Gå til innhold

Tips for de som ønsker å lære mer om grafisk design


Anbefalte innlegg

Jeg kan begynne med å forklare hvorfor jeg skrev denne lille "guiden":

Uansett om det bare er på hobbybasis eller mer seriøst, så finnes det mange som ønsker å lære seg grafisk design. Mange begynner enkelt, men ender opp med å ikke komme seg til nye nivåer fordi de rett og slett ikke aner hvordan de skal bli bedre. Derfor ønsket jeg å lage en samling med tips til de som har interesse for dette og ønsker å bli dyktigere og komme seg videre.

 

________________________________________________________

 

 

Tips for de som ønsker å lære mer om grafisk design

 

Lær deg teori

Ja, jeg skjønner det høres kjedelig ut, men det er alfa omega.

Teorien er viktig for å kunne gjøre ting bedre når det kommer til det praktiske.

Når det gjelder teori er det ofte lurt å begynne med basisting som fargerlære, typografi og komposisjon. Jeg kan love deg at det vil komme godt med, uansett hva du skal designe.

 

Det finnes flere måter å lære teori på. Du kan kjøpe (eller laste ned gratis, om det er tilfellet) videopakker eller medlemskap på sider som tilbyr dette, du kan kjøpe bøker, lese guider og tutorials.

 

Personlig vil jeg anbefale de to første alternativene, rett og slett fordi tutorials som regel ikke går i dybden og fordi du finner mye som ikke av særlig god kvalitet.

Om du er velger videoer eller bøker er helt opp til deg, fordi det kommer ann på hvordan du selv lærer best. Personlig lærer jeg best av videoer. Noen av mine venner derimot, lærer best ved å lese bøker.

Det er ofte greit å kjøpe noen bøker også, rett og slett for å ha en referanse som du alltid kan slå opp i.

 

Lær deg å mestre programvaren

Hvis man ikke kjenner til verktøyet man bruker, hjelper det lite selv hvor mye teori man kan.

De tre største programmene der ute er Adobe Photoshop (rasterbasert), Illustrator (vektorbasert) og InDesign (vektorbasert). Alle disse (noen bruker sikkert QuarkXpress fortsatt) er industristandarder og kan du bruke disse programmene gjør det alt mye enklere, da det er store brukermiljøer rundt programmene, med mange guider.

 

For å lære deg å bruke disse programmene fullt ut gjelder det samme som med teorien (videoer, bøker og tutorials).

Tutorials kan dog anbefales her, fordi du kan lære mange nyttige teknikker som går stammer fra brukermiljøet.

 

Eksperimenter og øv

For å virkelig forstå teorien er det viktig å prøve det ut i praksis. Eksperimenter og øv, få erfaring. Finn ut hva som fungerer best av forskjellige teknikker og finn din måte å jobbe på.

Prøv også å gjenskaps andres verker. Det virker kanskje ikke helt stuereint, men du lærer mye av det.

 

Personlig pleide jeg (gjør det fortsatt av og til) å lage visuelle identiter (logo, brevark, visittkort osv.) for både fiktive og eksisterende bedrifter. Å produsere grafisk design for fiktive bedrifter gir deg en mulighet til å bruke alt du har lært og sette sammen noe ordentlig. Det å redesigne logoer til eksisterende bedrifter er også veldig smart fordi du virkelig får brukt dine små grå fordi det alltid er vanskelig å komme opp med en ny identitet når du allerede har blitt kjent med identiteten til firmaet. Du må prøve å tenke på nye måter, identifisere svakheter ved tidligere design og rett og slett lage noe nytt, unikt. Dette er en stor utfordring som gir deg mye god erfaring.

Du behøver selvfølgelig ikke designe identiter. Det kan jo være plakater, reklamer, flyers etc.

 

Bruk internetts uendelige ressurser

De fleste lærer ofte det mest via nettsider. Jeg gjorde det i starten, før jeg begynte på Media og kommunikasjon og jeg kan love deg at det hjelper mye å bruke internetts goder.

Jeg vil anbefale deg å lese gode blogger (samle RSS-feeds, for det blir fort mange blogger), les samlelister (smashingmagazine.com troner vel her), kikk på andres verker, delta aktivt i nettsamfunn (diskusjon.no er jo flott til dette), delta i konkurranser, skape kontaker (alltid kjekt å kunne diskutere grafisk design med likesinnede etter at de rundt deg har fått nok av "nerdebablet"), følge med på podcaster og videoserier (f.eks. photoshopusertv.com).

 

Inspirasjon, noe du ikke kan få nok av

Ingen har en kreativitet som er skrudd på døgnet rundt.

Derfor er det kjekt å kunne få inspirasjon fra andre. Det betyr ikke at du skal kopiere.

Det er for å få kreativiten i gang og få nye idéer. Du finner ofte mange elementer du liker, og kombinasjoner av elementer som igjen kan gi nye idéer.

 

Men inspirasjon kan du også få på andre måter. Mitt favorittalternativ til å se på andres verker er å ta seg en tur til byen. Det får du mange inntrykk og om du bruker litt tid så ser du former, farger, komposisjon. Det høres litt merkelig ut, men det er ihvertfall sånn det føles for meg.

Alt fra klesstiler og bromønster til arkitektur og skyformer kan være inspirerende om du bare ser på det på riktig måte.

 

 

Noen ting som ikke falt inn under ett eget avsnitt:

- Lær deg definisjoner, forkortelser og slangord. Det gjør det mye enklere å kommunisere med andre designere, og å lese guider/tutorials osv.

- Ikke plagier andres design. Det er ikke populært.

- Prøv å finn din egen stil. Ellers, prøv å eksperimenter med forskjellige stiler.

 

Noen ord til slutt:

Lytt til andre, og lær av andre. Ikke vær redd for å spørre, ikke være redd for å bli sett på som dum. Ingen kan alt, men noen kan kanskje det du ikke kan.

Og ikke minst, ha god tålmodighet. Ting skjer ikke over natta.

 

________________________________________________________

 

 

Det var det. En liten samling med tips, som jeg håper var til noe nytte.

Jeg skal legge til en liste med gode ressurser (blogger, guider osv.) etterhvert, jeg må bare samle alt først.

Si gjerne hva du synes om guiden, og om noe er feil, burde forbedres, er dårlig eller hva det måtte være. Forslag til innhold tas også godt imot!

Endret av Glisevask
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Værsågod! Noe du vil påpeke? Er ikke særlig dyktig til å skrive, men prøvde så godt jeg kunne.

Ser mange venner av meg som dropper teori og bare loker rundt i Photoshop med tutorials som referanser og ikke har peiling på alt det andre spennende de egentlig kan gjøre i Photoshop, rett og slett fordi de ikke vet hvordan de skal lære det.

Baserte alt på personlig erfaring. Men uansett hvor mye du lærer så tror jeg at det er viktig å ha to ting: et øye for design (det tror jeg til dels kan trenes opp), og en lidenskap for det.

Jeg sitter f.eks. å identifiserer fonter på reklameplakater når jeg sitter å venter på bussen med venner, rett og slett fordi jeg elsker design (og typografi).

Fint den var til nytte!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Faktisk så har jeg ingen bøker, annet enn lærebøkene fra skolen, som for øvrig er helt forferdelige. Så jeg kan derfor dessverre ikke anbefale deg noen, men jeg prøver selv å finne noen gode. Jeg skal poste det om jeg finner noen anbefalinger!

Du kan jo sjekke på amazon og lese brukererfaringene der.

Personlig liker jeg en del av bøkene fra Sitepoint, men det er mest webrelatert. Jeg har The Principles of Beautiful Web Design i PDF-versjon og bruker den ofte som referanse når det kommer til webdesign. Prøver å finne en slik bok som kan fungere som referanse for grafisk design.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • 4 måneder senere...
Jeg vil også nevne Corel Draw Graphics Suite og Corel Painter når det gjelder grafisk design. Betydelig billigere en Adobes programmer, og kan gjøre mer eller mindre det samme.

Corel programmene er mer til folk som tegner, tegner med tablet bla.

Mens photoshop og illustrator, inDesign er med alt egentlig.. du kan tegne i photoshop, og redigere bilder og blabla.. illustrator tegne digitalt, lage logoer.. indesign ja.. sette sammen ting eller lage aviser.

 

:)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
Corel programmene er mer til folk som tegner, tegner med tablet bla.

Mens photoshop og illustrator, inDesign er med alt egentlig.. du kan tegne i photoshop, og redigere bilder og blabla.. illustrator tegne digitalt, lage logoer.. indesign ja.. sette sammen ting eller lage aviser.

 

:)

Huffda, her er det lenge mellom hver gang jeg er innom ser jeg. Corel Draw Graphics Suite er nok ikke bare til de som tegner. Programpakken inneholder Corel Draw og Corel Photo-Paint (selges ikke separat, men samme Photo-Paint er også en del av Corel Designer Technical Suite), hvorav Draw er "designdelen" hvor man har muligheten til å lage alt fra logoer til nettsider, og Photo-Paint er fotoredigeringsdelen. Skal man ha noe tilsvarende fra Adobe må man ha som du sier Photoshop, InDesign og Illustrator, en ikke ubetydelig dyrere programpakke, for å ha muligheten gjøre tilnærmet samme jobben som grafisk designer.

 

Dette må ikke sees som at jeg mener Corels programmer er bedre, bare at de er i mange tilfeller et meget godt, og betydelig billigere, alternativ til en grafisk designer.

 

Når det gjelder Corel Painter, finnes det ikke maken hos noen andre produsenter (det nærmeste er nok Corels eget Painter Essentials [lettutgaven]) og er lovpriset for sin usedvanlig realistiske fremstilling av naturlige medier, men med digitalalderens åpenbare fordeler.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg vil bare legge til at man ikke burde "rushe" inn i stoffet når man starter å lære. Ta deg god tid, og lær deg stoffet som om du skulle opp i eksamen i det, selv om det kun er på hobbybasis. Dette vil gjøre at du konsentrerer deg mer og du vil klare å fokusere mye mer på det du leser/hører/ser, og det vil du nyte godt av senere. Kurven på læringen kommer til å gå "sky high" i starten, noe som er naturlig når man er helt fersk i stoffet. Da er det ofte lett å bare fortsette, men ta heller å sjekk det du alledere har vært igjennom, test deg selv, før du går videre. Da er du med på å kontrollere kurven, slik at læringen går i riktig tempo, og sjansen er større for at det du har lært, sitter.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Et eksempel på et produkt som er laget med tydelig mangelfull kontroll på programvaren, samt tilsynelatende totalt fravær av teoretisk kunnskap om design/typografi og ikke minst estetisk sans er et magasin som utgis på Vestlandet kalt Vår Dag.

 

I følge en artikkel om redaktøren har han fått med seg hvilken applikasjon byrået brukte på de(t) første bladet, for så å gå til anskaffelse av det. Så lukket han butikken i fem uker for å lære seg programmet. Nå gjør han så godt som alt selv.

 

Et klassisk eksempel på at noen ser hvilken hammer snekkeren bruker, og så kjøpes det inn en maken og husproduksjonen er i gang. Og ting blir seende ut deretter ...

Lenke til kommentar

Jeg sitter f.eks. å identifiserer fonter på reklameplakater når jeg sitter å venter på bussen med venner, rett og slett fordi jeg elsker design (og typografi).

Jeg ler! Det er bra det er flere som meg. :)

Er akkurat ferdig med 2. året på MK, og spisser meg inn mot grafisk design. Morsomt å lese dette, og det stemmer på en prikk. Anbefaler boken Mediedesign 3.0 (ISBN: 9788249208449) siden den tar for seg design av både bilde og boka legger stor vekt på at formgiving skjer i et felles rom av noen sentrale komposisjonsprinsipper; slik som kontrast, bevegelse, balanse og enhet. (Saksa fra Bokkilden.no)

Den er ganske spiselig for de fleste, og går grundig gjennom prosessen fra idè til ferdig produkt.

Og hvis du skulle glemme hva en seriff eller petit er, står alt i denne bibelen.

 

- Marius

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Takk for nyttige tips HI.

 

Jeg skal sjekke ut boka Mediedesign 3.0 neste gang jeg er på biblioteket, fordi jeg ønsker å lære mer om PSCS3 om hvilke muligheter som finnes. Vil gjerne lage min egen logo etc til netshoppen som jeg har planer om å lage.

 

*LOL* Jeg liker også å se på fonter og design hvor enn jeg er. Og bruker Photoshop i hobbyen min som er bilderedigering og digitalscrapping

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...