mhz.. dette er jeg usikker på.. jeg satte command rate til 2, er det riktig? i cpu-z står det nå fsb:dram 1:1.. Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 command rate og multiplieren er 2 forskjellige ting Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå