CellularDude Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Sikkert teit spørsmål, men det viser hvor mye/lite jeg vet om felger og dekk. Har i dag en bil der bakkeklaringen er 14 cm (ifølge fabrikken). Det er ikke mer enn det må være, med alskens farshumper. Tar av og til litt nedi, noe som selvfølgelig ikke er "søt musikk" i en bileiers dører. Vuderer å kjøpe ny bil, og en av kandidatene (Skoda Fabia II) har en bakkeklaring på 13 cm, noe som er en endring i negativ retning. Vil valg av f.eks 16 tommers kontra 15 tommers felg øke bakkeklaringen, eller vil dette måtte kompenseres av lavere dekkprofil, slik at jeg i praksis er like langt? Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Det kompenseres med lavere profil på dekkene, så høyden forblir det samme. At du tar nedi betyr at du kjører for fort over humpene. Med mine 5-6cm bakkeklaring har jeg enda tilgode å ta nedi på fartshump. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Har bilen myk fjæring og slitne dempere tar det naturligvis oftere nedi. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Kjøp Citroën og dra i heisespaken før fartshumpene. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 For at speedo skal vise korrekt, kan ikke rullediameteren endres særlig mye (er det max 5%, tro, eller var det 2.5%?), så det er ikke mange millimeter du kan endre dette. Jeg kjører mange slags biler, og dette er et "problem" som varierer overraskende mye fra biltype til biltype. Enkelte biler slår nedi når du kjører over en 30-sone fartsdump i 20, med andre kan du sprette over i 50 uten problemer. Det er nok en kombinasjon av overheng, akselavstand, demping/fjæring og konstruksjonen av bilens underside. Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 16. april 2008 Forfatter Del Skrevet 16. april 2008 (endret) Takk for alle svarene så langt Her er ting jeg ikke har tenkt på, f.eks akselavstand og speedometerutslag. Jeg kjører forsiktig over fartshumpene. Når det gjelder akselavstand og overheng, er dette mindre på Fabia enn den større Octavia. Bakkeklaringen er 1 cm mindre på Fabia, og det var denne forskjellen jeg ville forsøke å kompensere litt for. Endret 16. april 2008 av CellularDude Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Jeg tror faktisk du får lavere bakkeklaring med større felger. Dette på grunn av lavere profil som jeg (tror) vil utgjøre større forskjell enn en tomme mer på felgen. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Jeg tror faktisk du får lavere bakkeklaring med større felger. Dette på grunn av lavere profil som jeg (tror) vil utgjøre større forskjell enn en tomme mer på felgen. Når man bytter til større felger, må mann kompansere med lavere profil på dekket, og man står da igjen med SAMME rulleomkrets, så bakkeklaringen på bilen blir den samme Lenke til kommentar
aklla Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 hvis du har 13 cm, så burde det ikke være noe problem, hvis du har stive og fine dempere. jeg med mine 9cm bakkeklaring klarer meg stort sett uten å skrape oppunder. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 En viktig ting å tenke på er jo også bredden av dekket du velger lavere profil på. Profilen angir jo størrelse i prosent, av bredden på dekket. Så om noen går med tanker om å kjøpe seg nye hjul, og går drastisk opp i hjulbredde, så betyr ikke det at 40-profil vil gi deg mindre gummi enn hva 45 på mindre hjul gjorde. Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 18. april 2008 Forfatter Del Skrevet 18. april 2008 Har nå prøvekjørt Fabia, og det gikk greit over fartshumpene Riktignok merket jeg bedre "dumpingen" i Fabia i forhold til Octavia, men farten over humpene er svært lav, så noen fare for bil og de ombordværende er ikke til stede. Octavia er jo lengre og har større akselavstand. Uansett bil, velger jeg mer dekkprofil og mindre felgdimensjon. På Fabia er det 165/70 R14 som tydeligvis er standarden. Lenke til kommentar
amaab Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Det som ofte gjør at ting tar borti når du setter på et sett med dekk og felg som er noen dimmensjoner større en orginalt er jo det at felgen blir mye bredere og dermed tar borti ting som orginal dekkene ikke er i nærheten av en gang. Et lite eks, bilen kommer med 14" som er noe i duren 4-6" bred og så kommer du og vil ha 17-18" på som plutselig er 7-8,5" bred. I noen tilfeller dobbelt så bred felg som orginalt. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 For at speedo skal vise korrekt, kan ikke rullediameteren endres særlig mye (er det max 5%, tro, eller var det 2.5%?), så det er ikke mange millimeter du kan endre dette. Jeg kjører mange slags biler, og dette er et "problem" som varierer overraskende mye fra biltype til biltype. Enkelte biler slår nedi når du kjører over en 30-sone fartsdump i 20, med andre kan du sprette over i 50 uten problemer. Det er nok en kombinasjon av overheng, akselavstand, demping/fjæring og konstruksjonen av bilens underside. Ørliten retting der bare: + - 5% er grensa, det vils si at du kan gå opp/ned 5% fra standard dekkdim. F.eks: Jeg har standard 155/80-13, men heiv på 195/50-15 på vinterhjula, så da blei vinterhjula mine 0,4% mindre enn standardhjula, men på sommerhjula som er 205/40-17 som da er 3,4% en vinterhjula, (3,0% større enn originalt) Skiller da 20mm til vinterhjula på høyden (18mm til originalhjula) For å gå over den den 5%-grensa (regner ikke med så mange går under ) så må speedometer kalibreres, og du må ta diverse sjekker på biltilsynet for å sjekke at ikke ting tar borti ved full belastning blant annet Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 En annen ting ang. 5% regelen: 5% er nesten ingenting på f.eks. 155/80r13, men en hel masse på et 265/70r16. Det jeg mener er, hvis du bruker dekk-kalkulator for å finne lovlige dekk til bilen din, pass på at de faktisk er mulige å bruke. LI (Load Index) overprøver forøvrig 5%-regelen, du kan ikke gå 5% ned hvis LI ikke tillater det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå