Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Større felger = større bakkeklaring?


Anbefalte innlegg

Sikkert teit spørsmål, men det viser hvor mye/lite jeg vet om felger og dekk.

 

Har i dag en bil der bakkeklaringen er 14 cm (ifølge fabrikken). Det er ikke mer enn det må være, med alskens farshumper. Tar av og til litt nedi, noe som selvfølgelig ikke er "søt musikk" i en bileiers dører. Vuderer å kjøpe ny bil, og en av kandidatene (Skoda Fabia II) har en bakkeklaring på 13 cm, noe som er en endring i negativ retning.

 

Vil valg av f.eks 16 tommers kontra 15 tommers felg øke bakkeklaringen, eller vil dette måtte kompenseres av lavere dekkprofil, slik at jeg i praksis er like langt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

For at speedo skal vise korrekt, kan ikke rullediameteren endres særlig mye (er det max 5%, tro, eller var det 2.5%?), så det er ikke mange millimeter du kan endre dette.

 

Jeg kjører mange slags biler, og dette er et "problem" som varierer overraskende mye fra biltype til biltype. Enkelte biler slår nedi når du kjører over en 30-sone fartsdump i 20, med andre kan du sprette over i 50 uten problemer. Det er nok en kombinasjon av overheng, akselavstand, demping/fjæring og konstruksjonen av bilens underside.

Lenke til kommentar

Takk for alle svarene så langt :)

 

Her er ting jeg ikke har tenkt på, f.eks akselavstand og speedometerutslag.

 

Jeg kjører forsiktig over fartshumpene. Når det gjelder akselavstand og overheng, er dette mindre på Fabia enn den større Octavia. Bakkeklaringen er 1 cm mindre på Fabia, og det var denne forskjellen jeg ville forsøke å kompensere litt for.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar
Jeg tror faktisk du får lavere bakkeklaring med større felger. Dette på grunn av lavere profil som jeg (tror) vil utgjøre større forskjell enn en tomme mer på felgen.

 

Når man bytter til større felger, må mann kompansere med lavere profil på dekket, og man står da igjen med SAMME rulleomkrets, så bakkeklaringen på bilen blir den samme ;)

Lenke til kommentar

En viktig ting å tenke på er jo også bredden av dekket du velger lavere profil på. Profilen angir jo størrelse i prosent, av bredden på dekket. Så om noen går med tanker om å kjøpe seg nye hjul, og går drastisk opp i hjulbredde, så betyr ikke det at 40-profil vil gi deg mindre gummi enn hva 45 på mindre hjul gjorde.

Lenke til kommentar

Har nå prøvekjørt Fabia, og det gikk greit over fartshumpene :) Riktignok merket jeg bedre "dumpingen" i Fabia i forhold til Octavia, men farten over humpene er svært lav, så noen fare for bil og de ombordværende er ikke til stede. Octavia er jo lengre og har større akselavstand.

 

Uansett bil, velger jeg mer dekkprofil og mindre felgdimensjon. På Fabia er det 165/70 R14 som tydeligvis er standarden.

Lenke til kommentar

Det som ofte gjør at ting tar borti når du setter på et sett med dekk og felg som er noen dimmensjoner større en orginalt er jo det at felgen blir mye bredere og dermed tar borti ting som orginal dekkene ikke er i nærheten av en gang. Et lite eks, bilen kommer med 14" som er noe i duren 4-6" bred og så kommer du og vil ha 17-18" på som plutselig er 7-8,5" bred. I noen tilfeller dobbelt så bred felg som orginalt.

Lenke til kommentar
For at speedo skal vise korrekt, kan ikke rullediameteren endres særlig mye (er det max 5%, tro, eller var det 2.5%?), så det er ikke mange millimeter du kan endre dette.

 

Jeg kjører mange slags biler, og dette er et "problem" som varierer overraskende mye fra biltype til biltype. Enkelte biler slår nedi når du kjører over en 30-sone fartsdump i 20, med andre kan du sprette over i 50 uten problemer. Det er nok en kombinasjon av overheng, akselavstand, demping/fjæring og konstruksjonen av bilens underside.

 

Ørliten retting der bare: + - 5% er grensa, det vils si at du kan gå opp/ned 5% fra standard dekkdim.

 

 

F.eks:

Jeg har standard 155/80-13, men heiv på 195/50-15 på vinterhjula, så da blei vinterhjula mine 0,4% mindre enn standardhjula, men på sommerhjula som er 205/40-17 som da er 3,4% en vinterhjula, (3,0% større enn originalt)

Skiller da 20mm til vinterhjula på høyden (18mm til originalhjula)

 

 

For å gå over den den 5%-grensa (regner ikke med så mange går under :p ) så må speedometer kalibreres, og du må ta diverse sjekker på biltilsynet for å sjekke at ikke ting tar borti ved full belastning blant annet :)

Lenke til kommentar

En annen ting ang. 5% regelen: 5% er nesten ingenting på f.eks. 155/80r13, men en hel masse på et 265/70r16.

 

Det jeg mener er, hvis du bruker dekk-kalkulator for å finne lovlige dekk til bilen din, pass på at de faktisk er mulige å bruke.

 

LI (Load Index) overprøver forøvrig 5%-regelen, du kan ikke gå 5% ned hvis LI ikke tillater det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...