Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

[Løst] Vondt i tunga, mista smaksløkene - Bells Parese

Wabby

Anbefalte innlegg

Heisann,

har opplevd noe særdeles rart og har hatt det litt over en uke...

Det hele startet med at jeg har vondt i tunga, helt på kanten, fremme på venstre side. Smerten kan sammenlignes som om man får stikki en nål i tunga eller noe. Siste to dagene så har også smaken av mat blitt mindre og mindre. Følse som om jeg bare spiser "noe".

Jeg har følelser i tunga, men bare smaker svært lite. Og tunga føles noe nummen. Har også prøvd å se i speilet, men ingenting som tyder på noe. Har heller ikke bitt meg i tunga.

Har noen vært borti noe lignende? Evt hva må gjøres. Ser for meg en form for bakterie eller noe... Evt hvis det ikke forsvinner, hvor lenge bør man vente til man tar kontakt med lege?

Endret av Wabby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke den type vondt notalive... vet ikke helt hvordan jeg ellers kan beskrive det.

Har forresten ikke blitt noe særlig bedre, skal til Oslo på jobb intervju i morgen , og annet intervju på fredag så jeg må skippe litt lege da dette er viktig for meg... Men om det ikke bedrer seg over helga så for jeg bestille time...

Lenke til kommentar

Vel... Dette har nå forværret seg, hele vestre side av ansiktet er mer eller mindre lammet. Klarer ikke å blunke bevist med venstre øye og sliter med å lukke munnen skikkelig.

Var på legevakta og de slet å stte symtomer på det, var i kontakt med nervologisk spesialist på Ullevoll osv. Enten hadde jeg fått virus på en nervne eller potensielt en flott (har ikke blitt bitt tror jeg).

Dersom virus må jeg avvente bare og la det fikse seg selv, og ta kontakt om det blir enda værre...

Syns dette er skummelt jeg...

Lenke til kommentar

Skal gi tilbakemelding, skal i dag til legen kl 14.00. Får se om de blir noe klokere på det.

Er et helvete å drikke melk fra 0,3 kartonger. Slever som en mongo... rundtstykker med leverpostei og bacon smakte..... ja, vet ikke jeg.

Lenke til kommentar

Da har jeg vært hos legen.

De har kommet frem til at jeg har fått "Bells Parese"

Dette kan oppstå via blant annet stress, da også omgivelsessterss (kulde)

Kan ligge i kroppen hele livet dersom du har hatt vannkopper som liten

Oppstår helt uten varsel

Selv så har jeg hatt vannkopper og jeg sover med vinduet åpent. Kan trekke godt til tider.

På toppen av det hele så har det vært relativt hektisk i det siste. Igår f.eks var jeg oppe 22 timer da jeg kjørte tur retur Oslo på en dag.

Har hatt mange dager som har vært relativt stressende.

Fått en del viruspiller som skal dempe hevelse og gjøre det lettere men i utgangspunktet skal denne gi seg selv. Værste forsvinner etter noen uker, men helt borte etter noen måneder.

Dette blir jo litt av en sommer kan man si... Kommer til å se ut som Sylvester Stallone.

Lenke til kommentar

Akkurat det samme skjedde meg for mange år siden. Var på sykehuset og de tok spinalvæskeprøve av meg. ( Det er noe forbaska drit. I over en uke etterpå så gjorde det så vondt i ryggen når jeg reiste meg at jeg spydde. )

Jeg fikk ikke noe diagnose, men hadde de samme symptomene som deg. Begynte med at den ene siden av tunga føltes "rar" og ting smakte annerledes. Og de påfølgene dagene så ble jeg helt lam i den ene siden av ansiktet. dvs jeg hadde følelse der, men musklene var lammet.

Det varte ikke så veldig lenge så det er nok borte før sommeren, men det kan hende du må trene opp musklene igjen. Spør legen om et lite hefte som viser hvordan man gjør det.

Lenke til kommentar

Will do, har en oppfølgingstime neste uke... Jeg har også følelser der, men musklene har tatt kvelden på en måte...

Må si at jeg er glad for at det ikke var "værre", selv om jeg støtte borti noen tråder på et annet forum om ei jente som har fått Bells Parese 3 ganger ! ! ! :o Håper bare det ikke vil skje med meg.

Lenke til kommentar

Jeg hadde Bells parese for noen måneder siden. Det gikk heldighvis helt over etter noen få uker. I perioden man har det, må man øve seg på å smile anerledes, og man må ta noe salve under øyet før man legger seg for at ikke øyet skal tørke ut på den siden man er lam. Sånn var det hvertfall for meg.

Jeg leste ett sted på nettet at man burde masere den lamme delen av ansiket noen minutter om dagen, da vil lammelsen gå fortere over.

God bedring

Endret av Kuffe
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har det gått en uke siden sist jeg var hos legen. Har blitt minimalt bedre, men i riktig retning. Sjekket også øyet, ingen skader.

For sikkerhetsskyld, så skal jeg også få en MR røngten. Var visst standard på slike ting... Ca 1 mnd venting...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...